Jouw online marketing strategieplan in 6 simpele stappen

Ik ga prat op plannen. Wie me kent, weet dat al van mij… Trouwens, er zijn tal van spreekwoorden die me gelijk geven: “goed voorbereid is het halve werk”, “een voorbereid man is er twee waard”, “mislukken in je voorbereiding is je voorbereiden op mislukking”. Auw, die laatste prikt echt!

Voor je online marketing ligt de waarheid niet anders:

Een online marketing strategieplan bezorgt jou een veel betere focus om doelgericht en efficiënt het maximale te halen uit je online zichtbaarheid. En dat gedurende een heel jaar!

Lees de vorige alinea gerust opnieuw en laat even doordringen… 😉

Waarom je online marketing strategieplan voor 2021 nu al maken?

In mijn vorige blog gaf ik al uitgebreid antwoord op de vraag; “Waarom je online marketing strategie voor 2021 nu al plannen?”

Voor jou zet ik graag nog eens de vijf niet te missen voordelen op een rijtje:

    1. Je kijkt achterom, stuurt bij en boekt zo meer succes
    2. Je bereikt je doelen gemakkelijker dankzij een grotere focus
    3. Je geniet van een enorme mentale rust
    4. Je krijgt er tijdswinst bovenop
    5. Er zit meer samenhang en consistentie in je online marketing

Je ziet het, een online marketing strategieplan levert je dus alleen maar winst op. Feit is wel dat je er best vroeg genoeg aan begint. Wil je online schitteren in 2021? Dan start je best NU al met plannen.

Maar hoe pak je dat concreet aan?

Jouw online marketing strategieplan in 6 stappen

1. Stel jezelf de volgende 3 cruciale vragen:

Wat wil ik dit jaar als ondernemer bereiken?
Met andere woorden: wat is jouw doel?
Bekijk waar je nu staat, evalueer en kijk waar je naartoe wenst te gaan. Behoud de focus en zet niet te veel doelen voorop!
Splits die te bereiken doelen uit over de diverse kwartalen. Wat ga je aanpakken in kwartaal 1, 2, 3 en 4? Waar ga je de focus op leggen in je online marketing strategieplan?

Wie wil ik bereiken?
Wie is jouw ideale klant? Achterhaal wat zijn/haar problemen zijn, zodat je hierop kunt inspelen!
Denk heel goed na over wat jouw meerwaarde is voor jouw ideale klant. Klopt dit met de doelen die je wil bereiken?

Hoe bereik ik mijn doelgroep?

Waar vind je jouw ideale klant online? Controleer of jouw doelgroep op die social mediakanalen zit waar jij op inzet.

Wat kan je online ondernemen om je doel te bereiken? Ga je naast het plaatsen van posts op social media ook een webinar of Facebook Live lanceren? Ga je een advertentie opmaken, een blog en/of een nieuwsbrief schrijven?

TIP!
Schrijf voor jezelf processen uit waarin je de verschillende stappen uittekent om jouw doel te bereiken. Bijvoorbeeld: je wil een webinar aankondigen. Wat zijn dan de verschillende stappen die je telkens gaat doorlopen? Evalueer ook steeds dat proces en stuur bij waar nodig.

2. Geef eerst jezelf vakantie

First things first, yep!

Noteer eerst jouw eigen vakantiedagen en daarna de schoolvakanties op de kalender. Een goede marketingplanner omvat ook alle belangrijke feestdagen van het jaar. Zoniet, voeg je die toe.

Nu strookt je marketingplanner dus ook met je privéleven. En heb je jonge ouders onder jouw ideale klanten? Dan plan je best geen workshops tijdens de schoolvakanties.

3. Start met plannen

De voorbereidingen zitten erop! Ga nu aan de slag met de eigenlijke planning van jouw marketingactiviteiten in de kalender. De kern van je online marketing strategieplan, zeg maar.

Wanneer wil je jouw webinar geven? Wanneer verschijnt jouw blog? Leg alle data vast.

TIP!
Plan steeds van achter naar voor. Daarmee bedoel ik dat je eerst een datum prikt voor jouw workshop, om vervolgens alle marketingactiviteiten te plannen die leiden tot de inschrijvingen: webinars, social media posts, blogartikels, nieuwsbrieven, etc.

4. Bepaal je content

Nu al je data vastliggen, is het tijd om de content te bepalen van je marketingacties.

Denk al eens na over het onderwerp en de inhoud van jouw verschillende posts, blogs, nieuwsbrieven, etc.

Geen paniek! Een titel volstaat in deze voorbereidingsfase. Uitwerken doe je later wel.

5. Reserveer marketingtijd

Je vliegt met volle goesting in het nieuwe werkjaar en voor je het goed en wel beseft, staat je agenda propvol. Wat schuif je dan als eerste op de lange baan? Juist… je marketingtaken.

Met een slimme planning kom je nooit meer in tijdsnood. Reserveer ruim van tevoren de nodige tijdsblokken in je werkagenda om al je marketingactiviteiten uit te werken en in te plannen.

Zo win je dus veel extra tijd zonder stress of schuldgevoel!

6. Evalueer altijd achteraf

Een stap die vaak wordt vergeten, maar o zo belangrijk in jouw online marketing strategieplan! Evalueer je marketingacties altijd achteraf. Meten is weten, right?

Bekijk de impact van jouw marketingactiviteiten en stuur bij waar nodig. Achterhaal waar het verkeerd liep en waarom.

Wedden dat je online marketingacties de volgende keer ineens veel meer succes boeken?

Een handige tool om jouw marketingstrategieplan op te zetten

Een beetje overdonderd? No need!

Met de Optimazing Marketingplanner heb je de ideale tool in handen om doelgericht te werken aan jouw online zichtbaarheid en zo meer klanten online te gaan werven.

Waarom is deze tool zo handig?

  • De Optimazing Marketingplanner is een goed onderbouwd en doordacht concept. Hij begeleidt je doorheen het ganse jaar.
  • Je kan gedetailleerde acties plannen binnen je online marketing; dit globaal over een gans jaar, kwartaal en gedetailleerd per maand en week.
  • Tevens is het een handig naslagwerk voor volgende jaren.
  • Bovenop krijg je er nog eens tal van inspirerende data bij.
  • Kan je lid worden van een besloten Facebookgroep.
  • Houden we maandelijks een Q&A.
  • En krijg je nog eens tal van tips en instructievideo’s.

Deze tool vereenvoudigt dus zeker jouw manier van werken aan je online zichtbaarheid. Handig, niet?

Oh ja, dat lijkt me handig. Vertel me meer!

Vergeet onze vorige
posts niet!