Skip to main content
7+ stappen naar meer online zichtbaarheid - Optimazing 100K Marketingplanner - Cathy Tavernier

Ik ga prat op plannen. Wie me kent, weet dat al van mij… Trouwens, er zijn tal van spreekwoorden die me gelijk geven: “goed voorbereid is het halve werk”, “een voorbereid man is er twee waard”, “mislukken in je voorbereiding is je voorbereiden op mislukking”. Auw, die laatste prikt echt!

Voor je online marketing ligt de waarheid niet anders:

Een online marketing strategieplan bezorgt jou een veel betere focus om doelgericht en efficiënt het maximale te halen uit je online zichtbaarheid. En dat gedurende een heel jaar!

Lees de vorige alinea gerust opnieuw en laat even doordringen… 😉

Waarom je online marketing strategieplan maken voor komend jaar?

In mijn vorige blog gaf ik al uitgebreid antwoord op de vraag; “Waarom je online marketing strategie voor volgend jaar nu al plannen?”

Voor jou zet ik graag nog eens de vijf niet te missen voordelen op een rijtje:

    1. Je kijkt achterom, stuurt bij en boekt zo meer succes
    2. Je bereikt je doelen gemakkelijker dankzij een grotere focus
    3. Je geniet van een enorme mentale rust
    4. Je krijgt er tijdswinst bovenop
    5. Er zit meer samenhang en consistentie in je online marketing

Je ziet het, een online marketing strategieplan levert je dus alleen maar winst op. Feit is wel dat je er best vroeg genoeg aan begint. Wil je online schitteren het komende jaar? Dan start je best NU al met plannen.

Maar hoe pak je dat concreet aan?

Jouw online marketing strategieplan in 7 stappen

1. Maak een foto van je online aanwezigheid

Check even voor jezelf waar jij vandaag de dag al staat met jouw online zichtbaarheid. Welke marketingactiviteiten die je doet hebben impact, welke niet? 
Hoe doen jouw conculega’s het? Heb je ambassadeurs? Wat is jouw overall gevoel?

2. Wie wil je online bereiken?

Wie is jouw ideale klant? Achterhaal wat zijn/haar problemen zijn, zodat je hierop kunt inspelen!
Denk heel goed na over wat jouw meerwaarde is voor jouw ideale klant.

Klopt dit met datgene wat jij wil bereiken? Een wel héél belangrijke vraag! Want matcht jouw aanbod niet met de doelgroep die jij wenst te bereiken,…
Jah, dan zit het aan de basis al verkeerd! En dan heb je uiteraard een probleem.

En onderliggende vraag: hoe bereik je jouw doelgroep?

Waar vind je jouw ideale klant online? Controleer of jouw doelgroep op die social mediakanalen zit waar jij op inzet.

Wat kan je online ondernemen om je doel te bereiken? Ga je naast het plaatsen van posts op social media ook een webinar of Facebook Live lanceren? Ga je een advertentie opmaken, een blog en/of een nieuwsbrief schrijven?

TIP!
Schrijf voor jezelf processen uit waarin je de verschillende stappen uittekent om jouw doel te bereiken. Bijvoorbeeld: je wil een webinar aankondigen. Wat zijn dan de verschillende stappen die je telkens gaat doorlopen? Evalueer ook steeds dat proces en stuur bij waar nodig.

3. Wat wil jij bereiken dit jaar?

Wat wil jij dit jaar als ondernemer bereiken?
Met andere woorden: wat is jouw doel?
Bekijk waar je nu staat, evalueer en kijk waar je naartoe wenst te gaan. Behoud de focus en zet niet te veel doelen voorop!
Splits die te bereiken doelen uit over de diverse kwartalen. Wat ga je aanpakken in kwartaal 1, 2, 3 en 4? Waar ga je de focus op leggen in je online marketing strategieplan?

4. Geef eerst jezelf vakantie

First things first, yep!

Noteer eerst jouw eigen vakantiedagen en daarna de schoolvakanties op de kalender. Een goede marketingplanner omvat ook alle belangrijke feestdagen van het jaar. Zoniet, voeg je die toe.

Nu strookt je marketingplanner dus ook met je privéleven. En heb je jonge ouders onder jouw ideale klanten? Dan plan je best geen workshops tijdens de schoolvakanties.

5. Start met plannen

De voorbereidingen zitten erop! Ga nu aan de slag met de eigenlijke planning van jouw marketingactiviteiten in de kalender. De kern van je online marketing strategieplan, zeg maar.

Wanneer wil je jouw webinar geven? Wanneer verschijnt jouw blog? Leg alle data vast.

TIP!
Plan steeds van achter naar voor. Daarmee bedoel ik dat je eerst een datum prikt voor jouw workshop, om vervolgens alle marketingactiviteiten te plannen die leiden tot de inschrijvingen: webinars, social media posts, blogartikels, nieuwsbrieven, etc.

6. Bepaal je content

Nu al je data vastliggen, is het tijd om de content te bepalen van je marketingacties.

Denk al eens na over het onderwerp en de inhoud van jouw verschillende posts, blogs, nieuwsbrieven, etc.

Geen paniek! Een titel volstaat in deze voorbereidingsfase. Uitwerken doe je later wel.

7. Reserveer marketingtijd

Je vliegt met volle goesting in het nieuwe werkjaar en voor je het goed en wel beseft, staat je agenda propvol. Wat schuif je dan als eerste op de lange baan? Juist… je marketingtaken.

Met een slimme planning kom je nooit meer in tijdsnood. Reserveer ruim van tevoren de nodige tijdsblokken in je werkagenda om al je marketingactiviteiten uit te werken en in te plannen.

Zo win je dus veel extra tijd zonder stress of schuldgevoel!

En wil jij het echt goed doen… dan neem  je deze extra stap er ook bij! Dan gij jij all the way!

Extra stap – 8. Evalueer altijd achteraf en stuur bij!

Een stap die vaak wordt vergeten, maar o zo belangrijk in jouw online marketing strategieplan! Evalueer je marketingacties altijd achteraf. Meten is weten, right?

Bekijk de impact van jouw marketingactiviteiten en stuur bij waar nodig. Achterhaal waar het verkeerd liep en waarom.

Wedden dat je online marketingacties de volgende keer ineens veel meer succes boeken?

Een handige tool om jouw marketingstrategieplan op te zetten

Een beetje overdonderd? No need!

Met de Optimazing Marketingplanner heb je de ideale tool in handen om doelgericht te werken aan jouw online zichtbaarheid en zo meer klanten online te gaan werven.

Waarom is deze tool zo handig?

  • Deze 6de editie van de Optimazing Marketingplanner is echt dé max. Er is niet alleen oog voor het marketinggedeelte, maar ook het ondernemerschap.
  • Daarnaast is het een goed onderbouwd en doordacht concept. De Optimazing Marketingplanner begeleidt je doorheen het ganse jaar.
  • Je kan gedetailleerde acties plannen binnen je online marketing; dit globaal over een gans jaar, kwartaal en gedetailleerd per maand en week.
  • Tevens is het een handig naslagwerk voor volgende jaren. Met de nodige ruimte om zaken te evalueren.
  • Bovenop krijg je er nog eens meer dan 750 inspirerende data.
  • Kan je lid worden van een besloten Facebookgroep.
  • Houden we ieder kwartaal een Q&A.
  • En krijg je nog eens tal van tips en instructievideo’s om tijd te winnen met jouw social media, inzicht te krijgen in welke kanalen handig zijn voor jou, het neerzetten van jouw brand etc.
  • Je krijgt mij er gedurende een jaar als jouw sparringpartner bij.

Deze tool vereenvoudigt dus zeker jouw manier van werken aan je online zichtbaarheid. Handig, niet?

Lijkt me handig, die Optimazing Marketingplanner!
Vive Le Vero - 100K marketingplanner inhoud

Dit is Cathy

Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media

Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.

Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.

En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!

Cathy Tavernier, marketingbureau te Gent - Jouw sparringpartner op het vlak van e-mailmarketing en social media

Vergeet onze vorige posts niet!