Skip to main content
Online werken op eigen tempo aan jouw e-mailinglist dankzij de Dazzling e-maillist builder.

Eerlijk, ik dacht eerst dat het online aanwezig zijn van je contactgegevens en welke contactinfo je juist online gaat delen, geen blog waardig was. Totdat ik tot mijn grote verbazing al een paar keer echt op zoektocht ben gegaan om de contactgegevens van een ondernemer te achterhalen.
Heel bizar vind ik dat…

Nood breekt wet; vandaar deze blog ‘Welke contactgegevens deel je online? Of speel je verstoppertje?’

Zichtbaar en bereikbaar zijn, is vandaag de dag cruciaal voor je (potentiële) klant.
En ja, ik kan begrijpen dat je soms niet gestoord wil worden… Maar je koos er nu eenmaal voor om ondernemer te worden, dus moet je het jouw (potentiële) klant zo eenvoudig mogelijk maken om jou te contacteren.
Jou enkel bereiken door middel van het invullen van een contactformulier is echt not done… Ik zal het anders zeggen: het is een ferme, gemiste kans!

Wat klantbeleving betreft, kan het ook wel tellen, want die klantbeleving, die fameuze ‘customer journey’ begint al online… En als je uren moet zoeken om jouw contactgegevens te vinden… Je begrijpt wat ik bedoel, toch?!
Als men het internet moet afschuimen om aan jouw contactgegevens te geraken, dan maak je echt geen goede beurt!

Contactpagina Optimazing - Cathy Tavernier

Het niet vermelden van je contactgegevens (email en telefoonnummer) op je website, LinkedIn-profiel (of eender welk ander social media platform waarop je aanwezig bent), of jouw Google Mijn Bedrijf pagina is echt een gemiste kans.

 

Wist je trouwens, dat je wettelijk verplicht bent om de naam van jouw bedrijf, jouw contactgegevens, maatschappelijke zetel en BTW-nummer te vermelden op jouw website en dat hier boetes op staan? Heb je een gereglementeerd beroep of ben je onderworpen aan een gedragscode, dan je deze ook vermelden. Ook op jouw social media platformen moeten deze gegevens vermeld worden. Je vindt alle info van de FOD hieromtrent hier.

Laten we eerlijk zijn: in een tijdperk waarin snelheid en gemak koning zijn, kan het beperken van communicatie tot een contactformulier de klantbeleving ernstig beïnvloeden. Klanten verwachten verschillende mogelijkheden om in contact te komen met jou. Het ontbreken van deze info kan enerzijds frustrerend zijn en anderzijds een notie van wantrouwen teweegbrengen. En hen zelfs naar de concurrentie drijven.
En dat wil je toch niet na al die inspanningen die je online doet om zichtbaar te zijn…

En wat met jouw social media kanalen?

Integreer jij je social media links niet in je website, loop je een cruciale kans mis om je online aanwezigheid te versterken en jouw Know-Like-Trust factor en interactie met je doelgroep verder uit te bouwen. Dit kan het voor klanten moeilijk maken om een compleet beeld van jouw business te krijgen en met je in interactie te treden op de social media kanalen, die zij verkiezen.

Ik raad je dus zeker aan om deze bovenaan en onderaan jouw website te vertonen.

Tips om je contactgegevens efficiënt te gebruiken

1 – Wees duidelijk en zichtbaar

Zorg ervoor dat je contactgegevens (telefoonnummer, emailadres) duidelijk zichtbaar zijn op elke pagina van je website, bij voorkeur in de kop- of voettekst. En vergeet ook niet te voldoen aan de verplichte vermeldingen. Je wil immers geen boete oplopen.

Google Mijn Bedrijf Optimazing

2 – Gebruik Google Mijn Bedrijf

Optimaliseer je Google Mijn Bedrijf-vermelding met actuele contactgegevens, zodat (potentiële) klanten je gemakkelijk kunnen vinden en contact met je op kunnen nemen via Google Zoeken en Maps. Je zou versteld stan wat de impact van deze gratis tool  is als je deze efficiënt inzet voor jouw bedrijf!

3 – Maak werk van je LinkedIn profiel gegevens

Zorg ervoor dat mensen jou eenvoudig vinden en vermeldt zeker jouw website. Idealiter ook jouw blog of een websitepagina met jouw klantenportfolio. Zonder veel zoekwerk vindt jouw potentiële klant wat jouw klanten vertellen over jou of kan je jouw projecten voorstellen.
Heb je een YouTube-kanaal, vermeld het dan zeker ook hier, want YouTube is een heuse zoekmachine voor jou en je business. Door die video’s leert men jou nog beter kennen.

4 – Integreer je social media op je website

Integreer al je sociale media kanalen in je website. Dit biedt bezoekers een gemakkelijke manier om je content te volgen en te delen, en verhoogt de kans op interactie.
TIP: het is geen goede zaak om van jouw ene social media platform naar het andere te verwijzen. Zo ga ik niet in mijn LinkedIn profiel verwijzen naar mijn Facebookpagina of Instagram account, maar ga ik wel verwijzen naar mijn YouTube kanaal. De reden lees je hierboven onder punt 3.

5 – Zorg voor meerdere contactmogelijkheden

Bied naast het contactformulier op jouw website meerdere manieren aan om contact op te nemen met jou; zoals directe e-mailadressen, telefoonnummers, en links naar je sociale mediaprofielen. De ene persoon telefoneert liever, de ander stuurt liever een e-mail. Plus zorgt het voor extra vertrouwen.

💡PRO TIP: Reageer snel

Zorg ervoor dat je snel reageert op vragen die via deze kanalen binnenkomen. Snelle respons telt zwaar mee in een positieve klantbeleving.

Door het volgen van deze tips zorg je niet alleen voor een betere klantbeleving, maar verbeter je ook je zichtbaarheid en bereikbaarheid.

Onthoud dat het vandaag de dag cruciaal is om daar te zijn waar je klanten je nodig hebben. Maak het hen gemakkelijk om je te vinden en te contacteren, en je plukt de vruchten in de vorm van een verhoogd engagement en uiteindelijk zakelijk succes.

Bang dat jij online nog steken laat vallen en zo potentiële leads misloopt?

Boek een gratis online marketing advies date! Ik voer ter voorbereiding van ons online adviesgesprek van 45 minuten een online screening uit.
Na ons gesprek kan jij onmiddellijk aan de slag met 3 online marketing tips helemaal op jóuw maat!

Goed idee! Ik boek mijn gratis 1-op-1 online adviesgesprek

Dit is Cathy

Zoveel méér dan standaard marketingadvies

Cathy Tavernier is jouw online optimalisatie marketingstrateeg en de partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je niet alleen de wát, maar ook de hoe! Als je dat wil, implementeert ze het zelfs voor jou. Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft. Ze bekijkt jouw marketing op lange termijn en gaat voor die authentieke connectie met jouw doelpubliek, maar ook tussen jullie beiden.

Haar klanten verspillen niet langer online hun tijd. Neen, ze worden voortaan als dé expert binnen hun vakgebied aanzien en doen niet aan pusherige sales.  En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze superbelangrijk!

Cathy Tavernier, marketingbureau te Gent - Jouw sparringpartner op het vlak van e-mailmarketing en social media

Vergeet onze vorige posts niet!