Skip to main content
Bloggen en ook nog eens een nieuwsbrief schrijven?

 Moet ik nu bloggen en ook nog eens een nieuwsbrief versturen?

Is het ‘bloggen óf een nieuwsbrief schrijven’ of  is het ‘bloggen én een nieuwsbrief schrijven’?

Wil je de digitale trein niet missen? Wil je méér online zichtbaar zijn om je expertise te verspreiden en om zo meer klanten te werven? Dan weet je dat je heel wat op jouw to-do-lijstje hebt staan als ondernemer. En soms zie je door de bomen het bos niet meer, dat begrijp ik.

Hoe begin je te werken aan je online zichtbaarheid? Wat is van cruciaal belang, wat is minder van tel? En moet alles echt wel?

1

Én een website die je levendig wil houden met blogs, vlogs etc...

2

Én consistent aanwezig zijn op social media...

3

Én een gratis weggever om je mailing list te laten groeien...

4

Én een nieuwsbrief die je nog eens wil versturen...

5

Én aanwezig zijn als spreker op allerlei netwerkevents, open coffees etc. zodat mensen je echt zien en leren kennen.

6

Én dat alles uiteraard gebaseerd op een goede marketingstrategie...

Moet dat nu allemaal écht tegelijk? Een herkenbare vraag die je jezelf als ambitieuze ondernemer stelt. Want je wilt wel degelijk online zichtbaar zijn en bouwen aan die vertrouwensrelatie met jouw publiek.

Het enige goede antwoord op de vraag of het allemaal ‘moet’ is: JA!

Ja, dat moet je allemaal doen, als je écht je expertise online wilt verspreiden.

Want alleen zo werk je aan je Know-Like-Trust factor en bereik je jouw doelgroep op een heel vlotte, eenvoudige en ‘goedkope’ manier.

Jij brengt jouw authentieke verhaal en je vertelt wat jou zo uniek maakt in datgene wat je met hart en ziel doet. Zo leren de mensen jou beter kennen en gaan ze jou steeds sympathieker vinden. Uiteindelijk zetten ze vroeg of laat toch de stap en worden ze klant bij jou.

En hoe weet ik dat zo zeker? Wel, onderschat de kracht van de gunfactor niet! Die wordt groter en groter… en dat is toch wat we allemaal willen: klanten verder helpen.

Dat een Facebookpagina daarvoor niet genoeg is en dat je wel degelijk een website nodig hebt, kon je al in deze blog ontdekken: ‘Moet ik echt een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!’. En de redenen waarom bloggen een must is en dat je zoveel meer kan doen met die ene blog, mocht je hier al eerder lezen.

Een veelgestelde vraag die ik de laatste tijd krijg: “Is er nu eigenlijk een verschil tussen een blog en nieuwsbrief?” Dat is er heel zeker!

De 4 verschillen tussen een blog en een nieuwsbrief

1

Een blog behandelt 1 onderwerp op je website.

Een blog is een lang artikel over een authentiek en dringend op te lossen probleem van jouw ideale klant. Die blog schrijf en publiceer je op jouw website. Je kaart het probleem aan en biedt de oplossing, want jij hebt de nodige expertise in huis.
De zoekmachines vinden dit schitterend, want jouw website leeft en hiervoor word je beloond in de ranking van de zoekmachines.
2

Jij verspreidt je blog verder online.

Maar daar houdt het niet op. Na het verschijnen van je blog op jouw website, ga je vervolgens je nieuwe blog verspreiden via je diverse social mediakanalen, zoals Facebook, LinkedIn, Instagram etc. Dit via verschillende berichten en eventueel een video, stories of podcast. Er zijn tal van mogelijkheden!
Ook in jouw nieuwsbrief kan je jouw blog voorstellen. Een nieuwsbrief is een mail die persoonlijk gericht is aan een fan/volger. Deze persoon gaf jou expliciet de toestemming om hem/haar persoonlijk te mailen en te informeren. Als dat geen stap vooruit is in jullie vertrouwensrelatie, dan weet ik het ook niet!
3

Een blog leeft voort!

Net omdat je blog op je website blijft staan, kan hij voor eeuwig en altijd gelezen worden door jouw websitebezoekers. Dus ondanks de extra tijd die je stopt in het schrijven van een blog, heeft hij op termijn veel meer impact! Vergelijk dit eens met de moeite die je stopt in je social mediaberichten. Wat levert jou dat op, op lange termijn?
En nu denk je: "Nu heb ik haar! Want een nieuwsbrief schrijven, doe ik niet. De kans zit er dik in dat de mail niet eens wordt gelezen door de overload van mails die we dagelijks ontvangen. Of hij wordt meteen verwijderd. Waarom dan al die moeite?"
Helemaal niet akkoord! Zorg ervoor dat jouw nieuwsbrief jouw ideale klant genoeg aanspreekt en hem voldoende waarde biedt. Dan leest hij jouw nieuwsbrief met plezier. Want jij geeft extra tips die hij nergens anders leest. Zie het als een soort VIP-club waar je heel persoonlijk en gericht informatie kunt delen naargelang de interesses van jouw fans. Als je hen consistent informeert met interessante informatie en niet aan overkill doet, dan zullen zij zeker jouw nieuwsbrief lezen. Jouw fans zijn immers overtuigd van de meerwaarde van jouw nieuwsbrief. Ze vinden antwoord op de vraag "What's in it for me?". Wat levert het mij op als ik deze nieuwsbrief heb gelezen?
4

Een nieuwsbrief bevat meer informatie dan enkel en alleen dat ene probleem-onderwerp

In jouw blog gaat het over één specifiek onderwerp waarvoor jij een oplossing aanbiedt. In een goed opgestelde nieuwsbrief gaat het net iets meer over jezelf, jouw diensten, lopende workshops, jouw missie etc.
En uiteraard verwijs je in je nieuwsbrief naar die nieuwe blog die je schreef, zodat jouw trouwe fans niets missen en jouw blog gaan lezen op jouw website. Wat dan weer méér websiteverkeer oplevert, waardoor de zoekmachines weer gelukkiger worden.

CONCLUSIE:

Ja, een blog en nieuwsbrief ‘moeten’ als je écht aan online zichtbaarheid wilt winnen en in interactie wilt treden met je publiek.

Mis je de trein nu met 5 minuten of 1 uur, je hebt de trein gemist - aldus Gert Verhulst tegen James Cook

Als ge de tram mist met 5 minuten of een uur, ge zit er niet op hé!


Gert Verhulst in 2017 tegen James Cook wanneer James het net niet haalde bij de wereldrecordpoging om meer dan 358 gram lasagne te eten in 30 seconden.

James Cook zijn gezicht sprak boekdelen. Ik vond het een hilarisch moment, maar ook een waarheid als een koe. En je kan je wegstoppen achter allerlei redenen, maar uiteindelijk moet je het wel doen als je echt die digitale trein niet wilt missen.

“Allemaal goed en wel”, hoor ik je nu zeggen… “maar moet ik dat nu allemaal tegelijk gaan doen?”

Neenee… eerst zorg je dat je fundamenten goed zitten!

1

Richt je website in met een gratis weggever en een blog.

2

Stel een marketingstrategieplan op.

3

Ga aan de slag met je social media om je expertise te verspreiden.

4

Schrijf op regelmatige tijdstippen nieuwe blogartikels.

5

Stuur met de regelmaat van de klok die waardevolle nieuwsbrief naar jouw VIP-club, jouw fans, jouw warme leads.

6

En voorzie ECHT tijd in jouw agenda om aan je online marketing te werken!

Weet je niet hoe je hieraan begint? Dan lees je deze blog op het juiste moment, want op dinsdag 12 maart 2024 geef ik een live dag ‘Leer converterende teksten schrijven’; met de nadruk op het schrijven van teksten voor jouw e-mails.
Maar wat meer is: wat je leert, is ook toepasbaar op de teksten van jouw social media posts, websiteteksten, videoteksten…

De plaatsen zijn beperkt! Dus blijf niet bij de pakken zitten, als je echt wil gaan voor die impact!

Ja, ik schrijf me nog vlug in!

Dit is Cathy

Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media

Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.

Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.

En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!

Cathy Tavernier, marketingbureau te Gent - Jouw sparringpartner op het vlak van e-mailmarketing en social media

Vergeet onze vorige posts niet!