Skip to main content
The best place to hide a dead body is the 2nd page of google search - Optimazing

Je website ziet er mooi uit en is daarbij ook functioneel opgesteld. Dus daar wringt het schoentje niet! MAAR … groot is mijn verbazing steeds als ik aan klanten vraag of “de kelder” van hun website wel goed is ingevuld. M.a.w. of het onzichtbare deel van je website, wat toch het fundament van jouw bedrijf is, wel goed is opgesteld.

Daarmee bedoel ik of je aan SEO of in het Nederlands gezegd aan zoekmachine optimalisatie hebt gedaan? Of je voor elke pagina een keyword hebt vastgelegd en een goede meta beschrijving hebt toegevoegd?

"Uhhhh een zoekwoord oké, maar meta beschrijving, wat bedoel je in hemelsnaam?"

Dat is de reactie die ik veelal krijg.

Het zoekwoord en de meta beschrijving zijn beiden cruciaal voor jouw vindbaarheid in de zoekmachines. Daarnaast is jouw paginatitel uitermate belangrijk omdat de zoekmachines de titel van jouw pagina gebruiken om het onderwerp van je pagina te achterhalen. Het is dus van uitermate belang dat deze allemaal worden opgesteld volgens de SEO regels.

Ik huiver er soms een beetje van, want als je het echt tot in detail wilt gaan uitvoeren, dan is het echt wel specialistenwerk. Het is echter geen onmogelijke opdracht!

Met de volgende 10 tips kan jij alvast zelf jouw website en bedrijf beter vindbaar maken in de zoekmachines!

1

Gebruik één zoekwoord per pagina

Zoekmachines indexeren pagina's op basis van het zoekwoord. Zorg ervoor dat elke pagina een duidelijk zoekwoord heeft en vermeld dit vervolgens in de titel, de hoofdtitel van het artikel (H1), subtitels (H2, H3 etc.), de eerste paragraaf en de metabeschrijving (zie verder). Doe je dat, dan vinden de zoekmachines je alvast leuk.
2

Optimaliseer je paginatitel

Zorg voor een titel die je doelgroep aanspreekt, maar zorg bovenal dat jouw keyword ook in de paginatitel voorkomt.
Let er tevens op dat je paginatitel niet langer is dan ongeveer 56 karakters (incl. spaties), omdat de zoekmachines de titel anders afbreekt.
3

De meta omschrijving

De meta beschrijving verschijnt onder de paginatitel in de zoekresultaten; de zgn. snippet. Wanneer een zoekopdracht van een gebruiker overeenkomt met de tekst die jij hebt opgemaakt in de meta beschrijving, verschijnt die in de zoekopdrachten in het vet. Schrijf deze tekst aantrekkelijk, zodat je potentiële klanten lokt naar je website.
4

Geef de SEO spider het nodige voer

Zorg ervoor dat elke pagina van jouw website gelinkt is met een andere pagina op je website. Waarom? De zoekmachines kruipen als een ware spin door je website en starten op de homepage, om vervolgens naar de volgende link te gaan. Wanneer je pagina's dus niet verbindt met elkaar, zal de zgn. spider jouw pagina dus niet gaan zoeken, zal deze niet geïndexeerd worden en dus ook niet gevonden worden.
5

Een sitemap

De sitemap, of de gps van je website. Help de zoekmachines door een plattegrond van je website te maken. In de sitemap maak je een overzicht van alle pagina's, bladzijdes uit jouw verhaal. Een sitemap is een soort inhoudstafel van jouw website, zoals de inhoudstafel van een boek. Het is een absolute must voor je website.
6

Gebruik de hoofd- en subtitels op de correcte manier

Wanneer je je teksten schrijft heb je de keuze in H1, H2, H3, ... waarbij H1 de hoofdtitel in je tekst is (dat is niet je Google titel). Gebruik deze titels in de juiste volgorde. Begin dus niet in jouw tekst met de H2 titel te gebruiken, om vervolgens over te gaan naar de H1 titel. Hierdoor verwar je immers de spider en wordt jouw pagina niet geïndexeerd.
Gebruik de titels dus in de juiste volgorde. Je kan bv. wel de H2 meermaals gebruiken i.p.v. over te stappen naar de H3.
7

Afbeeldingen en alt-tags

Afbeeldingen zijn noodzakelijk om je website aantrekkelijker te maken voor je websitebezoeker. Echter levert het in de zoekmachines weinig op, want de spider kan geen afbeeldingen lezen. Dit los je echter op door bij het opladen van je afbeelding steeds een alt-tag toe te voegen. Deze kan de spider wel lezen. En zo komen jouw afbeeldingen dan terecht in de zoekmachine onder de rubriek afbeeldingen. Doe de test! En pas aan waar nodig! Want als men klikt op de desbetreffende foto, komt men terecht op de bewuste pagina!
8

Zorg voor eenvoud!

Websitebezoekers zoeken niet graag. Iedereen heeft het druk en wil onmiddellijk vinden waarnaar hij op zoek is. Denk maar aan hoe zalig het is naar je vertrouwde winkel te gaan waar je alles weet staan. Als er ook maar iets verplaatst wordt, krijg je het op je heupen. Zorg dus dat je navigatie duidelijk en overzichtelijk is. Dat de bezoeker in het menu onmiddellijk ziet waar het over gaat.
9

Zorg voor waarde en blog

Zorg voor waardevolle content op jouw website, zodat je de websitebezoekers boeit. Hoe langer ze op jouw website blijven, hoe beter de zoekmachines dat vinden. Maak ook dat jouw website leeft! Post regelmatig nieuwe content. Bloggen is een must om jouw expertise te verspreiden en wordt beloond door de zoekmachines!
10

Deel op social media

Jouw website is het fundament van jouw onderneming! De social mediakanalen die je inzet voor jouw bedrijf zijn een middel om jouw fans te leiden naar jouw website, om hen te laten inschrijven op je nieuwsbrief, om hen te leiden naar je blog waar jij je expertise deelt, om jouw diensten voor te stellen etc. Wanneer je dus post op social media, is het goed te linken naar je website. Deze updates worden ook gezien door de zoekmachines en beïnvloeden jouw zichtbaarheid!

Zelf gebruik ik de gratis WordPress plug Yoast om mijn pagina’s en blogs SEO vriendelijk te maken. Je ziet meteen wat goed is en wat niet en je krijgt de nodige begeleiding.
Vind je deze niet terug op jouw WordPress website, stem dan zeker even af met jouw websitedesigner! Dit deel van je website, jouw kelder, moet zeker in orde zijn!

Nu is het jouw beurt! Ga aan de slag met de hierboven vermelde tips en verhoog jouw vindbaarheid in de zoekmachines. Bekijk na een maand wat het resultaat is in jouw Google Analytics websiterapport.
Zie je geen verbetering en weet je niet waar het schoentje wringt, ga dan te rade bij je websitedesigner of een SEO expert.

Maar helaas… 

Inderdaad… Er komt een grote MAAR!

Een goede website is niet voldoende om jouw doelgroep te bereiken. Sowieso moet jouw website ook nog winnen aan domeinautoriteit. En het is nu ook niet omdat je op nummer 1 of de 1ste pagina van Google staat dat dit een garantie is voor verkoop! Ik kan ervan meespreken!

Online zichtbaarheid is zovéél meer dan gewoon een mooie, liefst zoekmachine geoptimaliseerde website hebben. Je dient ook online zichtbaar te zijn en dat niet op alle social mediakanalen, maar die kanalen waar jouw doelgroep zit.
Wil jij niet online zichtbaar zijn op social media, dan zal het veel langer duren om jouw doelgroep te bereiken én overtuigen van jouw expertise.

En ik heb nog een nieuwtje voor jou: jouw website moet nog niet klaar zijn om online zichtbaar te zijn! Integendeel!

Ik zeg niet voor niets: ‘Best Known, Beats Best!’

Denk hier maar even goed over na…

Investeer jij dus enkel in een mooie website, rekening houdende met de hierboven opgesomde tips, dan nog ben je eraan voor de moeite en werkt jouw website niet voor jou en brengt jouw investering minder op dan het zou kunnen.

Je bent ondernemer en geen hobbyist of amateur!

Straffe taal, I know. Jij hebt de nodige expertise in huis en hiermee wil je jouw doelgroep verder helpen.

Ik begrijp het helemaal dat die online zichtbaarheid jou afschrikt om allerlei redenen, maar je bent nu eenmaal niet bezig met een hobby. Je bent een ondernemer. En je wil toch jouw missie en jouw doelgroep verder helpen, niet?!

 

Die online zichtbaarheid kan jij deze zomer héél laagdrempelig in groep, mét 1-op-1 begeleiding tot het einde van 2024 samen met mij uitwerken en optimaliseren!

Heb je interesse? Klik dan op onderstaande knop voor meer info. Opgelet: de plaatsen zijn beperkt om de individuele begeleiding, focus en kwaliteit te garanderen.

Vertel me meer, Cathy, want ik wil dat mijn website voor mij werkt🤗

Dit is Cathy

Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media

Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.

Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.

En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!

Cathy Tavernier, marketingbureau te Gent - Jouw sparringpartner op het vlak van e-mailmarketing en social media

Vergeet onze vorige posts niet!