Skip to main content
Blog Optimazing - Social media recycleren voor ondernemers

Ontdek de voordelen van het recycleren van social media posts en
leer hoe je met deze 7 tips een succesvolle marketingstrategie
kunt opzetten zonder veel tijd te verliezen

Met meer zichtbaarheid, impact en tijdwinst als gevolg voor jou!

Als ondernemer is tijd kostbaar en wil je het meeste uit jouw marketinginspanningen halen. Maar als je telkens nieuwe social media posts moet bedenken, schrijven en publiceren, kan dit behoorlijk tijdrovend zijn. Gevolg: je laat het soms al eens links liggen. Nefast uiteraard voor jouw zichtbaarheid.

Gelukkig is er een oplossing: het recycleren van jouw social media posts.
Ja echt, helemaal goed… dat is als je het op de juiste manier doet!

Geen zorgen, ik vertel het je allemaal in deze blog!

But first things first!

Wat is dat precies: recycleren van social media posts?

Het recycleren van social media posts betekent dat je jouw bestaande content hergebruikt, zodat deze opnieuw kan worden gepost op jouw social media kanalen. Dit kan door de inhoud van jouw bestaande posts te updaten, aan te passen of opnieuw te delen. (Lees zeker verder, want hoe je dat doet is belangrijk!)

Waarom is het recycleren van social media posts belangrijk?

Er zijn verschillende redenen waarom het recycleren van social media posts belangrijk kan zijn voor jouw marketingstrategie:

REDEN N° 1: Het bespaart jou tijd en energie

Het schrijven van nieuwe content kan tijdrovend en uitputtend zijn. Door het recycleren van bestaande posts kun je jouw tijd en energie besparen, terwijl je toch nieuwe content publiceert. En dus consistent aanwezig blijft. Yes, dikke pluim!

Bereiken van nieuwe doelgroepen

Mensen zijn constant op zoek naar nieuwe content. Door het opnieuw 'delen' van jouw bestaande posts kun je nieuwe doelgroepen bereiken die jouw eerdere posts mogelijk hebben gemist.

Het versterkt jouw merkboodschap

Door consistent content te delen die past bij jouw merk en kernwaarden, kun je jouw merkboodschap versterken en nog meer bouwen aan die herkenning bij jouw doelgroep. Je bouwt verder aan jouw Know-Like-Trust factor, zeg maar. Aan jullie vertrouwensrelatie.

Je verhoogt de betrokkenheid van jouw doelgroep

Door regelmatig te posten en content te delen waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is, kun je hun betrokkenheid bij jouw bedrijf vergroten en hen aanmoedigen om actie te ondernemen, zoals het delen van jouw posts of het bezoeken van jouw website.

Het verbetert de prestaties van jouw social media kanalen

Door regelmatig te posten en content te delen waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is, kun je hun betrokkenheid bij jouw bedrijf vergroten en hen aanmoedigen om actie te ondernemen, zoals het delen van jouw posts of het bezoeken van jouw website.

Hoe doe je dat nu precies dat recycleren van je social media posts?

Nu je weet waarom het recycleren van social media posts belangrijk kan zijn voor jouw marketingstrategie, is de volgende vraag hoe je dit het beste kunt doen. Want we gaan uiteraard gewoon maar gaan delen en copy/pasten! We gaan niet alleen voor die tijdwinst, want wij willen impact met onze online marketingactiviteiten!

Als je het doet, moet je het goed doen! Anders ben je wel degelijk jouw tijd aan het verspillen.

Zeven tips om jouw social media posts op de juiste manier te recycleren

1

Plan jouw content

Ga niet zomaar herposten of content hergebruiken. Hou ook hier rekening met jouw strategie! Hiermee bedoel ik dat je geen posts gaat recycleren op het moment dat het onderwerp van die bepaalde post niet aan de orde is. Hou dus steeds jouw doel dat jij deze maand of dit kwartaal wilt bereiken in het achterhoofd. Je gaat bijvoorbeeld geen post over de inrichting van je woonkamer herposten als je inschrijvingen voor jouw webinar over de inrichting van jouw ideale badkamer probeert te verzamelen.
Logisch toch?! Maar hier slaan veel ondernemers de bal mis!
2

Hergebruik goed scorende oudere posts

Ga niet zomaar social media posts recycleren. Neem die oude social media posts die goed presteerden en hergebruik ze door ze bij te werken en opnieuw te delen. Je kunt bijvoorbeeld een oudere blogpost delen als een nieuwe social media post, of een oudere post bijwerken met nieuwe informatie of een andere invalshoek.
Pas de tekst van die social media posts dus steeds aan, zodat deze beter aansluit bij de huidige context en je doelgroep. Herschrijf bijvoorbeeld de kop of voeg nieuwe informatie of voeg nieuwe inzichten toe.
3

Maak gebruik van de feedback van jouw doelgroep

Luister naar de feedback van jouw doelgroep en gebruik deze om de inhoud van oude social media posts aan te passen en te verbeteren.
4

Maak een serie van gerelateerde posts

Maak een serie van gerelateerde posts over een specifiek onderwerp of thema. Dit kan helpen om jouw doelgroep geïnteresseerd te houden en hen aan te moedigen om je terug meer te gaan volgen of jouw website te bezoeken.
5

Maak een andere visual bij jouw post

Gebruik de tekst en het onderwerp van een oude social media post maar maak een nieuwe afbeelding of infographic die dezelfde informatie deelt.
6

Giet de inhoud van jouw social media post in een ander jasje

Maak van jouw social media post een carrousel met verschillende beelden of maak er een Reel, vlog of podcast van. Zo ziet jouw doelgroep jou op verschillende manieren en bereik je meer mensen. Sommigen geven nl. de voorkeur aan het lezen van een tekst, terwijl anderen liever luisteren of video's bekijken. Zo heb je voor elk wat wils.
7

Deel content op verschillende social media kanalen

Herschrijf en deel jouw social media post op verschillende social media kanalen, zoals LinkedIn, Instagram, Facebook en YouTube. Zorg ervoor dat je jouw tone of voice behoudt bij het rekening houden op welk social media kanaal je aan het posten bent. Ga niet gewoon copy/pasten.
Kritieke blik op het recycleren van social media posts - Optimazing Online Marketint TIP

En nu voor de criticasters onder ons!

Als je geen rekening houdt met de hierboven opgegeven tips, kan de herhaling écht gaan opvallen én dus saai overkomen voor jouw volgers. Pas deze tips toe, zodat je de interesse van jouw doelgroep blijft behouden en triggeren.

Plus krijg ook jij nieuwe inzichten in jouw business, zijn er bepaalde trends en groei jij zelf ook als ondernemer. Dit alles heeft een impact op jouw business, jouw expertise en de doelgroep die je wenst te bereiken.

Mijn conclusie

Het is belangrijk om te onthouden dat het recycleren van social media posts een handige manier kan zijn om tijd te besparen en jouw marketingstrategie kan verbeteren als je het efficiënt toepast.

Het is aan te raden en belangrijk om de inhoud regelmatig bij te werken en te variëren om de interesse van jouw doelgroep te behouden en betrokkenheid te blijven stimuleren. Want daar draait het om: te zorgen dat jouw doelgroep in actie schiet en reageert op jouw social media posts, een intakegesprek met jou boekt, zich inschrijft op jouw emailinglijst… om tenslotte klant van jou te worden.

En nog een gouden tip/bemerking

Gewoon omdat ik het écht niet kan laten!😉

Consistent online aanwezig zijn, betekent niet dat je iedere dag MOET posten of meermaals moet posten per dag op één social media kanaal. Dat laatste is zelfs nefast voor jouw zichtbaarheid. Post je meerdere malen per dag op één kanaal, dan gaan jouw posts onderling met elkaar concurreren. En dat is nu ook niet de bedoeling.
Plus raakt jouw doelgroep je mogelijks een beetje beu (zeker als jouw posts gaan over verkopen, verkopen… én nog eens verkopen) en haken ze sneller af of snoozen ze jou even, wat nu ook niet de bedoeling is. Zeker niet na alle effort die jij steekt in jouw online zichtbaarheid!

En ga bovenal voor waarde! Zorg ervoor dat de inhoud die je deelt herkenbaar is voor jouw doelgroep dus van toegevoegde waarde is!

Wil jij nog meer eenvoudig jouw online succes vergroten?

Volg dan zeker mijn allernieuwste masterclass ‘9 Krachtige Pijlers Om Eenvoudig Je Online Succes Te Boosten’.

Deze masterclass is een aanrader als jij als ondernemer jouw impact online wilt vergroten, zonder hierbij nog veel tijd te verspillen en op lange termijn met jouw ideale klant wil connecteren en verder wilt bouwen aan die vertrouwensrelatie.
Bovendien deel ik in deze masterclass een nooit eerder gedeeld belangrijk inzicht!

Schrijf hier vlug in en ga voor die interactie en tijdswinst

Dit is Cathy

Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media

Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.

Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.

En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!

Cathy Tavernier, marketingbureau te Gent - Jouw sparringpartner op het vlak van e-mailmarketing en social media

Vergeet onze vorige posts niet!