Moet ik nu echt alles van online marketing doen? Bloggen en een nieuwsbrief schrijven?

 Moet ik nu bloggen en ook nog een nieuwsbrief versturen?

Is het ‘of bloggen of een nieuwsbrief schrijven’ of  is het ‘bloggen én een nieuwsbrief schrijven’?

Het is een feit, als je de digitale trein niet wilt missen en meer online zichtbaar wilt zijn om je expertise te verspreiden en zo meer klanten te werven, dan heb je heel wat op jouw to-do-lijstje staan als ondernemer. En soms zie je door de bomen het bos niet meer.

Hoe begin je te werken aan je online zichtbaarheid? Wat is van cruciaal belang, wat minder? En moet alles echt wel?

1

En een website, die je moet levend houden met blogs, vlogs etc.

2

En jouw aanwezigheid op social media.

3

En een gratis weggever om je mailinglist te laten groeien.

4

En een nieuwsbrief die je nog eens moet gaan versturen.

5

En aanwezig zijn als spreker op allerlei netwerk events, open coffees etc. zodat mensen je echt zien en leren kennen.

6

En dat uiteraard gebaseerd op een goede marketingstrategie.

Allemaal herkenbare vragen die je jezelf als ambitieuze ondernemer stelt, want je wilt wel degelijk online zichtbaar zijn en bouwen aan die vertrouwensrelatie met jouw publiek.

Het enige goede antwoord op de vraag of het wel allemaal ‘moet’ is: JA!

Dat is als je echt je expertise online wilt verspreiden om aan je Know-Like-Trust factor te werken en jouw doelgroep op een heel vlotte, eenvoudige en ‘goedkope’ manier wilt bereiken. Zodat je echt jouw verhaal kan vertellen en vertellen wat jou zo uniek maakt in datgene wat je met hart en ziel doet.
Zo leren mensen jou beter kennen en sympathieker vinden om uiteindelijk al dan niet de volgende stap te zetten en klant te worden bij jou. De gun-factor wordt groter en dat is toch wat we allemaal willen: klanten verder helpen.

Dat een Facebookpagina op zich niet genoeg is, maar je wel degelijk een website nodig hebt, kon je al in deze blog ‘Moet ik echt een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!’ ontdekken. En de redenen waarom bloggen een must is en dat je zoveel meer kan doen met die ene blog, mocht je hier al eerder lezen.

Een veelgestelde vraag die ik de laatste tijd krijg is wat het verschil nu eigenlijk is tussen een blog en nieuwsbrief en of er überhaupt wel een verschil is? Dat is er heel zeker.

De 4 verschillen tussen een blog en een nieuwsbrief:

1

Een blog behandelt 1 onderwerp op je website.

Een blog is een lang artikel over een een authentiek dringend op te lossen probleem van jouw ideale klant, die jij op jouw website plaatst. Je kaart het probleem aan en biedt de oplossing, want jij hebt de nodige expertise in huis.
De zoekmachines vinden het schitterend, want jouw website leeft en hiervoor word je beloond in de ranking van de zoekmachines.
2

Jij verspreidt je blog verder online.

Maar daar houdt het niet op. Na het verschijnen van je blog op jouw website, ga je vervolgens je nieuwe blog verspreiden via je diverse social mediakanalen, zoals Facebook, LinkedIn, Instagram etc. Dit via verschillende berichten, eventueel een video, podcast etc. Er zijn tal van mogelijkheden.
In jouw nieuwsbrief kan jij ook jouw blog in een mail, persoonlijk gericht aan een fan/volger voorstellen. Deze persoon gaf jou expliciet de toestemming om hem/haar persoonlijk te mailen en te informeren. Als dat geen stap vooruit is in jullie vertrouwensrelatie, dan weet ik het ook niet.
3

Een blog leeft voort

Doordat jouw blog op jouw website blijft staan, kan het zijn dat jouw blog jaren na het publiceren op je website nog gelezen wordt door jouw websitebezoekers. Dus ondanks de extra tijd die je moet steken in het schrijven van een blog t.o.v. het schrijven van een gewoon social mediabericht, heeft het op termijn meer impact.
En nu denk je: "Nu heb ik haar, een nieuwsbrief schrijven, hoeft dus niet, want de mogelijkheid bestaat dat de mail niet gelezen zal worden in de overload van mails die we dagelijks ontvangen, of gewoon zelfs verwijderd wordt zonder gelezen te worden. Waarom dan al die moeite doen?"
Helemaal niet akkoord. Zorg ervoor dat jouw nieuwsbrief jouw ideale klant genoeg aanspreekt om jouw nieuwsbrief te lezen en geef in je nieuwsbrief die extra tips die men nergens anders leest. Zie het als een soort VIP-club waar je heel persoonlijk en gericht informatie kunt delen naargelang de interesses van jouw fans. Als je hen consistent informeert met interessante informatie en niet aan overkill doet, dan zal men zeker jouw nieuwsbrief lezen. Jouw fan is immers overtuigd van de meerwaarde van jouw nieuwsbrief. Ze vinden antwoord op de vraag 'What's in it for me?' Wat levert het mij op als ik deze nieuwsbrief heb gelezen?
4

Een nieuwsbrief bevat meer informatie dan enkel en alleen dat ene probleem-onderwerp

In jouw blog gaat het over één specifiek onderwerp waarvoor jij een oplossing aanbiedt, terwijl een goed opgestelde nieuwsbrief altijd iets over jezelf, jouw diensten, lopende workshops, jouw missie etc. zal vertellen.
En uiteraard verwijs je in je nieuwsbrief naar die nieuwe blog die je schreef, zodat jouw trouwe fans niets missen en jouw blog lezen op jouw website. Wat weer meer websiteverkeer oplevert en waardoor de zoekmachines weer gelukkiger worden.

CONCLUSIE:

Ja, een blog en nieuwsbrief ‘moet’ als je echt aan online zichtbaarheid wilt winnen en in interactie wilt treden met je publiek.

Mis je de trein nu met 5 minuten of 1 uur, je hebt de trein gemist - aldus Gert Verhulst tegen James Cook

Als ge de tram mist met 5 minuten of een uur, ge zit er niet op hé!


Gert Verhulst in 2017 tegen James Cook wanneer James het net niet haalde bij de wereldrecordpoging om meer dan 358 gram lasagne te eten in 30 seconden.

James Cook zijn gezicht sprak boekdelen. Ik vond het een hilarisch moment, maar een waarheid als een koe. En je kan je wegstoppen achter allerlei redenen, maar uiteindelijk moet je het wel doen als je echt die digitale trein niet wilt missen.

Allemaal goed en wel, hoor ik je nu zeggen, maar moet ik het nu allemaal tegelijk gaan doen? Neen, eerst zorg je dat je fundament goed zit!

1

Jouw website met gratis weggever en blog.

2

Je stelt een marketingstrategieplan op.

3

Vervolgens ga je aan de slag met je social media om je expertise te verspreiden.

4

Je schrijft op regelmatige tijdstippen die blog.

5

En stuurt met de regelmaat van de klok die nieuwsbrief naar jouw VIP-club; jouw fans, jouw warme leads.

6

En voorziet ECHT tijd in jouw agenda om aan je onlinemarketing te werken!

Weet je niet hoe hieraan te beginnen? Geen nood. Via onze blogpagina en social mediakanalen delen we de nodige tips met jou. Je kan ons volgen op Facebook, LinkedIn, Instagram en YouTube.

Wil jij nu echt gaan bouwen aan je online zichtbaarheid, dan moet je echt beginnen met bloggen (één van dé middelen om jouw expertise te verspreiden met tal van mogelijkheden na het publiceren op je website)!

Wacht niet langer en schrijf je nog vlug in voor onze volgende workshop ‘Leer bloggen met impact in 1 dag en eis je expert status op.’. Nu inschrijven is dé boodschap, want de plaatsen zijn beperkt.
Na die dag delen we samen jouw blog via jouw social mediakanalen. Dan heb je alvast 2 van de 4 onderdelen van jouw Online Marketing Succescirkel onder controle.

En als 3de stap kan je daarna aan de slag met jouw nieuwsbrief! Ook hier kunnen we jou helpen!

No worries! Komt goed! Stap voor stap!

Vergeet onze vorige
posts niet!

E-mailmarketing, dé manier om het contact te onderhouden met je warme leads en klanten.

Dankzij e-mailmarketing doe je golden business. Al-tijd.

| e-mailmarketing, emailfunnels, Nieuwsbrief, Onlinemarketing | No Comments
Dankzij e-mailmarketing doe je golden business. Al-tijd. In deze coronatijden probeer ik toch wat bewuster om te gaan met die me-time en q-time met het gezin. Zo had ik me…

Best known beats best, een hamburger en jouw online zichtbaarheid

| Blog, Marketingplanner, Nieuwsbrief, Onlinemarketing, Social Media | No Comments
'Best known beats best' En wat dit , samen met een hamburger, alles  zegt over jouw online zichtbaarheid en jouw succes! Online zichtbaarheid is key en omdat ik het ook…
Moet ik nu echt alles van online marketing doen? Bloggen en een nieuwsbrief schrijven?

Bloggen en ook nog eens een nieuwsbrief schrijven?

| Blog, Marketingplanner, Nieuwsbrief, Onlinemarketing, Social Media | No Comments
 Moet ik nu bloggen en ook nog een nieuwsbrief versturen? Is het 'of bloggen of een nieuwsbrief schrijven' of  is het 'bloggen én een nieuwsbrief schrijven'? Het is een feit,…
Optimazing-foutmelding-404-error-pagina-oplossing

Vergeet hem niet: de 404 error pagina

| Onlinemarketing, Zoekmachine optimalisatie | No Comments
Zo maak je de perfecte 404 error pagina voor je verdwaalde websitebezoekers. Verlies je websitebezoekers niet door een foutmelding! Herken je dat gevoel? Je wilt snel iets opzoeken op het…
Een professionele e-mailhandtekening zorgt ervoor dat je opvalt in de inbox van jouw potentiële klant

5 redenen waarom een e-mailhandtekening een meerwaarde is voor je branding

| Onlinemarketing | No Comments
5 redenen waarom een e-mailhandtekening een meerwaarde is voor je branding! Je bent waarschijnlijk stomverbaasd, maar toch is het zo! Al bij stilgestaan hoeveel keer per dag je een e-mail…
Bouw aan je Know-Like-Trust factor door waardevolle content te delen met jouw doelgroep, die inspeelt op hun problemen.

Beveiligd: Marketingplanner 04/2019 – 7 tips om de vertrouwensrelatie met je fans te doen groeien en klanten te werven

| Marketingplanner | No Comments
De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken: Wachtwoord:
Optimazing bloggen

Bloggen, moet dat nu echt?! Voordelen en mogelijkheden

| Onlinemarketing, Social Media | No Comments
Bloggen, moet dat nu echt?! De voordelen en mogelijkheden. In mijn blog "Moet ik echt een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!", had ik het al over het fundament…

Beveiligd: Marketingplanner 03/2019 – 10 tips voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines

| Marketingplanner | No Comments
De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken: Wachtwoord:

De 7 meest gemaakte marketingblunders waardoor jouw onlinemarketing pure tijdsverspilling wordt!

| Marketingplanner, Onlinemarketing, Social Media | No Comments
De 7 meest gemaakte marketingblunders waardoor jouw onlinemarketing pure tijdsverspilling wordt! Maar geen paniek! Je kan ze eenvoudig oplossen! Wil jij online meer zichtbaar zijn, maar slaag je hier maar…

Beveiligd: Marketingplanner 02/2019 – Onderneem actie, blijf consistent met je onlinemarketing

| Marketingplanner | No Comments
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Moet ik echt een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!

| Onlinemarketing | No Comments
Bovenstaande vraag is een vraag die ik wel wekelijks krijg. En iedere keer sta ik versteld van die vraag.
Doelgroep bepalen voor je onlinemarketing - Optimazing

Beveiligd: Marketingplanner 01/2019- Jouw doelgroep

| Marketingplanner | No Comments
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Optimazing Pion

Heb je je doelgroep goed voor ogen?

| Onlinemarketing | No Comments
Weinigen zijn er echt bewust mee bezig (zonder al te veel tijd aan te verliezen), velen verliezen er de moed wel eens door.

Laat een reactie achter