Skip to main content
Banner blog Webinar

Wat is een webinar volgens jou? Slaapverwekkende egotripperij of verbinding met je warme fans? Ik kies resoluut voor dat laatste, want alleen zo werkt het wél nog.

Als je webinars met de juiste intentie invult en inzet, zijn ze een prima marketingmiddel. Hoe behaal je dat succes precies, hoe zit dat dan praktisch en hoe begin je eraan? Dat leg ik je haarfijn uit in dit blogartikel.

En daarna: zelf aan de slag met dé 10 gouden regels! Voor de ongeduldigaards: zie onderaan. 💪

Wat is een webinar?

Een webinar is een online seminar of presentatie. Er zijn 1 of meerdere sprekers en het publiek kan tot honderden kijkers tellen. Ieder presenteert of volgt mee vanuit zijn eigen huis of werkplek.

Dit gaat dikwijls om trainingen, workshops of lezingen op afstand. Maar – en ik gok dat je daarom dit artikel leest 😉 – voor ondernemers is het ook een prima manier om je doelpubliek te laten proeven van je stijl en aanbod.

Masterclass Optimazing door Cathy Tavernier - Online zichtbaarheid, converterende emailflows en opzetten marketingstrategieën

Geen enkel webinar is hetzelfde en dat maakt het net zo tof.

Die ‘good vibes’ hangen enerzijds af van de groep, maar het is ook aan jou om die interactie uit te lokken.

– Cathy Tavernier, Online Optimalsatie Marketing Strateeg
Drijvende kracht achter Optimazing

Er zijn 3 soorten webinars:

Live webinar

Een live webinar draagt mijn voorkeur. Waarom? Omdat de mensen je dan live aan het werk zien en direct vragen kunnen stellen in de chat. Je kan ook een quiz of poll lanceren: interactie ten top!
Geen enkel webinar is hetzelfde en dat maakt het net zo tof. Die ‘good vibes’ hangen enerzijds af van de groep, maar het is ook aan jou om die interactie uit te lokken.

On demand webinar

Een on demand webinar wordt eenmalig vooraf opgenomen. Mensen registreren zich, krijgen de kijklink meteen toegestuurd en volgen het webinar waar en wanneer ze zelf willen. Ze kunnen nog altijd vragen stellen die jij later beantwoordt per mail (niet vergeten!).
Nog een voordeel: je webinar is doorlopend beschikbaar. Maar… hier geen live vibes en het topic moet evergreen (tijdloos) zijn.

Automated webinar

Een automated webinar is een mix van live en on demand. Het is een opname van een eerder opgenomen webinar, dat je vervolgens op specifiek bepaalde tijdstippen ter beschikking stelt. Zo kunnen er verschillende data om zich in te schrijven opgegeven worden.
Het verschil met het on demand webinar, is dus dat je dit webinar niet zomaar kan bekijken wanneer jij wenst. Neen, je moet daadwerkelijk een keuze maken in voorgestelde data.

De keuze van het soort webinar dat je inzet voor jouw bedrijf, hangt ook af van jouw aanbod… Deze is zogezegd live, maar in feite is het een opgenomen versie.

Ieder webinar heeft zijn specifieke kenmerken, voor- en nadelen. Kies je voor een on demand webinar of automated webinar, speel dan ook open kaart met jouw kijkers!

💡 PRO TIP!

Al gedacht aan een webinar funnel? Dan laat je mensen inschrijven voor een reeks webinars ineens. De eerste doe je sowieso live, om die menselijke klik te verzekeren. Daarna volgen automatisch de andere webinars, live of on demand. Die hoeven niet zo lang te zijn als de eerste. Perfect voor een challenge of een lessenreeks.

Waarom een webinar als marketingmiddel?

Jamaar Cathy, webinars als marketingmiddel… zijn de mensen dat niet kotsbeu ondertussen?

Ik begrijp je bezorgdheid. Je wordt zelf misschien om de oren geslagen met webinar verzoeken? Wel, de cijfers van m’n eigen webinars bewijzen:
het werkt wel degelijk. Zolang je jouw webinars maar inzet op de juiste manier (straks meer daarover).

Dit haal je eruit:

  • Webinars zijn de ideale manier om diepere connectie te creëren met je potentiële klanten. Dankzij de interactie leer je hen veel beter kennen. En ook zij ontdekken of jullie een match zijn of niet. Win-win, dus!
  • Op weinig tijd bereik je (heel) veel mensen tegelijk. En oké, er kruipt wel wat tijd in de voorbereiding en de opzet. Maar da’s eenmalig… Eens alles loopt, hoef jij enkel nog te shinen.
  • Je deelnemers zijn warme prospects die je ‘liken’. Ze schreven zich bewust in en willen nu jouw expertise horen. Goud waard, toch? Daarom is het o zo belangrijk hun verwachtingen in te lossen.

 

De reden waarom mensen webinars kotsbeu zijn, is omdat ze keer op keer belanden in een platgeslagen verkoopspraatje. En da’s NIET het type webinar waar ik achter sta. Allesbehalve!

Hoe werkt een webinar wél nog?

Het sleutelwoord bij een webinar die je uiteindelijk klanten oplevert, is: WAARDE delen.

De reden waarom mensen webinars kotsbeu zijn, is omdat ze keer op keer belanden in een platgeslagen verkoopspraatje. En da’s NIET het type webinar waar ik achter sta. Allesbehalve!

Een webinar dat wél werkt:

  • duurt minstens 1,5 uur tot 2 uur,
  • zit boordevol kennis, bruikbare tips én interactie,
  • eindigt met een laagdrempelig aanbod.

Hoe? Dan toch een aanbod?!

Jaja, maar geen half uur lang goochelen met kortingen, hé… Zo’n “upsell” is niet meer van deze tijd. Bied iets laagdrempeligs aan, iets wat mooi aansluit bij het topic van je webinar.

De ervaring leert me dat mensen veel liever een intakegesprek aanvragen dan een (duur) product of dienst van je kopen. Logisch ook, ze willen eerst achterhalen wat jij voor hén precies kan betekenen.

Daarom bied ik m’n kijkers een gratis online marketing adviesdate aan. Dan duik ik dieper in hun online zichtbaarheid en kom ik terug met tips op maat van hún business. Tijdens een 1-op-1 zoomsessie maak ik zo m’n meerwaarde duidelijk. Aan hen om te voelen of ze willen samenwerken.

💡 PRO TIP

Zet een tijdsbeperking op het inboeken van een intakegesprek, zodat mensen niet te lang twijfelen. Stel gerust je voorwaarden: dit is geen “plezant babbeltje”… Mensen die in gesprek willen gaan, moeten bereid zijn om in hun business (en zichzelf) te investeren.

Hoe zit dat dan praktisch? Webinar tools en zo?

Begint het nu toch meer te kriebelen? Goed zo. Maar dan is er nog dat praktische obstakel, I know.

Het eerste wat je nodig hebt, is een degelijke webinar tool om je webinars vanuit 1 centraal punt te organiseren en te hosten. Met zo’n tool kan je:

  • een groot aantal deelnemers tegelijk aan,
  • al die toffe interactieve functies gebruiken,
  • je registratieformulieren en opvolgmails beheren,
  • statistieken analyseren en je flow optimaliseren.

Dacht je eerst aan Zoom? Hm… Raad ik niet aan, net om alle bovenstaande redenen. 😉

Welke webinar tool gebruik je best?

Zonder twijfel antwoord ik hier WebinarGeek. Ik raad je sowieso een Nederlandstalige tool aan, omdat je dan al niet te maken hebt met een taalbarrière.

WebinarGeek spant voor mij de kroon, want:

  • Er is een supergoeie support en ze bouwen constant verder aan hun platform.
  • Ben je met meerdere presentatoren? Dan bedient ieder zijn eigen knopjes.
  • Je kan een uitgebreid gamma multimedia integreren in je presentatie.
  • Laat je iemand meehelpen achter de schermen? Kan prima met de “moderator”-functie.
  • Werkt perfect samen met m’n favoriete e-mailmarketingtool AutoRespond.

Komt er nog aan (heb ik rechtstreeks van de bron): een optie om de deelnemers te laten zien én te laten tussenkomen. Zozo, daarmee valt Zoom volledig van de kaart. 😊

WebinarGeek is de beste keuze webinartool

Dé 10 gouden regels van jouw webinar

Nu alle vooroordelen en obstakels zijn weggewerkt (dat hoop ik althans), kunnen we eraan beginnen. Wat denk je?

Ik goot m’n eigen ervaringen in een lijstje en kwam – toeval of niet – tot dit deze  10 gouden regels:

1 – Kies je onderwerp slim

Stem je topic af op je doelgroep én op hun specifieke noden. Zorg dat het een win-win is: je klant krijgt waarde in ruil voor hun luisterbereidheid. Bekijk je webinar als een freebie of gratis weggever.

2 – Verzin een triggerende titel

Je webinartitel is het eerste wat je publiek te zien krijgt, dus die moet al meteen een gevoelige snaar raken. Speel in op het verlangen of de pijn die je klanten voelen rond het topic.

3 – Maak een landingspagina

Idealiter maak je die aan op je website, met genoeg extra redenen erbij waarom mensen zich moeten inschrijven. Of je maakt een (kleinere) registratiepagina aan in Webinargeek. Snel en makkelijk!

4 – Schrijf premails & postmails

Van zodra mensen zich inschrijven, is het jouw taak om ze warm te houden. In de premails (voor het webinar) herinner je aan de inschrijving en geef je de praktische details mee. In de postmails (na het webinar) deel je nog eens extra waarde. Stel deze mails 1x automatisch in en laat de flow lopen. ✨

💡 PRO TIP!

Je kan je intakegesprek ook al eens aanbieden in je premails. Da’s voor de mensen die op hete kolen zitten. Of een laagdrempelig aanbod dat aansluit op hun probleem? Dan kunnen ze al aan de slag.

5 – Update je marketingstrategie

Mensen komen niet zomaar op je inschrijflink terecht, nope… Dus neem je webinar zeker op in je marketingstrategie. Op welke kanalen, hoeveel keer en hoe ga je over dit topic communiceren?

6 – Kondig je webinar aan

Een tweetal weken voor je webinar kondig je je webinar aan. Doe dat op alle mogelijke manieren: via social media posts, reels, stories, nieuwsbrief, offline, …

7 – Overweeg adverteren

Yup, je kan zeker adverteren voor je webinar. Wat mij betreft is een freebie het enige waarvoor dat nog kan. Mensen happen wel nog toe als het gratis is. Maar succesvol adverteren is geen sinecure. Neem een expert ter hand en check vooraf goed de recensies. Er lopen helaas wat cowboys rond…

8 – Maak je presentatie

Maak een heldere en aantrekkelijke presentatie in PowerPoint of Canva. Schrijf tegelijk je content uit. Het moet niet meer gezegd: stop je webinar vol waarde en interactie.

💡 PRO TIP!

Voorzie op het einde van je webinar een vragenronde. Bereid zelf al wat veelgestelde vragen voor, zodat je die vlot kan beantwoorden. Plus: als er geen vragen komen, dan heb jij toch nog wat te vertellen. 😉

9 – Een onweerstaanbaar aanbod

Je aanbod verdient extra aandacht, weet je nog? Denk er dus goed over na: bied iets laagdrempeligs aan, maar even waardevol als je webinar zelf. Het moet je klant weer een stapje verder helpen én je meerwaarde moet duidelijk worden hierna.

10 – En wat na je webinar?

Moet je nog nabellen? Wel, dat doe ik niet. Ik word zelf niet graag gestoord daarvoor… Ofwel is er gewoon geen match, ofwel zijn ze toch getriggerd en volgen ze me wel verder op social media. Ik stel elke kijker sowieso voor om m’n nieuwsbrief te volgen. Laat het maar organisch groeien! 🌱

💡 PRO TIP!

Wat ik wel bewust doe, is de mensen die heel actief waren in m’n webinar zelf volgen op social media. Tenminste, als die mensen aanvoelen als m’n ideale klant. Jaja, je leest het goed. Ik connecteer niet automatisch met iedereen. PS. Volgen wij elkaar al op social? 😎

Volg een webinar bij Optimazing boordevol waarde

Ontdek hoe je succesvol klanten uit je webinars haalt, zonder pusherig en technisch gedoe!
Schrijf je hier in!

Deze 10 gouden regels lijken zo gepiept, maar zo snel gaat dat natuurlijk niet…

Bij elke stap kan ik nog massa’s extra knowhow vertellen en demonstreren hoe jij van jouw webinar een succes maakt… lees: klanten werft. Dat is dan ook exact wat ik doe in m’n gratis on demand masterclass: “7 bewezen stappen waardoor ik in één Webinar 10K verdiende”.
Alle webinargeheimen opgelost!

Als dit blogartikel de theorie is, dan ontdek je tijdens deze on demand masterclass gedurende 2 uur hoe jij jouw webinar succesvol inzet als connecterend marketingmiddel. Want webinars zijn dé manier om heel laagdrempelig te connecteren met jouw potentiële klant.

De bedoeling is dat je na deze masterclass goed voorbereid a.d.h.v. mijn bewezen succesvol 7 stappenplan, ervaring en inzichten, tips & tricks aan de slag kan en jouw 1ste webinar succesvol opzet of bestaand webinar optimaliseert.

En je moet niet wachten! Je meldt je aan en krijgt onmiddellijk de kijklink om aan de slag te gaan met de masterclass! Na deze masterclass ben jij dus klaar om onmiddellijk in actiemodus te treden.

Klaar voor het succesvol inzetten van webinars als marketingmiddel? Tuurlijk wel.

Graag! Ik vraag de video aan en ga meteen aan de slag 😊

Dit is Cathy

Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media

Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.

Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.

En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!

Cathy Tavernier, marketingbureau te Gent - Jouw sparringpartner op het vlak van e-mailmarketing en social media

Vergeet onze vorige posts niet!