Skip to main content
Best known beats best: over een hamburger en jouw online zichtbaarheid

‘Best known beats best’
Over een hamburger en jouw online zichtbaarheid

Wat heeft dit spreekwoord, samen met een hamburger, nu te maken met jouw online zichtbaarheid en succes? Alles!

Online zichtbaarheid is key, right? En omdat ik het ook wel eens van de grote kleppers wilde leren, ging ik begin deze week naar het ‘Social Media & Business Bootcamp’ van John Lee.

Deze ondernemer met Chinese roots werd geboren in Engeland en is eigenaar van één van de grootste e-learning platformen voor ondernemers. Hij werkt samen met Jimmy Choo, Naomi Campbell en Tony Robbins… om maar enkele opvallende namen te noemen. Ik zag een optimazing staaltje van storytelling, sales (!), mindset én ambitie.

Maar wat me bovenal bijbleef, was deze uitspraak:

Best known, beats best!

John Lee stelde de volgende vraag: “Wie is er 100% zeker dat hij een betere en gezondere hamburger kan maken dan McDonald’s?”

Uiteraard gingen alle armen in de zaal de lucht in, inclusief de mijne. 🙂

En toen kwam de grote verbijstering, nadat hij fijntjes had opgemerkt: “En toch heeft McDonald’s een miljoenen business… en jij niet.” Slik! Dat was een waarheid als een koe.

Wat wilde John Lee eigenlijk zeggen? Wel, ook al ben je de beste in jouw vakgebied en ook al heb je meer kennis dan jouw concullega’s… diegene die het best zichtbaar is, zal toch het meest verkopen.

Blijf werken aan je online zichtbaarheid

Alsof het telepathie was, kreeg ik de volgende dag een telefoontje van één van mijn eerste klanten. Ook zij worstelde met haar sales. 2019 was toch niet zo’n schitterend jaar geweest en 2020 kende voor haar nu ook niet echt een denderende start. Wat was er gebeurd?

Van de enthousiaste onderneemster, die in het begin veel waardevolle content deelde met haar volgers, was er bitter weinig overgebleven. Haar online zichtbaarheid was ferm gedaald. Nu en dan zag ik eens een bericht passeren, zonder echt waardevolle content. Geen tips meer, geen stok achter de deur om haar volgers in actie te zetten. Ongelooflijk jammer, toch!

Dus vertelde ik haar het verhaal van de hamburger. En ze beaamde alles. In alle drukte die ze zelf creëerde door de omzet die maar niet binnenkwam, had ze daar totaal niet bij stilgestaan. Er moest geld binnenkomen om facturen te betalen, dus moest ze toch zeker geen tijd besteden aan gratis waardevolle content weggeven online?!

Het verhaal van de hamburger deed haar ogen wagenwijd open. Ze had zich blindgestaard op de online zichtbaarheid van haar concullega’s. Ze had medelijden gekregen met zichzelf, omdat het bij de anderen veel beter liep (#isdatzo) en ze had zich vooral gefocust op het ‘moeten verkopen’.

Focus op je eigen online zichtbaarheid

Als jij online géén actie onderneemt om jouw expertise te tonen en waarde te delen… Als jij níet consistent aan jouw KNOW-LIKE-TRUST factor bouwt… dan zal het nooit lukken.

Wentel je dus niet in zelfmedelijden, maar ga aan de slag met jouw kennis!

  • Toon waarvoor jij staat aan de buitenwereld.
  • Deel waardevolle content, zodat  jouw volgers jou beter leren kennen en een eerste stap durven zetten naar een mogelijke samenwerking.
  • Laat je volgers jouw gratis weggever downloaden en zorg ervoor dat jouw volgers jou dat succes gunnen!

Wil jij een bloeiend bedrijf? Dan heb je deze 4 zaken nodig:

1

Kennis

Je hebt uiteraard de juiste kennis nodig om als expert te worden aanzien. Zo kan je jouw kennis delen met je volgers en klanten, zodat zij op hun beurt kunnen groeien met hun business. Steek hier echter niet alleen tijd in!
2

Implementatie

Je moet jouw kennis ook implementeren. Je zal dus in actie moeten schieten om die kennis over te dragen naar jouw volgers en klanten. Want hoeveel keer gebeurt het niet dat je een (online) cursus of een boek koopt en dat je die links laat liggen wegens te druk? Self-development wordt dan plots "shelf-development", als je begrijpt wat ik bedoel. 😉 Dus: schiet in actie!
3

Strategie

Wil je een doel bereiken, dan is een strategie uitwerken een must! Want zonder plan, geen succes. En om een plan te kunnen opstellen, moet je eerst nadenken over het doel dat jij wenst te bereiken. Daarna zet je alles op papier met een marketingstrategie en -planning.
4

Jouw 'Why'

Maar bovenal moet je weten waarom je doet wat je doet. Waarom jij dagelijks je bed uitkomt en je bedrijf wilt laten groeien. Laat geld geen drijfveer zijn, maar stel jezelf de vraag: waarom doe ik wat ik doe? En stel jezelf vervolgens nog eens die vraag tot je bij jouw echte 'Why' komt. Het kan een echte eye-opener zijn.
Waarom doe ik wat ik doe? Wel, mijn business geeft mij energie! Ik krijg een ongelooflijk goed gevoel als ik mijn klanten zie groeien in hun online zichtbaarheid. Ik vind het de max als ze inzien dat dit cruciaal is voor het succes van hun bedrijf. Mijn job is een passie, ik zie het niet als werk. En dankzij die energie kan ik op mijn manier meer genieten van het samenzijn met mijn kinderen en partner.

‘The definition of hell on earth is meeting the person you could have been!’

Schiet NU in actie met je online zichtbaarheid

Wil je dus écht het maximum halen uit jezelf en je bedrijf? Wil je écht gaan scoren online? Zodat jij meer zichtbaar wordt en op nummer 1 komt te staan bij je volgers? Dan moet je NU in actie schieten!

Maak werk van de 4 bovenstaande actiepunten. Werk hier consistent aan verder en stuur bij waar nodig.

Lijkt dit allemaal wat veel? No worries… 🙂

Als je niet goed weet hoe je in actie kan schieten, hoe je start met het opmaken van een plan of hoe je nu werk maakt van die online zichtbaarheid, dan heb ik precies wat JIJ nodig hebt nu.

Zet vandaag alvast de eerste stap en schrijf je in voor 1 van mijn GRATIS webinars. Ajaaa! Die zitten tjokvol waardevolle tips, en steeds up-to-date, om jou die shot onder je kont te geven. Als ik zo vrij mag zijn, hé. 😉

Vergeet onze vorige
posts niet!