Skip to main content
De ERROR 404 page: vergeet hem niet!

Zo maak je de perfecte ERROR 404 page voor je verdwaalde websitebezoekers

Verlies je websitebezoekers niet door een foutmelding!

Dit al eens meegemaakt? Je wil snel-snel iets opzoeken op het internet en plots knalt deze melding van het scherm af:

  • ERROR 404
  • ERROR 404 – Page not found / Pagina niet gevonden
  • Deze site/pagina bestaat niet meer

Yaiks! Mij is die website in 1, 2, 3 weer kwijt. Want, ja… veel tijd of zin heb ik niet om dit uit te pluizen. Ik wil nú het antwoord op mijn vraag weten en deze website geeft me dat niet. Dus weg ermee. Dag en bedankt!

Zonder dat ik het wil, overvalt mij altijd een slecht gevoel bij een website met zo’n ERROR 404. Technisch gezien kan er altijd wel iets fout lopen, I know. Maar toch… een groot deel van je geloofwaardigheid als bedrijf gaat mee verloren met de verdwaalde bezoeker. Toch?

Daarom: los die ERROR 404 op!

Verlies niet langer potentiële klanten aan die ERROR 404. We leven in een tijdperk waarin alles steeds sneller draait. Jouw bezoeker heeft echt geen tijd om zelf op zoek te gaan naar de juiste pagina.

Neem hem in plaats daarvan bij de hand en leid hem op een gebruiksvriendelijke manier naar de juiste websitepagina. Bied je zelf meteen een oplossing, dan kom je ongelooflijk professioneel over. Want je helpt je bezoeker onmiddellijk verder, zonder dat hij ernaar hoeft te vragen.

Oké, Cathy… en WÁT is dan die oplossing?

Aha! Door een simpele ERROR 404 pagina te integreren in je website. Iedere website zou zo’n pagina standaard moeten hebben, al van bij het begin! En liefst zo’n ERROR 404 page die de websitebezoeker vooruit helpt, en niet gewoon een melding geeft. Want daarmee is hij nog geen stap verder.

Wat is een ERROR 404 foutmelding en waarom krijg je die?

Als je een URL intikt in je browser, word je normaal gezien naar de juiste websitepagina geleid. Maar zit er een fout in die URL, dan kan je niet correct doorverwezen worden en krijg je dus een foutmelding.

Met jouw ERROR 404 pagina meld je ten eerste aan je websitebezoekers dat er iets verkeerd gelopen is. Ten tweede bied je hen alsnog een oplossing aan in hun zoektocht.

Waarom krijg je een foutmelding?

De pagina bestaat niet meer.

De link van de URL werd gewijzigd.

De websitestructuur werd gewijzigd.

De domeinnaam is veranderd.

Je maakte een tikfout in de URL.

...

6 tips voor een ERROR 404 pagina die jouw websitebezoeker vooruit helpt:

Gebruik mensentaal

Maak in mensentaal duidelijk dat er iets verkeerd gelopen is. Gebruik de term 'ERROR 404' niet, want dat schrikt af. Bied de websitebezoeker een uitweg door bv. jouw sitemap (de indeling van jouw website in schemavorm) te vermelden. Of leid hem naar jouw homepage of één van de belangrijkste pagina's op jouw website. In laatste instantie verwijs je hem door naar jouw contactpagina.

Forward niet automatisch naar de homepage

Stuur jouw websitebezoeker niet automatisch door naar de homepage. Sommige mensen zullen deze automatische doorverwijzing niet eens opmerken. Plus: het biedt hen NIET de informatie waar ze naar op zoek zijn.
Maak dus echt een aparte ERROR 404 page op. Overleg eerst met je website designer voor je hieraan begint. Misschien heb je zijn hulp nodig.

Hou de boodschap to the point

De bedoeling is jouw websitebezoeker op te vangen en hem zo snel mogelijk op een gebruiksvriendelijke manier naar de juiste websitepagina te begeleiden. Stop deze pagina niet vol met onnodig veel info.

Gebruik beeldmateriaal

Een beeld zegt zoveel meer dan woorden. Kies een leuke visual om alles wat minder ernstig te maken.

Voeg een grappig element toe

Humor scoort altijd! Zo buig je een vervelend moment om naar iets humoristisch en kan jouw bezoeker er nog om lachen. Maar overdrijf niet, want sommige mensen zijn inderdaad snel geïrriteerd als er iets verkeerd loopt.

Beloon de websitebezoeker voor een melding

Je wil natuurlijk dat er zo weinig mogelijk foutmeldingen op jouw website verschijnen. En ook al test je alles, fouten komen ooit wel eens voor.
Hoe fijn zou het zijn, mocht de websitebezoeker jou die fouten melden? De kans is klein dat hij dat 'zomaar' doet, juist. Maar als je een kleine beloning van 5% korting geeft in ruil, dan zet dat zeker aan tot meer actie. Ook kom je zo professioneel en dankbaar over naar jouw potentiële klant. Het zorgt alvast voor meer binding tussen jullie beiden.
Screenshot 404 pagina Optimazing

Meer social media en online marketing tips rechtstreeks in je persoonlijke mailbox?

Krijg je een ERROR 404 foutmelding op onze website? Dan maak je mij alvast héél gelukkig als je dit eventjes meldt. En ook jezelf natuurlijk!

Want als geschenk bied ik jou 25 euro korting bij jouw volgende aankoop. Wat ‘moet’ je hier voor doen?

Van zodra ik je mail heb ontvangen en het probleem heb gelokaliseerd, stuur ik je een bevestigingsmail terug. Daarbij krijg je een couponcode als bedanking, die je dan bij je volgende aankoop kan gebruiken. Enjoy!

Vond je dit artikel interessant?
Deel het dan gerust in jouw netwerk! Klik op het deel-icoon helemaal bovenaan deze pagina in de rechterbovenhoek.
Reageer op deze blog hieronder.
Scroll verder en lees de andere blogs.

Veel leesplezier en optimazing inzichten gewenst!

Heb je vragen, stel ze gerust. Ik help je met alle plezier verder.

Boek hier je gratis adviesgesprek! (45 min)

Dit is Cathy

Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media

Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.

Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.

En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!

Cathy Tavernier, marketingbureau te Gent - Jouw sparringpartner op het vlak van e-mailmarketing en social media

Vergeet onze vorige posts niet!