Blog Optimazing - iOS 15 update

Apple, Apple, Apple… Wat doe je nu?! Heel wat online marketeers kregen na de gevreesde iOS 14 update van februari 2021 opnieuw een fameus ‘panick attackse’. Want de nieuwe iOS 15 update kondigde alwéér beperkende privacymaatregelen aan, dit keer met rechtstreekse impact op je email marketing.

Hoorde ik je nu net van je stoel vallen? 😳 Oké, wacht. Here’s the plan: krabbel terug recht, zet jezelf een stevige kop koffie of thee, pak er een koekske bij en lees hieronder verder.

In dit blogartikel leg ik je uit wát die nieuwe iOS 15 update precies is, wat dit betekent voor je email marketing en hóe je hier slim mee omspringt. Zodat je níet hoeft te lijden onder de steeds strenger wordende maatregelen, die (laat ons eerlijk wezen) niet echt als een verrassing komen. Right?

Wat houdt de iOS 15 update precies in?

Tsja, het is nu eenmaal a crazy world in onze mailbox. Hoeveel nutteloze spam e-mails krijg jij elke dag zo toegestuurd? Vervelend, toch! Wat als je met één enkele klik kon zeggen: gedaan ermee? Wel, daar komt de iOS 15 update zo’n beetje op neer…

Concreet omvat deze update 2 nieuwe privacy features voor de Apple-fanaat:

Bron: Apple

Hide My Email

Gebruikers kunnen via Hide My Email willekeurige emailadressen genereren in plaats van hun persoonlijke emailadres online achter te laten.

Mails die verstuurd worden naar zo’n nieuw adres, belanden nog steeds in hun inbox. Maar de herkomst is nu meteen duidelijk. En… ze kunnen zoveel adressen aanmaken én verwijderen als ze maar willen. Auwch!

Belangrijke side note 1:
Hide My Email werkt alleen in een Safari browser, gecombineerd met de Mail-app en een iCloud emailadres. Wat het geval is voor bijna 6 op 10 Apple gebruikers…

Mail Privacy Protection

Vinken Apple gebruikers de Mail Privacy Protection aan, dan zien wij, email marketing believers, niet meer welke mails daadwerkelijk worden geopend.

Dit omdat de onzichtbare tracking via een pixel ook hier geblokkeerd wordt (remember iOS 14). Het IP-adres van de ontvanger wordt volledig afgeschermd. Zo ziet de email server niet meer wie hij is, wat zijn locatie is en of hij de mail heeft geopend of niet.

Belangrijke side note 2:
Beide features werken alleen als je gebruik maakt van Apple Mail én een iCloud Plus account hebt. De maandelijkse kosten hiervoor liggen tussen $ 1 en $ 10, dus niet onoverkomelijk.

Ongeveer 57% van de Apple gebruikers heeft Apple Mail. En 95% van hen heeft al aangegeven hun privacy effectief te willen beschermen door de tracking uit te zetten.

Bron: Apple

Wat zijn de gevolgen van de iOS 15 update voor je email marketing?

Concreet nu. Wat is de impact van deze iOS 15 update voor jouw email marketing?

Veel mailing funnels beginnen te lopen van zodra het emailmarketingsysteem registreert wanneer een mail werd geopend. Of net niet.

Bijvoorbeeld: opent een enthousiasteling jouw mail met link naar jouw freebie (idealiter downloadbaar op jouw website), dan weet het systeem dat er vervolgmails mogen gestuurd worden. Blijft diezelfde mail ongeopend, dan weet het systeem dat het een herinneringsmail mag sturen na x-aantal dagen.

Na de iOS 15 update weet jouw systeem niet meer bij Apple gebruikers, die hun privacy daarvoor afschermen, of die email nu wel daadwerkelijk is geopend. De email wordt aangegeven als geopend, ook al is dat niet het geval.

Reden tot paniek?! Not really

Stay calm

Want zoals bij de IOS 14 update zoeken marketeers ook nu al naar oplossingen. En weet je, die updates zullen toch blijven komen. We kunnen niet anders dan ons mee aan te passen aan de nieuwe normen.

Zoals: je mag dan misschien niet meer zien of iemand jouw mail daadwerkelijk heeft geopend… Je weet WEL nog steeds wanneer iemand heeft geklikt op een link in die mail. Aha!

Plus: met email marketing hou je sowieso de touwtjes in handen. Je wil niet afhankelijk zijn van een platform dat het helemaal voor het zeggen heeft. Toch?

Tijdens de week van 11 oktober 2021 lagen zowel Facebook als Instagram plat door technische problemen. Zes bange uren waarin vele ondernemers hun doelgroep op geen enkele manier konden bereiken… Not that smart! 🙄

Don’t build your house on rented land! – Joe Pulizzi

Wanneer komt de iOS 15 update?

De iOS 15 update werd al sinds 20 september 2021 uitgerold. Relax! Het is nooit te laat om met waardevolle email marketing te starten.

Dé oplossing en waar succesvolle marketing altijd om draait, is…

INTERACTIE uitlokken en WAARDE delen met je doelpubliek. Yes, ma’am!

Verkoop geen blablabla, maar bied welgemeende waarde aan. Waarde die sowieso naar clicks leidt. Clicks die je dus wél nog kan zien.

Zo voer je vanaf nu altijd je email marketing:

1° Leg je focus op interactie (Hmmm, hoeveel keer heb ik dat al niet gezegd tijdens mijn webinars? 😜) Lok jouw lezer uit zijn kot. Verleid hem om te klikken en verder actie te ondernemen. Leid hem bovenal naar je website.

2° Deel nu meer dan ooit waarde in jouw mails. Als je nieuwsbrief vol handige weetjes en expertise zit, dan spam je niet. Integendeel: je zet je kennis en kunde nog meer in de verf, waardoor de Know-Like-Trust factor alleen maar groter wordt.

3° Trigger je lezer voldoende om die CLICK te maken op de links in je mail. Zo kan jij terug gaan meten en er een waardevolle email flow aan koppelen.

 

Geen idee hoe je jouw doelgroep kan triggeren?

Zet dan een enquête op en vraag heel eenvoudig aan jouw lezers waarover ze meer info wensen. Waarover ze een knoop in hun maag hebben op vlak van jouw expertise. En hoe jij hen daarbij kan helpen door de juiste content te delen.

Gegarandeerd geeft die input jou een enorme boost om jouw expertise te delen. Aja, want je bezit nu TOPinfo, rechtstreeks van jouw doelgroep!

3 email marketing PRIO’S om de iOS 15 update voor te zijn

Tot slot nog 3 praktische to do’s om je email marketing NU (yes, nu meteen!) af te stemmen op de iOS 15 update. Hoe eerder je dit doet, hoe sneller je email marketing weer optimaal rendeert.

Database clean-up

1° Kuis je emailinglist op

Slik… Why??!!! Je hebt nu een mailinglist van 5.000 contacten, dus die hou je toch lekker bij?

Het kan misschien jouw ego strelen, maar je houdt je reputatie beter goed hoog bij de emaildiensten (Outlook, Gmail,…). Hoe meer mensen jouw mails openen, hoe kleiner de kans dat jouw mails in de spamboxen terechtkomen.

Heb jij dus een mailinglist van 5.000 contacten, waarbij 1/3 jouw mails niet opent? Dan is dat nefast. Kuis NU jouw emailinglist op en verwijder alle mensen die jouw mails de laatste 6 maanden NIET hebben gelezen. Straks ben je het toch niet meer zeker…

2° Baseer je flows & automations op clicks

Al flink bezig met email marketing en zijn jouw email flows en automations gebaseerd op de open rate van de mails? Dan moet je die dringend anders gaan instellen.

Laat je mails vertrekken op basis van een click-actie op een link in een mail. Reserveer hiervoor NU tijd in je agenda. Want binnenkort krijg je heel waarschijnlijk valse open rate cijfers te zien.

Click rate iOS 15 update

3° Test welke onderwerpregels werken

Ga aan de slag met diverse onderwerpregels die verschillen in lengte, met of zonder emoticons, personalisatie etc. Test uit waarop jouw doelpubliek ‘aan’ gaat. Wat hen ertoe aanzet om jouw email te openen. Noteer je bevindingen en hou die goed bij.

Doe dit NU! Nu je nog kan profiteren van die waardevolle kennis. Straks zijn je cijfers niet meer zo betrouwbaar.

Nog niet zeker? Kom dan naar dit gratis webinar!

Toch nog een licht paniekske? Of had je net beslist email marketing in te zetten, maar weet je het nu niet meer zeker?

No worries! In mijn webinar “Blijf de iOS 15 update voor met deze email marketing prio’s” geef ik je nog meer uitleg, waardevolle tips & praktische tricks mee.

Het is een live webinar, dus je kan me al je vragen live stellen. Ik kijk er al naar uit!

Zie ik je daar? 😉

Vergeet onze vorige
posts niet!