Skip to main content
De 7 grootste inzichten van het Social Media Ondernemer Congres 2020 - spreker: Marlou Volkerlink

Op woensdag 23 september was het eindelijk zover… Hét Social Media Ondernemer Congres 2020 in Nederland. Met hoge verwachtingen ging ik luisteren naar enkele bekende Nederlandse online marketing experten.

Het Social Media Ondernemer Congres 2020
Yes, wij zijn goed bezig!

Ook mijn business coach was erbij, want op stap gaan met twee is altijd fijner dan alleen. Right? Allemaal coronaproof uiteraard, al dachten we toch even dubbel goed na vooraleer we vertrokken. Maar dat volledig terzijde!

Op het einde van deze dag mochten we onszelf een verdiende schouderklop geven: “Yesss, wij zijn goed bezig!” Waarom? Vele zaken die we hoorden tijdens dit congres, wisten we eigenlijk al en passen we consequent toe.

Een pluim voor onszelf? Dat mag ook wel eens.

Het SMOC 2020: de 7 grootste inzichten

Hieronder deel ik graag de grootste inzichten van het Social Media Congres 2020 met jou. Ik vertel er jou ook bij wat ik er zelf van vind, als Vlaamse social media expert.

1

Scoor met verhalen

2

Wees authentiek

3

Bouw aan die Know-Like-Trust factor

4

Zet social proof slim in

5

Werk consistent aan je online marketing

6

Sluit altijd af met een call-to-action

7

Video is hot-hot-hot!

Alles weten hierover? Sit back, read on & learn!

1. Scoor met verhalen

Aartjan van Erkel, Mark Bongers, Charlotte van ’t Wout, Marlou Volkerlink, Youri Meuleman en Faya. Deze social media experten vertelden het allemaal: verhalen scoren.

Alles wat je deelt, vertel het in verhalen. Want mensen denken in verhalen. Hoe interessanter jouw verhalen worden, hoe meer kans dat jouw doelgroep zich in jouw verhaal herkent: ‘hmmm, ik heb ook dat probleem, hoe zou zij dat nu oplossen?’

Die doelgroep begint jou dan te volgen, net omdat wat jij vertelt interessant is voor hen. En dat is nu juist wat we willen! Dus: verhalen zorgen voor herkenning en zo trek je extra fans aan binnen je doelgroep.

Mark Bongers had het bij zijn Facebook advertenties zelfs over ‘advertainen’. Want, zo blijkt, advertenties opgemaakt als verhalen scoren beter. Meer hierover verderop.

Meteen ook de reden waarom de Stories op Instagram zo goed scoren. Nu, kleine kanttekening hierbij: zelf kijk ik zelden naar de stories van anderen… Jij? Feit is wel dat ze razend populair zijn.

Tijdens een Instagram training kreeg ik onlangs te horen dat 2 Instagram posts per week al voldoende zijn voor je feed als je dit combineert met een story élke dag wil je meer impact krijgen op Instagram.

Dus misschien toch maar even uittesten dan… hou je vast. ? Het voordeel is dat het er niet al te spic & span moet uitzien op die stories. Want na 24 uur zijn ze alweer weg (LOL), tenzij je ze vastpint in je hoogtepunten.

2. Wees authentiek

Zo klaar als een suikerklontje voor mij! Dus ik neem dit maar al te graag op in dit lijstje. Iedere expert heeft het tijdens dit Social Media Ondernemer Congres 2020 over authentiek zijn. Ja, dat is dus ui-ter-ma-te belangrijk!

Toon jezelf als persoon, als ondernemer, durf je ups-and-downs te delen. Hoever je hierin precies gaat, bepaal jezelf. Maar weet: ook als mens en ondernemer ben je niet perfect. En dat mag jouw publiek ook weten.

Ook jouw volgers mogen weten dat je de nodige valkuilen en groeipijnen doorstond tijdens de groei van jouw bedrijf. That’s just the way of life! En vertel er dan zeker ook de lessen bij die je eruit leerde. Zo hoeft jouw doelgroep diezelfde foutjes al niet meer te maken. Wat een service!

Hoe vaak zeg ik tijdens een intakegesprek niet dat ik de website en de social media posts wel wat afstandelijk vind? Terwijl de ondernemer in kwestie net een heel warm persoon is! Of dat ik de ondernemer gewoonweg niet zíe achter die afgeborstelde ‘façade’…

Vergeet niet: mensen doen business met mensen. Dus toon jouw gezicht in jouw social media en op jouw website! Toon jezelf, jouw team. Zodat de mensen sympathie krijgen voor jou.

3. Bouw aan die Know – Like – Trust factor

Mensen doen dus business met mensen, heel juist! Maar hoe komt dat eigenlijk? We gaan eventjes dieper in op de psychologie hierachter.

Potentiële klanten moeten zich eerst en vooral bewust worden van hun probleem. Zijn ze dat niet, dan willen ze ook geen oplossing. Ten tweede dienen ze in jou de expert te zien die hun probleem kan oplossen. Ten derde -superbelangrijk zelfs- zullen ze pas zaken willen doen als het KLIKT met jou als persoon.

Dat geldt ook omgekeerd, uiteraard. In het verleden is het mij al eens overkomen dat ik met mensen in zee ging waarbij het buikgevoel me niet zo lekker zat. Dat blijken nadien de projecten die je uitermate veel energie kosten. Het is een mes dat aan twee kanten snijdt, zie je. En ja, je mag ook al eens een potentiële klant weigeren.

Die vibe moet er áltijd zijn als je close gaat samenwerken met iemand. Die ‘optimazing’ match, twinkle, sparkle of hoe je het ook noemt, is cruciaal om het maximum uit je samenwerkingen te halen.

4. Zet social proof slim in

Om jouw Know-Like-Trust factor op te bouwen en flink te ondersteunen deel je waardevolle tips, juist? Dat doe je om je expertise aan te tonen. Maar als een ander dat doet voor jou, dan is dat nóg overtuigender. Zoiets heet ‘social proof’.

Zorg er dus voor dat jouw klanten eerst grote fan en daarna ambassadeur worden van jou. Dat ze aan anderen vertellen hoe goed jij wel bent in jouw vak en hoe fijn het samenwerken was met jou.

Geef die klanten het podium. Laat hen vertellen in een testimonial hoe tevreden ze wel zijn. Dit kan je gewoon doen in een social media post, een interview, een video. De mogelijkheden zijn legio.

En vergeet die testimonials dan ook niet op jouw website te plaatsen!

5. Werk consistent aan je online marketing

Het werd een paar keer gezegd in de zaal: je moet consistent zijn in wat je doet op vlak van online marketing. Of het nu gaat over een nieuwsbrief, een blog of jouw berichten op social media: WEES CONSISTENT.

Geen inspiratie? Denk dan even aan de vele vragen die je krijgt van potentiële klanten. Waar worstelen ze mee? Of deel gewoon een inzicht dat je kreeg. Of toon waarmee je bezig bent, op welk moment dan ook.

Heb je een blog geschreven? Deel hem dan op social media. Maak er nadien diverse berichten van en deel die ook nog eens op social media. Jij bent de expert en hebt zeker veel te vertellen. Maar… ook anderen hebben iets over jou te vertellen. Geef een klant even het podium. (remember: social proof!)

De mogelijkheden zijn enorm, maar zoek het vooral niet te ver!

Maak ook een keuze in de social mediakanalen die je gebruikt, want niet ieder platform is geschikt voor jou. En als je wel op een platform zit, zorg dan dat je consistent aanwezig bent. Dat wil zeggen: post minimum (!!!) 3 berichten per week. Dat is het uiterste minimum om aanwezig te zijn op een kanaal, anders is het een ‘waste of time and money’.

TIP: weet je niet wat je allemaal kan delen? Schrijf 7 woorden op waarover je zaken wil delen en 7 woorden waarover je niets wil delen. Dat helpt je alvast op weg.

6. Sluit altijd af met een call-to-action

Op een social mediakanaal draait het eigenlijk NIET om het aantal likes of volgers, maar WEL om de interactie die je hebt op jouw pagina. Worden er veel comments gegeven en wordt jouw bericht veel gedeeld: BINGO! Jouw bericht wordt dan meer en meer in het algoritme getoond.

Hoe je dat doet? Sluit elke post af met een call-to-action. Roep je volgers op om te reageren of te delen.

Nieuw weetje: Bij LinkedIn is het zelfs zo dat het 1ste uur het meest cruciale is om in de feed te verschijnen. Krijg je dan veel reacties op jouw bericht, dan wordt jouw bericht langer in de newsfeed getoond. En anders ligt het eruit. Bekijk dus heel goed welke tijdstippen voor jouw doelgroep de meeste reacties oplevert.

7. Video is hot-hot-hot!

Charlotte Van ’t Wout noemde video één van de beste middelen om te verbinden met jouw doelgroep.

Lars van de Mark Bongers Academy wist zelfs te zeggen dat advertenties met video veel meer bekeken worden dan advertenties met beelden. Mensen zijn veel nieuwsgieriger om de video te bekijken. Zeker nu, in tijden van corona.

Onderzoek door Hootsuite wees uit dat video’s nu 30 % méér bekeken worden dan vóór Covid-19. Daarom ook dat de Stories op Instagram zo goed scoren, omdat hier veelal video wordt gebruikt. Het toont ook aan waarom TikTok en Reels het zo goed doen.

En ja, soms houden die video’s ons tegen om het zelf te doen, maar die brug moeten we echt over. De meerwaarde van video is vooral dat je hier al tal van bezwaren kan wegnemen van jouw potentiële klant. Je kan als het ware het bezwaar al gaan tackelen. Hoe fijn is dat!

Video verhoogt de kans dat jouw potentiële klant de stap zet en zich inschrijft op jouw mailing list, jouw workshop, jouw online training, enz.

Gezucht? Nee toch…

Zo. Dat waren ze, de 7 grootste inzichten van het Social Media Ondernemer Congres 2020 in Nederland. Het laatste inzicht over videomarketing is volgens mij wel het belangrijkste.

Oei, hoor ik daar gezucht?! Een kleine paniekreactie, omdat er nog veel werk aan de winkel is en je misschien ook wel uit je comfortzone moet komen? Of je bent wel al consistent online zichtbaar, maar jouw mailing list groeit niet zoals verwacht? En de inschrijvingen voor je webinar of workshop komen maar niet binnen?

Geen ramp! Wees niet te hard voor jezelf. Neem even afstand, analyseer alles wat je doet en stuur bij. Geef jezelf de kans om te groeien. En bovenal: hou vol!

Boost je videomarketing nu (of nooit)

Als social media expert help ik je graag op weg met het boosten van jouw videomarketing. Tja, het is toch een beetje ‘now or never’…

Anno 2020 ‘moet’ je videomarketing echt wel gaan inzetten, wil je scoren. En ja, ik weet het: ook ik moet dit wat meer gaan doen en inplannen in mijn marketingplan. Bij deze: I promise you!

Weet je niet hoe je aan de slag gaat met video?
Download dan zeker de gratis online videotraining ‘Hoe werkt Facebook Live?’

Zeg je: ‘No way, ik ga niet live op Facebook!’
Geen nood! In deze videoreeks van 7 dagen leer je hoe je begint met video en wat je er achteraf allemaal mee kan doen. Hoe je video’s online verspreidt en ondertitelt, bijvoorbeeld. Je hoeft dus niet onmiddellijk live te gaan!

Wat denk je? Je hebt niets te verliezen, je kan alleen maar bijleren. Dus downloaden die handel! ’t Is helemaal gratis, remember.

Veel succes en onthou: wees niet te hard voor jezelf!

Oh ja, ik had nog een extra inzicht: ik moet dringend een smartphone die betere foto’s maakt!

Dit is Cathy

Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media

Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.

Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.

En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!

Cathy Tavernier, marketingbureau te Gent - Jouw sparringpartner op het vlak van e-mailmarketing en social media

Vergeet onze vorige posts niet!