Skip to main content
Know-Like-Trust Optimazing Onlinemarketing

Ik sta er altijd van te kijken hoe moeilijk ondernemers het vinden om zich online te profileren. Of ze hebben schrik om het gezicht achter hun bedrijf te tonen… Of ze weten gewoon niet wat ze moeten posten op hun Facebookpagina, LinkedIn profiel, Instagram etc. En zo wordt klanten werven via social media knap lastig.

Maar wat als je die social media kanalen nu eens zou bekijken als:

  • jouw winkel, waar iedere bezoeker langskomt om te kijken wat je te bieden hebt?
  • jouw podium, om probleemoplossend te werken voor jouw fans?
  • een ontmoetingsplaats om af te toetsen of jullie mogelijks een match zijn?

Voelt het al wat gemakkelijker? Of zal ik je nog wat meer tips geven om op een authentieke manier klanten te werven via social media?

Aan de slag met deze 7 tips om te bouwen aan je Know-Like-Trust factor!

Toon het gezicht achter je bedrijf!

Mensen doen business met mensen en niet met een logo of stockfoto’s. Toon wat er speelt binnen jouw bedrijf, waarmee je bezig bent. Geef hen een glimp achter de schermen. Zo gaan jouw fans jou vertrouwen, ga je een bepaald gevoel bij hen oproepen. En wat kan het ergste zijn dat je kan overkomen? Dat men jou niet sympathiek vindt? Dat er geen klik is? No worries, dan is dit niet jouw ideale klant!
Gebruik dus op je social media kanalen als profielfoto een foto van jezelf of jouw team en NIET jouw logo!

Deel waarde met jouw fans

Klanten werven via social media lukt zeker, absoluut. Maar je zit NIET op social media om te verkopen! Echt niet!
Op social media ben je aanwezig om jouw expertise te delen. En dat doe je door in te spelen op het probleem van jouw fans. Door goed te ‘roeren in dat problemenpotje’ van je potentiële klant, zodat er een groei van bewustwording is bij hen en jij hen vooral duidelijk maakt dat jij de perfecte oplossing hebt. Dat jij hen uit hun lijden kan verlossen.
Zorg ervoor dat wat jij deelt op jouw social media hen iets bijbrengt; hen vooruit helpt met hun problemen. Hun dankbaarheid zal alleen maar toenemen. Zo ook de gunfactor om met jou in zee te gaan en niet met een concullega, die misschien jaren meer ervaring heeft.

Geef jouw fans het podium en ontdek wat hen bezighoudt

Ga in interactie met jouw fans. Vraag hen expliciet waarover ze graag een nieuw blogartikel willen lezen, wat hun valkuilen zijn, waarvan zij wakker liggen. Vraag hen hun ervaringen met jou te delen. Stel hen gerichte vragen waardoor jij zelf ook meer inzicht krijgt in de problemen van jouw potentiële klant. Hoe meer inzicht jij hierin krijgt, hoe beter jij jouw ideale klant kunt benaderen en kunt bouwen aan die vertrouwensrelatie! Hoe beter jij ook de taal gaat spreken van jouw fans! En bovenal: Vergeet hen niet te bedanken voor hun reactie!

Blijf jezelf!

Doe je op social media niet – nóóit – anders voor dan je bent. Ga niet de humoristische ondernemer uithangen als je eigenlijk totaal niet humoristisch ingesteld bent. Kijk ook niet te veel naar anderen, jij bent zelf meer dan goed genoeg! Dat je als ondernemer online zichtbaar wil zijn, vraagt al om enorm veel lef. Dus geloof in jezelf, je bent meer dan de moeite waard.
Het zelfvertrouwen dat je hierdoor uitstraalt, zal jou zeker ten goede komen. Jouw fans zien the real thing! Geen copycat, maar een ambitieuze ondernemer die niets liever zou doen dan hen te helpen met hun problemen. En raad eens? In no time haal je zo klanten binnen via social media!

De kunst van de wederkerigheid

Herken je dit? Je had het even heel moeilijk en plots stond die ene vriendin daar met een luisterend oor. Ze bracht jou helemaal tot rust. De volgende keer dat zíj zich niet lekker voelt, sta jij zéker klaar voor haar, toch? Voor de volle 100%!
Wel, zo gaat dat ook met jouw fans. Door een waardevolle freebie (klantenmagneet of gratis weggever) te schenken aan jouw fan, gaat die jou heel hard appreciëren voor de expertise die jij zomaar gratis met hem deelt. Zo zal jouw fan ook vlugger de volgende stap zetten in jullie vertrouwensrelatie, namelijk: een betalende dienst of product bij je kopen.
Een freebie hoeft trouwens niet altijd ingewikkeld te zijn. Je kan een eenvoudige checklist opmaken, een gratis intakegesprek of webinar organiseren. Dat levert jou zeker al een grotere gunfactor op!

Deel testimonials

Jij mag dan wel beweren dat jij een expert bent in jouw vakgebied… maar het komt natuurlijk veel geloofwaardiger over wanneer anderen zeggen hoe goed jij bent. Wat een meerwaarde jij voor hen betekende en hoe jij hun leven veranderde.
Durf dus ten eerste om testimonials vragen aan jouw klanten, ook op social media. Authentieke getuigenissen zijn van ongelooflijke waarde om jouw vertrouwensrelatie een boost te geven. Deel die testimonials nadien op al je online kanalen. Zo kan je dus ook overtuigend klanten werven via social media.

EXTRA TIP: Of doe net als ik en maak een portfoliopagina aan op jouw website en laat jouw klanten hun verhaal doen in een interview. Laat hen vertellen over hun bedrijf, wat ze doen en bovenal welke meerwaarde de samenwerking was voor hun bedrijf. Een win-win dus, want de klant kan vertellen over zijn/haar bedrijf en hoe ze de samenwerking hebben ervaren. Dankzij de externe link naar hun website, is Google ook nog eens extra tevreden.
Triple win dus!

Wees altijd dankbaar

Vergeet jouw fans en klanten niet te bedanken voor hun waardevolle reacties en testimonials. Dat doe jij toch ook wanneer de verkoopster in de winkel jou vriendelijk heeft geholpen? Wees dus altijd dankbaar, zet een duimpje, een hartje of reageer … en ondertussen levert dit jou ook weer meer online zichtbaarheid op. Jouw Facebookpagina, LinkedIn profiel, Instagram wall etc. leeft volop!

En dat vindt het algoritme dus top! Jouw vriendelijkheid zorgt voor meer zichtbaarheid op het desbetreffende online platform.

Klanten werven via social media: yes you can!

“People do not buy
goods and services.

They buy relations,
stories and magic!”

– Seth Godin

Klanten werven via social media: yes you can!

Hou steeds in het achterhoofd dat hoe beter jouw fans jou leren kennen, hoe sympathieker ze jou gaan vinden. Hoe groter ook de gunfactor naar jou toe wordt en hoe kleiner die stap om verder te gaan in jullie klantenrelatie. Dat is offline zo, maar ook online kan je bouwen aan dat vertrouwen en zo klanten werven via social media. 

Weet jij echt niet hoe je hieraan begint? Lees dan zeker verder en volg mijn gratis webinar ‘Hoe Zonder Gesleur Hechte Relaties en Nieuwe Klanten Werven’. Tijdens het webinar geef ik je maar liefst 5 sleutels voor langdurig online succes waarmee je onmiddellijk aan de slag kan om vooruitgang te boeken met de groei van jouw Know-Like-Trust factor.

Hoe dan ook, laat jouw concullega’s niet zichtbaarder zijn dan jou. Als je eenmaal een strategie, de juiste methode en de 7 tips uit dit artikel vlotjes toepast, zal je vlug ontdekken dat jouw online zichtbaarheid geen ‘struggle in your business’ hoeft te zijn.

Dit is Cathy

Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media

Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.

Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.

En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!

Cathy Tavernier, marketingbureau te Gent - Jouw sparringpartner op het vlak van e-mailmarketing en social media

Vergeet onze vorige posts niet!