Waarom je online marketing strategie voor 2021 nu al plannen?

Kan jij het hoofd nog koel houden? Heb je alles nog op een rijtje voor wat betreft jouw marketingactiviteiten? Hoe zit het met jouw plannen?
Loopt het een beetje los of is het hét moment om even achteruit te kijken, bij te sturen en jouw doelen bij te stellen.

Zeg eens, wat voor geweldigs wil jij nog bereiken dit jaar? Meer klanten gelukkig maken en nóg meer omzet draaien? Hell yeah! 😊

Dan is een optimale online zichtbaarheid een must, wil je zoveel mogelijk nieuwe klanten bereiken en een maximale impact maken online. Eeeuh… niets nieuws, toch?

De minder leuke kantjes van je online marketing

I know you know! Je weet al dat je consistent aanwezig hoort te zijn online. Je post, blogt en vlogt zelfs met veel overgave. En – echt waar – da’s top!

Maar je beseft ook dat die online zichtbaarheid immens veel tijd in beslag neemt. Dat jouw acties niet altijd het gewenste resultaat opleveren. En dat het je soms wel eens ontbreekt aan inspiratie

Hoe vang je die minder leuke kantjes van online marketing op?

Wil je meer online impact zonder veel tijd te verspillen, dan is het cruciaal dat je ook een marketing strategieplan opmaakt. En ja, daar kan je nu nog aan beginnen midden in het jaar of in kwartaal 4… Het is altijd een goed moment om hiermee te starten!

Marketing strategie plan vs. marketing plan

Ik spreek bewust over het opmaken van een MARKETING ‘STRATEGIE’ PLAN en niet van een marketing plan.

Het verschil is dat jouw marketing strategieplan uitlegt welke marketingdoelen je wil bereiken en hoe je die plant te bereiken. Het is jouw focus- en groeiplan, het uitspreken van jouw ambitie.

Jouw marketing plan maakt deel uit van jouw marketing strategieplan. Het omvat alle marketingacties die je wil uitvoeren om jouw doelen te bereiken (blog, nieuwsbrief, webinar, workshop…).

Jouw marketing strategieplan is dus als het ware de basis van jouw marketing plan. Of nog anders gezegd: het marketing strategieplan is de ‘WAT’ en het marketing plan is de ‘HOE’. Wat je wil bereiken en hoe je dat wil bereiken.

“Without a plan, even the most brilliant business can get lost. You need to have goals, create milestones and have a strategy in place to set yourself up to success. – Yogi Berra

Jouw online marketing strategie nu al plannen voor de rest van het jaar en het volgende jaar. Waarom?

Jouw online marketing strategieplan doet al jouw marketingacties voor een heel jaar uit de doeken:

– Welke doelen wil je dit jaar bereiken?
– Hoe ga je die juist opsplitsen over de vier kwartalen?
– Hoe vertaal je die doelen naar het contentplan voor je social media, je blog, je nieuwsbrief, je workshops… ?

Weet je niet hoe hieraan te beginnen? Geen nood! Klik hier en ontdek  een uitgebreid stappenplan om concreet aan de slag te gaan met jouw marketing strategieplan.

En durf jij al eens na te denken over waar jij over 3 à 5 jaar wenst te staan met jouw business? Dan is het nu het moment om toch een plan van aanpak te hebben om die doelen te gaan bereiken!

 

Maar… ik hoor je al stilletjes denken: Wat een extra pak werk! Daarnet had je toch beloofd dat ik juist MINDER TIJD zou stoppen in mijn online marketing?!

Correct. Waarom zou je in al die drukte jouw online marketing strategie nu gaan opmaken?

Dit is het korte antwoord: een online marketing strategieplan bezorgt jou een véél betere focus om doelgericht en efficiënt het maximale te halen uit je online zichtbaarheid. M.a.w. je krijgt méér tijd, rust én meer zichtbaarheid. Whoop, whoop!

Lees verder en ontdek wat je er concreet bij wint!

Zeven niet te missen voordelen van jouw online marketing strategie

1

Je kijkt achterom, stuurt bij en boekt zo meer succes

Vooraleer je start met de opmaak van jouw marketing strategieplan kijk je sowieso even achterom.
Hoe verliep de afgelopen periode voor jou? Ben je tevreden over jouw online zichtbaarheid of heb je te veel tijd online verspild? Zat er een samenhang tussen de zaken die je online hebt verspreid? Heb je de juiste mensen – jouw ideale klant – bereikt?
Allemaal vragen die ervoor zorgen dat je even stilstaat, de zaken evalueert en bijstuurt. Zo bega je het volgende jaar die misstappen dus niet meer. En dat alleen al is cruciaal om de komende periode meer online succes te boeken.
2

Je bereikt je doelen gemakkelijker dankzij een grotere focus

‘A goal without a plan, is just a wish!,’ zegt Antoine de Saint-Exupéry. En gelijk heeft hij. Door neer te schrijven wat je wil bereiken met jouw online marketing, stem je veel bewuster jouw inhoud en acties af op dat doel.
Ik geef je een voorbeeld:
Wil je ieder kwartaal een workshop geven over omgaan met stress en voorkomen van een burn-out? Dan plan je eerst en vooral die workshops in je agenda. Vervolgens kijk je welke marketingacties je kan ondernemen om ook daadwerkelijk volk te krijgen op jouw workshop.
Wil je een webinar inplannen? Welke blogs ga je schrijven over dit onderwerp? Welke posts met tips en inzichten zal je delen op social media? Wil je een video maken of ga je ineens live op Facebook?
Kortom, hoe ga je mensen bewust maken, zodat ze beseffen: ‘Oei, ik zit hier eigenlijk met een zwaar probleem en ik wil hier iets aan doen!’ Het logische gevolg is dan dat ze inschrijven op jouw workshop.
Zo lijkt het een peace of cake, niet? Geloof me, dat zal het ook zijn als jij je online zichtbaarheidsactiviteiten en inhoud precies afstemt op datgene wat je wil bereiken in 2021.
3

Je geniet van een enorme mentale rust

Je maakt je marketing strategieplan op voor een heel jaar (welke businessdoelen wil ik bereiken?) en je koppelt hieraan je marketing plan (hoe ga ik die doelen bereiken?). Zo heb je in 1-2-3 een overzicht van ALLES wat jou als ondernemer te wachten staat het komende jaar om je vooropgestelde doelen effectief te behalen.
Hoe ‘chillax’ voelt dat niet? En zo’n jaarplanning heeft nog extra voordelen!
Niet voor niets vraag ik aan mijn klanten om eerst en vooral hun eigen verlof in te plannen voor het nieuwe jaar. Daarom heb ik ook altijd een overzicht van de schoolvakanties bij de hand, als we samen hun marketing strategieplan opzetten.
Dus gedaan met verkeerd ingeplande workshops, omdat de timing niet goed zat! Weinig opkomst wegens verlofperiodes? Of belangrijke events in je privésfeer die je uit het oog was verloren? Het overkomt je nooit meer als je jouw activiteiten slim van tevoren plant.
4

Je krijgt er tijdswinst bovenop (toch wel!)

Het lijkt misschien een paradox, deze extra marketingtaak om er nadien tijdswinst uit te halen. En toch!
Want je maakt in grote lijnen nu al een jaarplanning op. Die splits je vervolgens uit over de diverse kwartalen en weken. Zo weet je heel goed wanneer je wat moet voorbereiden en publiceren: social media posts, blogs, video’s, etc.
Het probleem van ‘wat zal ik nu eens posten?’ of ‘waarover moet ik nu weer een blog schrijven?’ is volledig van de baan! En dat geeft jou dus bijzonder veel tijdswinst.
5

Er zit meer samenhang en consistentie in je online marketing

Al jouw marketingactiviteiten, zoals je posts, blogs, nieuwsbrieven, workshops etc., spelen nu mooi in op elkaar. Er zit een rode draad in alles wat je doet en dat inspireert jou nog meer.
Want dankzij je online marketingstrategie kom je veel gemakkelijker op ideeën. Daardoor ben je automatisch consistenter online aanwezig. En bij jouw ideale klant groeit er een grotere bewustwording rond zijn/haar probleem.
Dat sneeuwbaleffect is key voor het algoritme op de diverse social mediakanalen.
6

Jouw doelgroep gaat meer geloven in jouw expertise

Doordat je meer inzicht in jouw ideale klant en zijn problemen krijgt, kan jij hierop meer inspelen. Wat jouw Know-Like-Trust factor danig doet groeien bij jouw doelgroep. Ze voelen zich aangesproken. Ontdekken dat jij de persoon bent waarmee ze in zee moeten gaan, want jij kan hen helpen. Je krijgt meer bekendheid, komt professioneler over en ook de betrokkenheid op jouw berichten vergroot. Het is een win-win voor beiden!
7

Jouw zelfvertrouwen als ondernemer groeit

Door jouw groeiend inzicht begin je meer in meer inzicht te krijgen in jouw ideale klant. Je weet waarvan hij/zij wakker ligt én weet dat jij dé persoon bent om dat probleem te verhelpen. En doordat jij nu net meer die mensen bereikt die jouw ideale klant zijn, krijg jij een extra boost! Krijg jij extra energie, want je verlost hen van hun probleem. Happy client, happy you! En een ondernemer vol energie en zelfvertrouwen, die neemt alleen maar stappen vooruit! Yes, you can!

CONCLUSIE:

Ja, je online marketing strategie slim van tevoren plannen heeft absoluut zijn voordelen: betere cijfers, een efficiënte agenda, gemoedsrust, tijdswinst en een geloofwaardig imago online! 

Maar… wat, waar, hoe en wanneer begin je nu aan zo’n marketing strategieplan?

No worries!

Gratis webinar: ‘In 7 stappen naar een succesvolle marketingstrategie!’

Dat leg ik je graag persoonlijk uit in dit gratis webinar: “In 7 stappen naar een succesvolle marketingstrategie!”

Dit kom je te weten:
• Wat een slimme aanpak van jouw marketing precies inhoudt;
• Waarom je best nu – ook al zit je midden in het jaar – aan een marketingstrategieplan begint;
• Hoe je je marketingactiviteiten aanpakt als je meer impact wil in minder tijd;
• Hoe je concreet aan de slag gaat met zo’n slimme marketingaanpak.

Dus, wat heb je te verliezen? Helemaal niets!

Vergeet onze vorige
posts niet!