Optimazing-foutmelding-404-error-pagina-oplossing

Zo maak je de perfecte 404 error pagina voor je verdwaalde websitebezoekers.

Verlies je websitebezoekers niet door een foutmelding!

Herken je dat gevoel? Je wilt snel iets opzoeken op het internet en krijgt plots de melding:

  • Error 404
  • Error 404 Page not found/Pagina niet gevonden
  • Deze site/pagina bestaat niet meer

En in 1, 2, 3 ben je mij kwijt, want ik wou vlug even iets tussendoor opzoeken en ik dacht toch de juiste websitepagina te hebben ingetikt. Veel tijd heb ik echt niet … en zonder dat ik het wil, overvalt mij een slecht gevoel. En ja, ik probeer mezelf te overtuigen dat er technisch altijd wel iets fout kan lopen. Maar toch, het slechte gevoel neemt de overhand. En daarmee verdwijnt ook een deel van de geloofwaardigheid van de website en het bedrijf, vind ik. Maar dat is echt persoonlijk. Misschien overdrijf ik.

Maar stel je eens voor: hoe cool zou het zijn om jouw websitebezoeker op een gebruiksvriendelijke manier naar de juiste websitepagina te leiden? En dat gewoon door 1 simpele klik.
Want wees nu eerlijk, fouten kunnen gebeuren. Alleen leven we in tijden dat alles vlug moet gaan, dus jouw bezoeker heeft echt geen tijd om even verder te gaan zoeken naar de juiste pagina.

Als je een  oplossing biedt, kom je bovendien ongelooflijk professioneel over, want je helpt jouw bezoeker onmiddellijk verder, zonder dat hij er zelf naar moet vragen.

Dit los je op door een 404 error pagina te integreren in je website. Iedere website zou dit moeten hebben bij oplevering door de website designer! En liefst een 404 error pagina die de websitebezoeker vooruit helpt en niet gewoon een melding geeft, want dan zijn ze nog geen stap verder!

Wat is een 404 foutmelding precies en wat zijn de redenen?

Bij het intikken van de URL in de browser word je normaal gezien geleid naar de juiste websitepagina. Als er echter een fout in die URL zit, dan kan je niet doorverwezen worden naar de juiste websitepagina en krijg je een foutmelding.

Met jouw 404 error pagina meld je aan jouw websitebezoekers dat er iets verkeerd gelopen is, maar bied je hen alsnog een oplossing in hun zoektocht.

Redenen van een foutmelding kunnen zijn:

De pagina bestaat niet meer.

De link van de URL werd gewijzigd.

De websitestructuur werd gewijzigd.

De domeinnaam is veranderd.

Je maakte een tikfout in de URL.

...

6 tips voor een 404 error pagina die jouw websitebezoeker vooruit helpt:

Gebruik mensentaal.

Maak in mensentaal duidelijk dat er iets verkeerd gelopen is. Gebruik de term 'error 404' niet, want dat schrikt af! Bied de websitebezoeker een uitweg door bv. jouw sitemap (die de indeling van jouw website schematisch voorstelt) te vermelden of naar jouw homepage of één van de belangrijkste pagina's op jouw website te leiden. In laatste instantie kan je hen ook doorverwijzen naar jouw contactpagina.

Geen automatische forward naar de homepage!

Stuur jouw websitebezoeker niet automatisch door naar de homepage. Sommige mensen zullen het immers niet opmerken dat deze automatische doorverwijzing gebeurde.
Plus biedt het hen NIET de informatie waar men op zoek naar was!
Maak dus echt een aparte 404 error pagina op. Overleg eerst met je website designer vooraleer je hieraan begint, want mogelijks heb je zijn hulp nodig.

Verlies het doel van deze pagina niet uit het oog.

De bedoeling is jouw websitebezoeker op te vangen en deze zo spoedig mogelijk op een gebruiksvriendelijke manier naar de juiste websitepagina te begeleiden zonder hier veel tijd mee te verliezen! Dus meer info moet je niet toevoegen aan deze pagina.

Gebruik beeldmateriaal.

Een beeld zegt zoveel meer dan woorden. Kies een leuk beeld om alles wat minder ernstig te maken!

Voeg er een grappig element aan toe.

Humor scoort altijd en zo buig je een vervelend moment om naar iets humoristisch en kan jouw bezoeker er nog om lachen. Maar overdrijf niet, want sommige mensen worden inderdaad geïrriteerd als iets verkeerd loopt.

Beloon de websitebezoeker voor een melding.

Je wilt natuurlijk dat er zo weinig mogelijk foutmeldingen op jouw website zijn. En ook al test je alles, fouten worden er ooit wel gemaakt.
Maar hoe fijn zou het zijn, mocht de websitebezoeker jou dat melden. Misschien zal men dat niet vlug doen, maar als je er bv. een beloning van 5% korting voor geeft bij de volgende aankoop, zet je hem zeker al aan tot meer actie. Ook komt het heel professioneel en dankbaar over naar jouw potentiële klant. Het zorgt alvast voor wat meer binding tussen jullie beiden.
Screenshot 404 pagina Optimazing

Wil je nog meer van deze social media en online marketing tips in je persoonlijke mailbox ontvangen?

Krijg je op onze website een 404 error foutmelding op onze website, dan zijn we heel tevreden dat je ons dit even wilt melden. Zo kunnen we dat probleem onmiddellijk verhelpen.

Als geschenk bieden wij jou 25 euro korting bij jouw volgende aankoop! Wat ‘moet’ je hier voor doen:

Na ontvangst van je mail en controle, ontvang je een bevestigingsmail met een couponcode als bedanking, die je dan bij je volgende aankoop kunt gebruiken.

Schrijf je in voor onze maandelijkse Optimazing Novelties

Vind je dit artikel interessant?
Deel het dan gerust in jouw netwerk! Dit kan je doen het deel-icoon in de header bovenaan deze pagina in de rechterbovenhoek.
Een reactie op deze blog kan je geven onderaan het overzicht van de andere blogs.
Veel leesplezier en inzicht gewenst!

Heb je vragen, aarzel niet om ze ons te stellen! We helpen je graag verder.

Vergeet onze vorige
posts niet!

E-mailmarketing, dé manier om het contact te onderhouden met je warme leads en klanten.

Dankzij e-mailmarketing doe je golden business. Al-tijd.

| e-mailmarketing, emailfunnels, Nieuwsbrief, Onlinemarketing | No Comments
Dankzij e-mailmarketing doe je golden business. Al-tijd. In deze coronatijden probeer ik toch wat bewuster om te gaan met die me-time en q-time met het gezin. Zo had ik me…

Best known beats best, een hamburger en jouw online zichtbaarheid

| Blog, Marketingplanner, Nieuwsbrief, Onlinemarketing, Social Media | No Comments
'Best known beats best' En wat dit , samen met een hamburger, alles  zegt over jouw online zichtbaarheid en jouw succes! Online zichtbaarheid is key en omdat ik het ook…
Moet ik nu echt alles van online marketing doen? Bloggen en een nieuwsbrief schrijven?

Bloggen en ook nog eens een nieuwsbrief schrijven?

| Blog, Marketingplanner, Nieuwsbrief, Onlinemarketing, Social Media | No Comments
 Moet ik nu bloggen en ook nog een nieuwsbrief versturen? Is het 'of bloggen of een nieuwsbrief schrijven' of  is het 'bloggen én een nieuwsbrief schrijven'? Het is een feit,…
Optimazing-foutmelding-404-error-pagina-oplossing

Vergeet hem niet: de 404 error pagina

| Onlinemarketing, Zoekmachine optimalisatie | No Comments
Zo maak je de perfecte 404 error pagina voor je verdwaalde websitebezoekers. Verlies je websitebezoekers niet door een foutmelding! Herken je dat gevoel? Je wilt snel iets opzoeken op het…
Een professionele e-mailhandtekening zorgt ervoor dat je opvalt in de inbox van jouw potentiële klant

5 redenen waarom een e-mailhandtekening een meerwaarde is voor je branding

| Onlinemarketing | No Comments
5 redenen waarom een e-mailhandtekening een meerwaarde is voor je branding! Je bent waarschijnlijk stomverbaasd, maar toch is het zo! Al bij stilgestaan hoeveel keer per dag je een e-mail…
Bouw aan je Know-Like-Trust factor door waardevolle content te delen met jouw doelgroep, die inspeelt op hun problemen.

Beveiligd: Marketingplanner 04/2019 – 7 tips om de vertrouwensrelatie met je fans te doen groeien en klanten te werven

| Marketingplanner | No Comments
De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken: Wachtwoord:
Optimazing bloggen

Bloggen, moet dat nu echt?! Voordelen en mogelijkheden

| Onlinemarketing, Social Media | No Comments
Bloggen, moet dat nu echt?! De voordelen en mogelijkheden. In mijn blog "Moet ik echt een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!", had ik het al over het fundament…

Beveiligd: Marketingplanner 03/2019 – 10 tips voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines

| Marketingplanner | No Comments
De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken: Wachtwoord:

De 7 meest gemaakte marketingblunders waardoor jouw onlinemarketing pure tijdsverspilling wordt!

| Marketingplanner, Onlinemarketing, Social Media | No Comments
De 7 meest gemaakte marketingblunders waardoor jouw onlinemarketing pure tijdsverspilling wordt! Maar geen paniek! Je kan ze eenvoudig oplossen! Wil jij online meer zichtbaar zijn, maar slaag je hier maar…

Beveiligd: Marketingplanner 02/2019 – Onderneem actie, blijf consistent met je onlinemarketing

| Marketingplanner | No Comments
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Moet ik echt een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!

| Onlinemarketing | No Comments
Bovenstaande vraag is een vraag die ik wel wekelijks krijg. En iedere keer sta ik versteld van die vraag.
Doelgroep bepalen voor je onlinemarketing - Optimazing

Beveiligd: Marketingplanner 01/2019- Jouw doelgroep

| Marketingplanner | No Comments
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Optimazing Pion

Heb je je doelgroep goed voor ogen?

| Onlinemarketing | No Comments
Weinigen zijn er echt bewust mee bezig (zonder al te veel tijd aan te verliezen), velen verliezen er de moed wel eens door.

Laat een reactie achter