Of je nu scrolt doorheen de tijdlijn op social media, een website bekijkt, op een event aanwezig bent of door het straatbeeld wandelt: jouw oog wil ook wat. Met jouw ogen screen je de (online) omgeving af op zoek naar beelden. Een beeld spreekt dan vaak ook luider dan woorden.
Terwijl stockfoto’s een snelle en gemakkelijke oplossing kunnen bieden, missen ze vaak de authenticiteit en persoonlijkheid die eigen foto’s met zich meebrengen. En ja, soms moet je hiervoor een drempel over… Feit is dat mensen business doen met mensen, en in jouw geval het liefst natuurlijk met jou, toch?!
Ervaring leert dat de social media post met een afbeelding met mezelf, méér impact (lees: bereik) heeft dan dezelfde tip of inzicht met een stockfoto.
Dus waarom zou je jezelf dan niet in beeld brengen?!
Hieronder geef ik jou nog 5 belangrijke redenen om jou te overtuigen waarom eigen fotomateriaal een must is voor jouw business en het neerzetten van jouw merkidentiteit.
5 redenen om jezelf in beeld te brengen
1 – Authenticiteit
Eigen foto’s weerspiegelen de echte ervaring van jij zelf als ondernemer en als mens met jouw klanten, jouw producten of diensten. Ze bieden een unieke inkijk in jouw wereld, iets wat geen enkele stockfoto voor jou kan doen. Dit bouwt vertrouwen op bij je doelgroep, omdat ze zien dat je representeert wat écht is.
Denk maar aan het gezegde ‘Walk your own talk!’ Met jouw eigen fotomateriaal bewijs je het in een handomdraai.
Hoever jij hierin gaat, dat beslis je zelf! Zolang het goed voelt voor jezelf, is het goed.
(Waarmee ik wil zeggen dat er geen regels zijn om het al dan niet tonen van jouw kinderen of privé. Jij beslist hoever jij hierin gaat, niemand anders.)
2 – Onderscheidend vermogen
De wereld is kleiner geworden door het internet, maar nog nooit was de concurrentie zo moordend vanwege het overaanbod. Het is dan ook essentieel om eruit te springen, om jou te onderscheiden. Veel ondernemers en bedrijven gebruiken dezelfde stockfoto’s, waardoor jouw marketingmateriaal in het niets verdwijnt. Eigen foto’s zorgen ervoor dat je visueel uniek bent, wat je helpt om op te vallen.
3 – Merkconsistentie
Door consistent gebruik te maken van je eigen foto’s, ontwikkel je een herkenbare visuele stijl die je merkidentiteit versterkt. Dit zorgt voor de creatie van jouw merkidentiteit – ja, ook als solo-ondernemer! – en een samenhangende merkervaring over al de social media platformen, jouw website en ook drukwerk heen.
Zelf ben ik fan van het gebruiken van templates voor bijvoorbeeld het inzetten van quotes, wist-je-datjes etc. Waarom? Omdat het zorgt voor herkenning. Is het een must? Neen, de bijkomende meerwaarde is dat het voor heel wat tijdwinst zorgt. Echter mag het jou zeker niet tegenhouden in het plaatsen van jouw posts. Voelt het gewoon gebruiken van jouw eigen fotomateriaal beter dan het te gebruiken in een in Canva zelfgemaakte template: even goed!
Doen zou ik zeggen. Zorg voor een manier van werken en zichtbaar zijn die voor jou werkt en vooral zorgt dat jij het volhoudt en consistent zichtbaar bent.
4 – Emotionele connectie
Eigen foto’s brengen emoties en verhalen over op een manier dat stockfoto’s niet kunnen. Of het nu gaat om het vastleggen van de passie van jezelf, jouw team, de sfeer van je evenementen of de tevredenheid van klanten, eigen foto’s maken een diepere emotionele connectie met je publiek.
5 – And last but not least: SEO Voordeel!!!!!
Wanneer je eigen foto’s gebruikt en deze optimaliseert met de juiste alt-teksten en bestandsnamen, kan dit je SEO ten goede komen. Unieke afbeeldingen worden door zoekmachines anders geïndexeerd dan veelgebruikte stockfoto’s, wat je online zichtbaarheid kan verbeteren.
Google maar eens op ‘Cathy Tavernier’ en ga dan naar de afbeeldingen gaan kijken…
💡PRO TIP: Durf investeren in jouw beeldmateriaal
Dat het cruciaal is om goede eigen foto’s te hebben, is nu wel duidelijk. Dus waarom niet investeren in eigen foto’s, genomen door een fotograaf die ervaring heeft… met zakelijke fotografie. Dat is van cruciaal belang. Neem geen portretfotograaf, ook al is die supergoed in zijn/haar vak. Zakelijke fotografie vereist namelijk een unieke benadering, gericht op commercieel gebruik.
Zoek een expert die je kan begeleiden bij het vinden van de perfecte foto’s voor je website en social media. Zo haal je het maximum uit jouw investering en foto’s.
Voer eerst een kennismakingsgesprek. Dit is belangrijk om te bepalen of er een goede persoonlijke klik is. Bedenk dat je je misschien niet op je gemak zal voelen in het begin van de fotoshoot en de fotograaf dan diegene is die jou op je gemak moet stellen, zodat je all the way gaat voor jouw foto’s. Zorg er ook voor dat deze persoon jou duidelijke instructies geeft voor het creëren van schitterende foto’s waarmee je zult opvallen.
En ook belangrijk: bespreek op voorhand welke stijl en welke soort foto’s je nodig hebt!
Lees ook zeker recensies voordat je een definitieve keuze maakt.
En ondertussen… kan jij alvast volop experimenteren met je smartphone. Die camera’s zijn tegenwoordig van zo’n hoge kwaliteit dat ze niet meer te onderschatten zijn. En zo krijg je ook vlugger een inzicht en welke foto’s jij nu juist nodig hebt om jouw business in beeld te brengen.
Kijk naar succesvolle merken in jouw niche die eigen fotografie gebruiken. Let op hoe zij hun unieke verhaal visueel vertellen en hoe dit hun relatie met hun publiek versterkt.
Start vandaag nog: Begin met het plannen van een fotoshoot of het creatief gebruiken van je smartphone om momenten en aspecten van je bedrijf vast te leggen. Het hoeft niet perfect te zijn; authenticiteit is de sleutel.
In een wereld waar iedereen vecht om aandacht, zijn jouw eigen foto’s net dat speciale element dat je publiek met jou verbindt. Investeer in de kracht van het echte beeld en zie hoe jij, je business en je merk tot leven komen.
Wil jij nog meer tips om authentiek te verbinden met jouw doelgroep?
En zo lange hechte relaties op te bouwen, waaruit klanten worden geboren?
Schrijf je dan zeker in voor mijn webinar ‘Hoe Zonder Gesleur Hechter Relaties & Nieuwe Klanten Werven?’ waarin ik jou maar liefst 5 sleutels voor langdurig online succes meegeef.
Dit is Cathy
Zoveel méér dan standaard marketingadvies
Cathy Tavernier is jouw online optimalisatie marketingstrateeg en de partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je niet alleen de wát, maar ook de hoe! Als je dat wil, implementeert ze het zelfs voor jou. Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft. Ze bekijkt jouw marketing op lange termijn en gaat voor die authentieke connectie met jouw doelpubliek, maar ook tussen jullie beiden.
Haar klanten verspillen niet langer online hun tijd. Neen, ze worden voortaan als dé expert binnen hun vakgebied aanzien en doen niet aan pusherige sales. En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze superbelangrijk!
Vergeet onze vorige posts niet!