Waarom een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!

Waarom een website?
Ik heb toch al een Facebookpagina!

Die vraag krijg ik wekelijks. En iedere keer sta ik er weer van versteld… Waarom een website náást je Facebookpagina? Hmmm… Het is dus niet voor iedereen duidelijk dat online zichtbaarheid véél verder gaat dan Facebook en Instagram.  

Online zichtbaarheid krijg je niet enkel door social media in te zetten voor je bedrijf. Online zichtbaarheid verkrijg je wél door in interactie te treden met jouw doelgroep. Door hen waardevolle content mee te geven, zodat ze jouw expertise leren kennen en in jou beginnen te geloven.

Zo gaan ze jou vertrouwen en zetten ze uiteindelijk toch die stap om bij jou te kopen. Weet je wat je vooral doet op social media? Daar bouw je aan je KNOW-LIKE-TRUST factor.

Waarom een website? Jij bent in charge!

En nu hoor ik je al zeggen: “Jamaar, ik zet op mijn social mediakanalen mijn aanbod goed in the picture. Geen nood! De mensen weten wel waarvoor ze bij mij terecht kunnen.”

Dan moet ik je alweer teleurstellen…

Want op al die platformen moet jij handelen volgens de spelregels die zij jou opleggen (denk maar aan het formaat van jouw afbeeldingen, de lengte van de teksten vooraleer ze worden afgebroken). Je bent dus afhankelijk van de gebruiksvoorwaarden van elk social media platform. Je hebt je te schikken naar hun wetten.

En op jouw website? Aha! Daar bepaal jij zélf hoe alles in elkaar zit. Welke content je plaatst en hoe je die plaatst. You are in charge!

En waarom nog?

Stel je nu eens voor dat Facebook, LinkedIn of eender welk social mediaplatform zomaar beslist ermee te stoppen… Tja, dan ben jij wel de pineut. Want al de contacten die jij daar hebt gemaakt, zijn eigendom van… Jaja, je raadt het goed: het  social media platform!

Met een website heb je dat probleem niet. Plus: je website wordt ook veel vlugger gevonden in de zoekmachines. Wat uiteraard cruciaal is voor jouw onderneming. Want daar draait het toch om: goed gevonden worden op het internet.

Haal alles uit je website met deze Optimazing tips!

1. Een website met blog en gratis weggever

In online marketing is het zo dat jouw website het FUNDAMENT is van je bedrijf. Het is de grondvesting van je business, de etalage van je winkel waar alles mooi is uitgestald.

En dat moet in orde zijn, want anders is jouw bezoeker zo weer weg. Het is juist de bedoeling om de bezoeker zo lang mogelijk op jouw website te houden. Dat vinden de zoekmachines fijn! En jij natuurlijk ook, want dan bekijken ze jouw aanbod grondig. 🙂

Hoe houd je bezoekers langer op je website?

Je website moet eenvoudig en straight to the point zijn. Geef een bondig en duidelijk overzicht van jouw aanbod. Zo zien mensen vlug waarom zij net bij jou moeten langskomen met hun probleem en niet bij je concullega. Laat ze ontdekken wat jou zo uniek maakt en waarom zij precies met jou in zee zouden gaan.

Daarnaast heeft jouw website ook nog een blog. In je blogartikels deel je je expertise en tips met jouw websitebezoekers. En bovenal heb je ook een gratis weggever! Da’s een waardevol geschenk voor wie jou beter wil leren kennen. Iemand die jouw gratis weggever (of freebie) wil downloaden, is nieuwsgierig naar jouw expertise.

Dus wat je wil creëren bij je bezoekers, is totale verwondering. “Wauw! Die geeft zoveel waardevolle informatie gratis en voor niets weg! Wat houden de betalende diensten dan allemaal in?!” Nu, om die gratis weggever te ontvangen, laat je bezoeker wél zijn emailadres achter. Een kleine “prijs” voor zijn cadeautje. Aha, nu zijn we er! 😉

Want zo kan jij – geheel volgens de GDPR-wetgeving –  jouw gratis weggever toesturen naar jouw fan die stilaan nieuwsgieriger en enthousiaster wordt. Nu je zijn mailadres hebt, kan je hem regelmatig “warm” houden met een nieuwsbrief…

Enkele snelle tips voor jouw website:

  • Geef een overzichtelijk en duidelijk aanbod
  • Zet slechts 1 call-to-action per websitepagina
  • Zorg voor een waardevolle gratis weggever
  • Zorg ervoor dat mensen op een eenvoudige manier contact met je kunnen opnemen
  • Toon het gezicht achter het bedrijf. Gebruik eigen foto’s
  • Pas de GDPR-wetgeving toe
  • Meer tips vind je op mijn Facebookpagina en andere social mediakanalen

2. Nieuwsbrieven en emailmarketing software

Over die nieuwsbrieven dus…

Nu jij in het bezit bent van de emailadressen van jouw fans, kan je deze leads persoonlijk mailen met nog meer handige tips of een verleidelijk aanbod.

Je kan ze zelfs targetten volgens hun interesses. Dat stel je in bij het invullen van je websiteformulieren en laat je volledig automatisch lopen in jouw emailmarketing software. Handig, niet?

De contacten die je zo dus verkrijgt, zijn jouw warme contacten. Want zij kozen er zelf voor om rechtstreeks in contact te blijven met jou. En wat meer is: deze contacten zijn en blijven JOUW EIGENDOM. Ook al stop je ooit met jouw website.

Nu is het jouw taak om de mensen in jouw mailing list verder te enthousiasmeren, zodat ze uiteindelijk overgaan tot een aankoop. Men zegt niets voor niets “The money is in the list!”. Zorg er dus ook voor dat deze lijst steeds groter en groter wordt.

Heb jij nog geen emailmarketing software gekozen om je nieuwsbrieven en data te beheren? Stem dan zeker eens af met andere ondernemers of vraag het gewoon aan mij. Denk ook eens na over wat je allemaal met dit systeem wil doen. Wil je later bijvoorbeeld nog de mogelijkheid om met shopping carts te werken? Als alle functies geïntegreerd zitten in 1 tool, dan is dat nog zo gemakkelijk. Durf te vragen!

3. De Optimazing Online Marketing Succescirkel

Het spel van de online marketing stel ik het liefst voor als een vicieuze cirkel. Het één kan niet zonder het ander en alle factoren spelen voortdurend op elkaar in.

Social media is enkel en alleen een middel om mensen, potentiële klanten en fans naar je website te lokken. Daar vinden ze jouw aanbod en kunnen ze jouw gratis weggever downloaden. En zo laat je jouw mailing list consistent groeien.

Het één kan dus niet zonder het ander! Op social media zit je om sociaal te doen, om een beeld te scheppen over je bedrijf en de persoon of het team erachter te laten zien. Zo voelen jouw volgers zich verbonden met jou. En dat komt alleen maar de trust- en gunfactor ten goede.

Enkele snelle tips voor je social media en online marketing:

  • Ga niet ad hoc te werk, maar volgens een strategieplanning om jouw vooropgesteld doel te behalen.
  • Kies die social mediakanalen die het verschil voor jouw bedrijf kunnen maken.
  • Start desnoods met 1 kanaal en breid daarna uit met meerdere kanalen. Maar als je het doet, doe het dan goed!
  • Eens je eraan begint, moet je doorgaan. Anders is het verloren moeite en tijd.
  • Plaats minimaal 3 berichten per week op elk social mediakanaal dat je gebruikt.
  • Treed in interactie met je doelgroep door de juiste content te plaatsen.
  • Bied waardevolle content aan, maar wees ook social en funny!
  • Volg de reacties op jouw social media posts op en bedank mensen of geef een reactie terug.
  • Toon de persoon achter het bedrijf! Mensen kopen van mensen.
  • Evalueer wat je doet. Wat heeft impact? Wat niet?

Dus… waarom een website?

Overtuigd dat je inderdaad een website nodig hebt voor je bedrijf? Ga dan zeker in zee met een professionele website designer, die je kan bijstaan en raad geven.

Die designer houdt ook rekening met de SEO (Search Engine Optimization) van je website. Vraag vooraf referenties op en zeg heel duidelijk wat je leuk vindt en wat minder leuk. Stel vooraf een goed afgesproken budget op. Hulp nodig? Ik geef je met plezier (en geheel vrijblijvend) enkele referenties door van website designers uit mijn netwerk van experten.

 

Optimazing marketing planner 2019

 

 

En wat je online marketing betreft… Ga je de uitdaging aan? Dan is de Optimazing Marketingplanner absoluut de tool die je nodig hebt!

 

 

 

Want met de Optimazing Marketingplanner:

  • schrijf je al je online marketing plannen gedetailleerd uit.
  • denk je bewust na over de volgende stappen die je wil nemen om je doel te bereiken.
  • evalueer je tijdig en word je met de neus op de feiten gedrukt als je je deadlines of vooropgestelde doel niet behaalt. 
  • heb je een glashelder overzicht van het volledige jaar.
  • krijg je inspiratie door de inspirerende data in de kalender.
  • kan je al je vragen en ervaringen delen in de besloten Facebookgroep van de Optimazing Planners.
  • heb je een handig naslagwerk voor volgend jaar, want je weet nu al wat werkt en wat niet.

Ga vanaf vandaag zelf aan de slag met de Optimazing Marketingplanner!

Of overrompelt het je allemaal een beetje?

Ik begrijp het. Je leest hier net dat enkel Facebook niet genoeg is. Dat je óók een website moet hebben met daarop een gratis weggever en een blog… Dat je nieuwsbrieven moet sturen om je mailing list te laten groeien. Poeh!

Als je de Optimazing Online Marketing Succescirkel volgt, dan garandeer ik je wel een verpletterende impact met een geweldige online zichtbaarheid.

En misschien is er iemand binnen je team die je kan helpen? Of wordt het tijd om je online marketing uit te besteden aan een expert? Ga gerust eens neuzen in mijn aanbod. Als online sparring partner begeleid ik tal van ambitieuze ondernemers richting online succes!

Welke vraag je ook hebt of wat je ook tegenhoudt, ik luister graag. En daarna kijken we of ook wij een Optimazing match kunnen zijn!

Blijf niet bij de pakken zitten, maar zet NU de volgende stap naar meer online zichtbaarheid. Je concullega’s zijn al bezig…

Heel veel succes!

Amaze with your online visibility!

Vergeet onze vorige
posts niet!