Help! Mijn Facebook account is gehackt en geblokkeerd
En de gevolgen voor jouw Facebookpagina’s…
Dit wil je echt niet meemaken als ondernemer: je persoonlijk Facebook account wordt gehackt en… een tijdje later blokkeert Facebook jouw persoonlijk profiel.
Gevolg: je hebt ook geen toegang meer tot jouw professionele Facebookpagina(‘s), want daarvoor moet je inloggen met jouw persoonlijk account. SLIK ?
Dikke miserie dus, die je eigenlijk eenvoudig kan vermijden door… o.a. een extra beheerder, iemand die je 100% kan vertrouwen, ook toegang te geven tot jouw bedrijfspagina. Zo eenvoudig is het.
Volgende tips zijn ook wel handig:
- Gebruik je Facebook-wachtwoord nergens anders online
- Deel jouw wachtwoord nooit met anderen of gebruik hier een tool voor zoals One time secret
- Maak een sterk wachtwoord
- Wees voorzichtig met links en bijlages in berichten en Messenger berichten. Via Messenger gebeurt het nog al eens dat links worden doorgestuurd met een triggerende vraag van een vriend… die gehackt werd. Wees dus altijd opmerkzaam!
Extra tip ingeval je daadwerkelijk gehackt wordt:
Heb je een advertentie-account, vraag dan aan de mede-beheerder om de betalingsmogelijkheden van jouw advertentie-account uit te schakelen. Zo voorkom je alvast eventueel frauduleus gebruik van jouw creditcard!
Maar oké… Hoe los je nu jouw probleem van jouw gehackt persoonlijk profiel op?
Wanneer is jouw Facebook account mogelijks gehackt?
Jouw 1ste stap bij argwaan!
Denk je ook nog maar dat jouw account gehackt is, ga dan onmiddellijk jouw account beveiligen. Wijzig je wachtwoord en controleer de aanmeldactiviteit.
Dit doe je door naar de ‘Instellingen’ van jouw account te gaan en te klikken op ‘Beveiliging en aanmelding’.
Het best stel je een tweestapsverificatie in.
Persoonlijk account gehackt? Dit zijn de stappen die je kan ondernemen:
Werd jouw Facebookpagina gehackt en heb je nog toegang tot jouw persoonlijke profiel?
Dan is het al iets eenvoudiger om jouw Facebookpagina te herstellen… Hoewel het ook hier wachten is op de goodwill en het feit of Facebook zal reageren.
Dit zijn de stappen die je in dit geval kan ondernemen:
Het hoeft niet gezegd dat dit dikke miserie is… En dat je die zaken allemaal kan voorkomen door inderdaad voorzichtiger om te gaan met het klikken op links, openen van bijlages en jouw account goed te beveiligen.
En hopelijk kan het allemaal opgelost worden met bovenstaande mogelijk te ondernemen stappen. Maar het kan heel goed zijn dat je eraan bent voor de moeite en helemaal opnieuw mag beginnen. Al de tijd die jij geïnvesteerd hebt in jouw online zichtbaarheid, in het neerzetten van jouw merk in 1, 2, 3 naar de vaantjes. Doordat Facebook jouw Facebookpagina heeft geblokkeerd (redenen hiervoor vind je hier) of doordat je gehackt werd…
En dan te zeggen dat je het eigenlijk allemaal zelf in de hand kan hebben. Waarmee ik bedoel dat jij zelf kan bepalen wie jouw berichten ziet, wanneer ze die zien en op het moment dat ze die zelf willen zien. M.a.w. niet afhankelijk te zijn van algoritmes en mogelijke hackers en geen rekening te moeten houden met de richtlijnen van Facebook.
Bouw op je eigen grond!
Ja, het hoeft niet moeilijk te zijn en ik zal zeker niet beweren dat je Facebook of eender welk ander social mediaplatform niet nodig hebt. Als jouw doelgroep aanwezig is op dat social media platform, dan ‘moet’ je daar aanwezig zijn. Het is een én én verhaal.
Social media is hét middel bij uitstek om jouw Know-Like-Trust factor te doen groeien. Om jouw expertise te verspreiden over het internet. Want niet iedereen zal onmiddellijk terechtkomen op jouw website.
Maar feit is dat je daar helemaal afhankelijk bent van het social media platform in kwestie. Met de mogelijke problemen van hacking of blokkering van jouw account, maar ook het feit dat ze opeens de spelregels kunnen gaan veranderen of er gewoon mee stoppen. Afgelopen zomer waren er al diverse meldingen in de media dat Facebook zou stoppen in Europa wegens het niet-conform zijn aan onze Europese GDPR-wetgeving. Uhhh say what?
Dan ben jij niets met die 5.000 volgers, want dan ben je ze kwijt… Want die volgers zijn eigendom van Facebook en niet van jou rechtstreeks.
Pfieeuwwww, daar had je misschien nog niet bij stilgestaan…?
Dus hoe zou het zijn als jij zelf het heft in handen neemt en aan de slag gaat met het opbouwen van een e-mailinglist?! Dan kan je wanneer jij dat wilt, wie jij wilt gewoon rechtstreeks aanspreken.
Ik zie bijna de paniek in jouw ogen verschijnen, maar het hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn!
Maar hoe begin ik hier aan?
I know, je wil echt niet gaan spammen. Je haren komen ook maar al recht als je het woord ‘nieuwsbrief’ hoort. Zo hoeft het echter niet te zijn!
Wil jij echt succesvol zijn met jouw business, dan moet jij NU zelf de touwtjes in handen nemen en gaan denken over hoe jij e-mailmarketing in jouw business kan toepassen. Hoe je dit kan doen inpassen in jouw marketingstrategie (over het belang van het opzetten van een marketingstrategie lees je hier meer).
Zodat je echt een lijst hebt van warme contacten die uitkijken naar de waarde die jij met hen zal delen. Waarde die je niet zomaar online deelt. Nope, waarde die alleen voor hen bestemd is. Eventueel met extra voordeelacties. Dat kies je zelf.
Een eerste stap dat je hierbij al kan zetten, is het maken van een onweerstaanbare gratis weggever (ontdek hier 5 criteria waaraan een fenomenale freebie voldoet), ook wel freebie genoemd, zodat je emailinglist kan laten groeien. Je ontdekt er alles over via onderstaande knop.
Dit is Cathy
Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media
Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.
Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.
En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!
Vergeet onze vorige posts niet!