Moet ik echt een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!

Bovenstaande vraag is een vraag die ik wel wekelijks krijg. En iedere keer sta ik versteld van die vraag. Nog steeds is het niet voor iedereen duidelijk dat online zichtbaarheid niet enkel gebeurt door Facebook of eender welk ander social mediakanaal, die men belangrijk acht in te zetten voor zijn business.

Online zichtbaarheid krijg je niet enkel door social media in te zetten voor je bedrijf. Online zichtbaarheid verkrijg je door in interactie te treden met jouw doelgroep; door hen waardevolle content te geven waardoor zij jouw expertise leren kennen, beginnen geloven in jouw expertise en je gaan vertrouwen om uiteindelijk de stap te zetten iets bij jou te kopen. Op social media, zoals Facebook, ben je aan het bouwen aan je KNOW-LIKE-TRUST factor.

En nu hoor ik je al zeggen: “Ik zet op mijn social mediakanalen mijn aanbod goed in the picture. Geen nood. De mensen weten wel waarvoor ze bij mij terecht kunnen.”

Dan nog moet ik je teleurstellen! Op al die platformen moet jij handelen volgens de spelregels die zij jou opleggen (denken maar aan het formaat van jouw afbeeldingen, de lengte van de teksten vooraleer deze afgebroken worden etc.). Je bent dus afhankelijk van de gebruiksvoorwaarden van het desbetreffende social media platform; je moet je schikken naar hun wensen.
Op jouw website bepaal jij zelf hoe alles in elkaar zit, welke content je plaatst, hoe je die plaatst. You are in charge!
En s
tel je nu eens voor dat Facebook, LinkedIn of eender welk ander platform beslist ermee te stoppen … dan ben jij wel de pineut. Want al de contacten die jij daar hebt gemaakt, zijn eigendom van … je raadt het goed: het desbetreffende social media platform. (Denk maar aan al de connecties die je verliest nu Google+ ermee ophoudt vanaf 2 april!)

Met een website wordt je daarnaast vlugger gevonden in de zoekmachines! Wat uiteraard cruciaal is voor jouw onderneming. Want daar draait het toch om: gevonden worden op het internet.

1. Je website met blog en gratis weggever

In onlinemarketing is het zo dat een website het FUNDAMENT is van je bedrijf. Het is de grondvesting van je bedrijf, de etalage van je winkel waar alles mooi is uitgestald. En dat moet in orde zijn, want anders is jouw bezoeker weg. En het is net de bedoeling om de bezoeker zo lang mogelijk op jouw website te houden. Dat vinden de zoekmachines fijn! En jij natuurlijk ook, want dan bekijken ze jouw aanbod grondig!

Je website moet eenvoudig en straight to the point zijn. Niet al te veel tekst, maar een bondig en duidelijk overzicht geven van jouw aanbod zodat mensen vlug zien waarom zij net bij jou moeten langskomen met hun probleem en niet bij je concullega moeten langsgaan. Ze moeten ontdekken wat jou zo uniek maakt, waardoor zij met jou in zee willen gaan.

Naast jouw aanbod, bestaat jouw website ook nog uit een blog, waarbij je je expertise en tips deelt met jouw websitebezoekers. Maar bovenal heb je ook een gratis weggever, een geschenk voor diegene die jou begint te leren kennen en nieuwsgierig is om te zien wat voor waardevols jij gratis en voor niets aanbiedt. Men moet gewoon verwonderd zijn dat jij dergelijke waardevolle informatie gratis weggeeft en zich afvragen wat jouw betalende dienstverlening dan wel moet inhouden. Om de gratis weggever te bekomen, moet men enkel en alleen “betalen” door het geven van een emailadres.
Zo kan jij – geheel volgens de GDPR-wetgeving, jouw gratis weggever toesturen naar jouw fan die stilaan nieuwsgieriger en enthousiaster wordt over jouw expertise en aanbod.

Enkele snelle tips voor jouw website:

  • Geef een overzichtelijk en duidelijk aanbod
  • Slechts 1 call-to-action per websitepagina
  • Zorg voor een waardevolle gratis weggever
  • Zorg ervoor dat mensen op een eenvoudige manier contact met je kunnen opnemen
  • Toon het gezicht achter het bedrijf; gebruik eigen foto’s
  • Pas de GDPR-wetgeving toe
  • Meer tips vind je op onze Facebookpagina en andere social mediakanalen

2. Nieuwsbrieven en emailmarketingsoftware

En wat meer is … Nu jij in het bezit bent van jouw fan’s emailadres, kan jij deze achteraf ook persoonlijk mailen met handige tips of een aanbod. M.a.w. via je website verzamel je warme contacten die je kan targetten volgens hun interesses (dat kan je instellen bij het invullen van je websiteformulieren en volledig automatisch laten lopen in jouw emailmarketingsoftware). De contacten die je dus zo verkrijgt, zijn jouw warme contacten; zij kozen er immers voor om rechtstreeks in contact met jou te treden door hun jouw emailadres te geven.

En wat meer is: deze contacten zijn  JOUW EIGENDOM; ook al stop je ooit met jouw website.
M.a.w. jouw mailinglijst van warme contacten, geïnteresseerde fans wordt groter en groter. Het is nu jouw taak deze verder te enthousiasmeren, zodat men uiteindelijk overgaat tot een aankoop. Men zegt niets voor niets “The money is in the list!”.

Heb jij nog geen emailmarketingsoftware gekozen voor jouw bedrijf om je nieuwsbrieven en jouw data te beheren, stem dan zeker eens af met andere ondernemers en denk ook heel goed na van wat je allemaal met het product wenst te doen. Wil je later de mogelijkheid om met shopping carts te werken, dan moet je hiermee rekening houden in jouw keuze. Dit voorkomt dat je achteraf diverse tools moet gebruiken, die misschien in 1 tool samen geïntegreerd kunnen zitten. Durf te vragen!

3. De Optimazing Onlinemarketing Succescirkel

Het spel van de onlinemarketing stel ik het liefst voor in een vicieuze cirkel. Het één kan niet zonder het ander en speelt voortdurend op elkaar in. Social media is enkel en alleen een middel om mensen, potentiële klanten en fans naar je website te lokken, waar men jouw aanbod vindt, waar men jouw gratis weggever kan downloaden en zo jouw mailinglist kan doen laten groeien.
Het één kan niet zonder het ander! Op social media zit je om sociaal te doen, om de mensen een beeld te scheppen over je bedrijf, de persoon/het team achter het bedrijf te tonen, zodat ze zich verbonden voelen met jou. Wat alleen maar de trust- en gun factor te goede zal komen.

Enkele snelle tips voor je social media en onlinemarketing:

  • Ga niet ad hoc te werk, maar werk met een strategieplanning om jouw vooropgesteld doel te behalen.
  • Kies die social mediakanalen die het verschil voor jouw bedrijf kunnen maken.
  • Start desnoods met 1 kanaal en breidt vervolgens uit met meerdere kanalen. Maar als je het doet, doe het dan goed!
  • Eens je eraan begint, moet je doorgaan, anders is het verloren moeite en tijd.
  • Plaats minimaal 3 berichten per week op elk social mediakanaal dat je gebruikt.
  • Treed in interactie met je doelgroep door de juiste content te plaatsen.
  • Bied waardevolle content aan, maar wees ook social en funny!
  • Volg de reacties op jouw social media posts op en bedank mensen of geef een reactie terug.
  • Toon de persoon achter het bedrijf! Mensen kopen van mensen.
  • Evalueer datgene wat je doet. Wat heeft impact? Wat niet?

 

Overtuigd dat je inderdaad een website nodig hebt voor je bedrijf? Ga dan zeker in zee met een professionele website designer, die je kan bijstaan en raad geven. Die ook naar de SEO van je website kijkt. Vraag vooraf referenties op en zeg heel duidelijk wat je leuk vindt en wat minder leuk. Stel op voorhand een goed afgesproken budget op. Bij twijfel kunnen wij je geheel vrijblijvend enkele referenties doorgeven van website designers waarmee wij werken.

 

Optimazing marketing planner 2019

 

 

En wat je onlinemarketing op zich betreft. Ga je de uitdaging aan, maar ben je toch bang het niet vol te houden? Dan kan onze Marketingplanner een grote toegevoegde waarde voor je zijn:

 

 

  • Je schrijft je plannen uit.
  • Je denkt bewust na over de volgende stappen die je wenst te nemen om je doel te bereiken.
  • Je evalueert tijdig en wordt met de neus op de feiten gedrukt als je je deadlines of vooropgestelde doel niet behaalt, want alles staat zwart op wit. Je wordt geconfronteerd met de gemaakte fouten.
  • Je hebt een overzicht.
  • Je krijgt inspiratie door de inspirerende data.
  • Je kan je vragen en ervaringen delen in de besloten Facebookgroep van de Optimazing Planners.
  • Je hebt een handig naslagwerk voor het volgende jaar, want je weet heden wat werkt en wat niet.

 

Je kan nu zelf aan de slag gaan met de Optimazing Marketingplanner ofwel overrompelt het je allemaal een beetje, aangezien niet enkel Facebook genoeg is, maar ook de website moet blijven groeien, je een gratis weggever moet hebben, moet bloggen, nieuwsbrieven moet sturen etc.
Misschien is er iemand binnen je team die je kan helpen of moet je denken aan het uitbesteden van je onlinemarketing. Dit kan bij ons deels, volledig of we kunnen je zelfs begeleiden. Welke vraag of wat jou ook tegenhoudt, wij luisteren graag naar jouw vragen, wensen en valkuilen en kijken of we een amazing match voor elkaar kunnen zijn.

Blijf niet bij de pakken zitten, maar zet nu de volgende stap naar meer online zichtbaarheid, want je concullega’s zijn al bezig.
Heel veel succes!

Amaze with your online visibility!

Vergeet onze vorige
posts niet!

Een professionele e-mailhandtekening zorgt ervoor dat je opvalt in de inbox van jouw potentiële klant

5 redenen waarom een e-mailhandtekening een meerwaarde is voor je branding

| Onlinemarketing | No Comments
5 redenen waarom een e-mailhandtekening een meerwaarde is voor je branding! Je bent waarschijnlijk stomverbaasd, maar toch is het zo! Al bij stilgestaan hoeveel keer per dag je een e-mail…
Bouw aan je Know-Like-Trust factor door waardevolle content te delen met jouw doelgroep, die inspeelt op hun problemen.

Beveiligd: Marketingplanner 04/2019 – 7 tips om de vertrouwensrelatie met je fans te doen groeien en klanten te werven

| Marketingplanner | No Comments
De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken: Wachtwoord:
Optimazing bloggen

Bloggen, moet dat nu echt?! Voordelen en mogelijkheden

| Onlinemarketing, Social Media | No Comments
Bloggen, moet dat nu echt?! De voordelen en mogelijkheden. In mijn blog "Moet ik echt een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!", had ik het al over het fundament…

Beveiligd: Marketingplanner 03/2019 – 10 tips voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines

| Marketingplanner | No Comments
De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken: Wachtwoord:

De 7 meest gemaakte marketingblunders waardoor jouw onlinemarketing pure tijdsverspilling wordt!

| Marketingplanner, Onlinemarketing, Social Media | No Comments
De 7 meest gemaakte marketingblunders waardoor jouw onlinemarketing pure tijdsverspilling wordt! Maar geen paniek! Je kan ze eenvoudig oplossen! Wil jij online meer zichtbaar zijn, maar slaag je hier maar…

Beveiligd: Marketingplanner 02/2019 – Onderneem actie, blijf consistent met je onlinemarketing

| Marketingplanner | No Comments
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Moet ik echt een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!

| Onlinemarketing | No Comments
Bovenstaande vraag is een vraag die ik wel wekelijks krijg. En iedere keer sta ik versteld van die vraag.
Doelgroep bepalen voor je onlinemarketing - Optimazing

Beveiligd: Marketingplanner 01/2019- Jouw doelgroep

| Marketingplanner | No Comments
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Optimazing Pion

Heb je je doelgroep goed voor ogen?

| Onlinemarketing | No Comments
Weinigen zijn er echt bewust mee bezig (zonder al te veel tijd aan te verliezen), velen verliezen er de moed wel eens door.

Laat een reactie achter