5 criteria voor een fenomenale freebie die klanten genereert

In mijn vorige blog ‘Dankzij e-mailmarketing doe je golden business, Al-tijd’ las je al dat e-mailmarketing cruciaal is voor jouw bedrijf. En vooral dat je jouw nieuwsbrieven best op regelmatige tijdstippen verstuurt via een geautomatiseerde flow. Tja, dan moet je wel eerst e-mailadressen hebben, natuurlijk… En daarom gaat deze blog over een freebie of gratis weggever!

Wat is een freebie?

Maar laten we beginnen bij het begin. Wat schuilt er achter zo’n gratis weggever? Ook wel klantenmagneet, lead magnet of freebie genoemd.

Wel, het idee is dat je iets waardevols helemaal gratis aanbiedt aan jouw potentiële klant. Die freebie is zelfs waardevoller dan alles wat je al online aanbiedt in je blogs, vlogs en socialmediaposts. Gevolg? Jouw ideale klant wil je gratis weggever zó graag hebben dat hij er met plezier voor ‘betaalt’ met zijn e-mailadres. Et voilà!

Elk e-mailadres is goud waard

Die e-mailadressen zijn de goudklompjes van jouw bedrijf. Want elke persoon die jou zijn e-mailadres geeft, zegt eigenlijk dat hij fan is van jou. Dat hij jou verder wil leren kennen. De Know-Like-Trust factor is op dat moment dus al aan het groeien. En dat is wat je uiteraard wil! Want zonder dat vertrouwen kan je geen sterke klantenrelatie opbouwen.

Maar… hoe kom je nu aan die e-mailadressen? Hoe krijg je mensen zover dat ze jou hun e-mailadres geven? Nope, mensen doen dit zeker niet zomaar… Ze krijgen al genoeg e-mails in hun inbox en kijken zeker niet uit naar nóg meer. Waarom ze hun adres dan toch aan jou geven? Omdat ze in jou geloven en meer bepaald in jouw expertise. En omdat ze weten dat jij wél waarde zal delen met hen.

De freebie, jouw onweerstaanbare gratis weggever

Hoe krijg je die potentiële klanten dan precies op jouw e-mailinglist? Dat doe je door ze een onweerstaanbaar gratis aanbod te doen in de vorm van een freebie.

Willen we wel iets afspreken? Jouw freebie is pas fenomenaal als hij superwaardevol is en een top-of-mind probleem van jouw ideale klant oplost. Met minder pakken we niet uit, alright?

Oké, hoe begin je nu aan zo’n freebie? Geen idee? Lees dan zeker verder en schiet in actie!

5 criteria voor een fenomenale freebie die klanten genereert

1

Je kent jouw ideale klant vanbinnen en vanbuiten

Je weet als geen ander wat jouw ideale klant gelukkig maakt en waar hij van wakker ligt. Wat zijn problemen zijn, dus. Alles in jouw marketing – dus ook je freebie – is afgestemd op jouw ideale klant en zijn behoeften.

Spreek hierbij ook steeds de taal van jouw doelpubliek. Vermijd vakjargon, moeilijker woorden en lange zinnen… schrijf zoals je tegen je klant spreekt.

2

Je houdt het einddoel duidelijk voor ogen

Uiteraard verzamel je e-mailadressen zodat jouw e-mailinglist groeit. Zo kan je steeds meer top-of-mind en doelgericht mailen naar jouw doelgroep. En zo kan je hen ook echt waarde bieden zonder dat je spamt.

Maar hou bovenal ook je einddoel duidelijk voor ogen. Wat wil je uiteindelijk verkopen aan jouw potentiële klanten? Met je freebie bied je als het ware 1 stuk fruit aan om uiteindelijk een volledige fruitmand te verkopen, toch? Zorg dus dat je freebie en je einddoel op één lijn liggen.

3

Je lost 1 probleem op voor 1 specifieke doelgroep met 1 CTA

Een freebie pakt 1 probleem aan voor 1 specifieke doelgroep en heeft 1 gerichte call-to-action. Op het einde van de rit bied je dus ook maar 1 product of dienst aan. Keep it clear and simple!

Denk dus heel goed na over het topic dat je wil oplossen voor jouw ideale klant. Noteer alles wat je hierover weet. Wat is het probleem precies? Wat zijn de oorzaken en de gevolgen? Hoe voelt jouw ideale klant zich daarbij? Zorg dan voor de oplossing waarop jouw ideale klant écht zit te wachten.

4

Je zorgt voor een goede landingspagina zodat jouw freebie een echte magneet wordt

Een aantrekkelijke landingspagina is onmisbaar om je freebie voor te stellen. Denk goed na over het design en de structuur van deze pagina. Zet er uiteraard een foto van je weggever op.

Denk ook na over hoe je jouw aanbod precies verwoordt. Gebruik triggerende woorden die jouw ideale klant nieuwsgierig maakt. Maak hem stap voor stap bewust van zijn probleem en laat hem voelen hoe fijn het zou zijn als hij dit probleem opgelost krijgt.

5

Je zorgt voor een bedankpagina na het downloaden van je freebie

Zo’n bedankpagina wordt veelal vergeten en vervangen door een flauwe pop-up. Da’s dus een gemiste kans! Want de persoon in kwestie heeft dus wel een sprong genomen in jullie relatie. Hij of zij wil echt die verbinding met jou aangaan. Je kreeg dat goudklompje van hem, remember!

Koester elke relatie en bedank jouw nieuwe lead uitgebreid voor de freebie download. Geef hem tegelijk de mogelijkheid om zich in te schrijven op je nieuwsbrief of toegang te krijgen tot een Facebookgroep die je beheert. Bied alvast iets extra’s aan wat voor beiden een win-win is.

Op weg naar jouw fenomenale freebie!

Ga nu over tot actie!

Alriiiight! Ik heb je overtuigd over de meerwaarde van een freebie en je wil ook wel graag zo’n e-maillist die alsmaar groeit. Die de vertrouwensband met jouw ideale klant een boost geeft. Zodat jij top-of-mind blijft bij je leads en bestaande klanten, zodat jouw expertstatus groeit.

Alleen… je weet niet goed hoe te beginnen aan zo’n gratis weggever. Dat begrijp ik.

Je hebt nu 3 opties. Of je laat het idee sudderen (en gaat niet in actiemodus, wat ik je persoonlijk niet zou aanraden), je kiest voor de 2de optie en schrijft je onmiddellijk in voor de ‘Dazzling e-maillist builder’ online training of…
Je gaat voor de 3de optie en klikt op de onderstaande button en ontvangt een inspiratievideo met de nodige tips & tricks met vragenlijst om alvast het onderwerp van jouw fenomenale freebie te bepalen. Of gewoon te ontdekken waarom jouw huidige freebie niet aanslaat.

En daarna is het aan jou of je alles zelf wilt gaan uitzoeken, intekent voor de online training of met mij persoonlijk aan de slag wenst te gaan.

Wat je ook doet! Het is super dat je alvast 1 actie onderneemt. Aan jou te beslissen of je gaat voor een grote stap vooruit of kleine stapjes vooruit. Zolang je maar vooruit gaat!

Je hebt niets te verliezen, want optie 3 is volledig gratis én heeft impact! 😊

Vergeet onze vorige
posts niet!

Scoren bij jouw ideale klant? 7 tips voor amazing online content

Scoren bij jouw ideale klant? 7 tips voor amazing online content

| Blog, Marketingplanner, Onlinemarketing, Social Media | No Comments
Jouw ideale klant aantrekken online? Daar weet jij toch alles van! Je hoort jezelf het gesprek met een gelijkgestemde ondernemer eind vorig jaar nog voeren. Nee echt, jij weet wel…

De Optimazing Marketingplanner: aan de slag met je online marketing in 2021!

| Marketingplanner | No Comments
De Optimazing Marketingplanner Aan de slag met je online marketing in 2021! Het einde van het jaar nadert. En dat is traditioneel een goed moment om even achterom te kijken... …
Jouw online marketing strategieplan in 6 simpele stappen

Jouw online marketing strategieplan in 6 simpele stappen

| Social Media | No Comments
Hoe pak je dat aan, zo'n online marketing strategieplan? Jouw online marketing strategieplan in 6 simpele stappen Ik ga prat op plannen. Wie me kent, weet dat al van mij...…
Waarom je online marketing strategie voor 2021 nu al plannen?

Waarom je online marketing strategie voor 2021 nu al plannen?

| Blog, e-mailmarketing, Onlinemarketing, Social Media | No Comments
Stoom je online marketing strategie voor 2021 nu al klaar. Waarom? Brrr! Het vierde kwartaal kent een natte, frisse start. Even fris als de plannen in je hoofd? Voor zowat…
De 7 grootste inzichten van het Social Media Ondernemer Congres 2020 - spreker: Marlou Volkerlink

De 7 grootste inzichten van het Social Media Ondernemer Congres 2020

| Onlinemarketing, Social Media | No Comments
 Yesss! We zijn goed bezig! De 7 grootste inzichten van het Social Media Ondernemer Congres 2020 Op woensdag 23 september was het eindelijk zover… Hét Social Media Ondernemer Congres 2020…
Help, Facebook heeft een nieuwe lay-out

Help! Facebook heeft een nieuwe lay-out?!

| Onlinemarketing, Social Media | No Comments
 Een nieuwe Facebook lay-out? Chillax! 🙂 Alles over de nieuwe lay-out van Facebook lees je hier Yep, ze kondigden het al een tijdje aan... Vanaf 1 september 2020 schakelt Facebook…
Dankzij e-mailmarketing doe je golden business. Al-tijd.

Dankzij e-mailmarketing doe je golden business. Al-tijd.

| e-mailmarketing, emailfunnels, Nieuwsbrief, Onlinemarketing | No Comments
Dankzij e-mailmarketing doe je golden business. Al-tijd. In deze coronatijden probeer ik toch wat bewuster om te gaan met die me-time en q-time met het gezin. Zo had ik me…
Best known beats best: over een hamburger en jouw online zichtbaarheid

Best known beats best: over een hamburger en jouw online zichtbaarheid

| Blog, Marketingplanner, Nieuwsbrief, Onlinemarketing, Social Media | No Comments
'Best known beats best' Over een hamburger en jouw online zichtbaarheid Wat heeft dit spreekwoord, samen met een hamburger, nu te maken met jouw online zichtbaarheid en succes? Alles! Online…
Bloggen en ook nog eens een nieuwsbrief schrijven?

Bloggen en ook nog eens een nieuwsbrief schrijven?

| Blog, Marketingplanner, Nieuwsbrief, Onlinemarketing, Social Media | No Comments
 Moet ik nu bloggen en ook nog eens een nieuwsbrief versturen? Is het 'bloggen óf een nieuwsbrief schrijven' of  is het 'bloggen én een nieuwsbrief schrijven'? Wil je de digitale…
De ERROR 404 page: vergeet hem niet!

De ERROR 404 page: vergeet hem niet!

| Onlinemarketing, Zoekmachine optimalisatie | No Comments
Zo maak je de perfecte ERROR 404 page voor je verdwaalde websitebezoekers Verlies je websitebezoekers niet door een foutmelding! Dit al eens meegemaakt? Je wil snel-snel iets opzoeken op het…
5 redenen waarom een e-mailhandtekening een meerwaarde is voor je branding

5 redenen waarom een e-mailhandtekening een meerwaarde is voor je branding

| Onlinemarketing | No Comments
5 redenen waarom een e-mailhandtekening een meerwaarde is voor je branding Je bent waarschijnlijk stomverbaasd, maar toch is het zo! Al eens stilgestaan bij het aantal e-mails dat je per…
Bloggen, moet dat nu echt?! Voordelen en mogelijkheden

Bloggen, moet dat nu echt?! Voordelen en mogelijkheden

| Onlinemarketing, Social Media | No Comments
Bloggen, moet dat nu echt?! Yep! Alle voordelen en mogelijkheden op een rijtje In mijn blog "Moet ik echt een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!", had ik het…
The best place to hide a dead body is the 2nd page of google search - Optimazing

10 tips voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines

| Blog, Marketingplanner, Onlinemarketing, Social Media, Zoekmachine optimalisatie | No Comments
Je website ziet er mooi uit en is daarbij ook functioneel opgesteld. Dus daar wringt het schoentje niet! MAAR ... groot is mijn verbazing steeds als ik aan klanten vraag…
De 7 meest gemaakte marketingblunders waardoor jouw online marketing pure tijdsverspilling wordt!

De 7 meest gemaakte marketingblunders waardoor jouw online marketing pure tijdsverspilling wordt!

| Marketingplanner, Onlinemarketing, Social Media | No Comments
De 7 meest gemaakte marketingblunders waardoor jouw online marketing pure tijdsverspilling wordt! Maar geen paniek! Je kan ze eenvoudig oplossen Wil jij online meer zichtbaar zijn, maar slaag je hier…
Waarom een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!

Waarom een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!

| Blog, e-mailmarketing, Marketingplanner, Nieuwsbrief, Onlinemarketing, Social Media | No Comments
Bovenstaande vraag is een vraag die ik wel wekelijks krijg. En iedere keer sta ik versteld van die vraag.
Je ideale doelgroep bepalen online? Dat doe je zo!

Je ideale doelgroep bepalen online? Dat doe je zo!

| Onlinemarketing, Social Media | No Comments
Weinigen zijn er echt bewust mee bezig (zonder al te veel tijd aan te verliezen), velen verliezen er de moed wel eens door.

Laat een reactie achter