In mijn vorige blog ‘Dankzij e-mailmarketing doe je golden business, Al-tijd’ las je al dat e-mailmarketing cruciaal is voor jouw bedrijf. En vooral dat je jouw nieuwsbrieven best op regelmatige tijdstippen verstuurt via een geautomatiseerde flow. Tja, dan moet je wel eerst e-mailadressen hebben, natuurlijk… En daarom gaat deze blog over een freebie of gratis weggever!
Wat is een freebie?
Maar laten we beginnen bij het begin. Wat schuilt er achter zo’n gratis weggever? Ook wel klantenmagneet, lead magnet of freebie genoemd.
Wel, het idee is dat je iets waardevols helemaal gratis aanbiedt aan jouw potentiële klant. Die freebie is zelfs waardevoller dan alles wat je al online aanbiedt in je blogs, vlogs en socialmediaposts. Gevolg? Jouw ideale klant wil je gratis weggever zó graag hebben dat hij er met plezier voor ‘betaalt’ met zijn e-mailadres. Et voilà!
Elk e-mailadres is goud waard
Die e-mailadressen zijn de goudklompjes van jouw bedrijf. Want elke persoon die jou zijn e-mailadres geeft, zegt eigenlijk dat hij fan is van jou. Dat hij jou verder wil leren kennen. De Know-Like-Trust factor is op dat moment dus al aan het groeien. En dat is wat je uiteraard wil! Want zonder dat vertrouwen kan je geen sterke klantenrelatie opbouwen.
Maar… hoe kom je nu aan die e-mailadressen? Hoe krijg je mensen zover dat ze jou hun e-mailadres geven? Nope, mensen doen dit zeker niet zomaar… Ze krijgen al genoeg e-mails in hun inbox en kijken zeker niet uit naar nóg meer. Waarom ze hun adres dan toch aan jou geven? Omdat ze in jou geloven en meer bepaald in jouw expertise. En omdat ze weten dat jij wél waarde zal delen met hen.
De freebie, jouw onweerstaanbare gratis weggever
Hoe krijg je die potentiële klanten dan precies op jouw e-mailinglist? Dat doe je door ze een onweerstaanbaar gratis aanbod te doen in de vorm van een freebie.
Willen we wel iets afspreken? Jouw freebie is pas fenomenaal als hij superwaardevol is en een top-of-mind probleem van jouw ideale klant oplost. Met minder pakken we niet uit, alright?
Oké, hoe begin je nu aan zo’n freebie? Geen idee? Lees dan zeker verder en schiet in actie!
5 criteria voor een fenomenale freebie die klanten genereert
Op weg naar jouw fenomenale freebie!
Alriiiight! Ik heb je overtuigd over de meerwaarde van een freebie en je wil ook wel graag zo’n e-maillist die alsmaar groeit. Die de vertrouwensband met jouw ideale klant een boost geeft. Zodat jij top-of-mind blijft bij je leads en bestaande klanten, zodat jouw expertstatus groeit.
Alleen… je weet niet goed hoe te beginnen aan zo’n gratis weggever. Dat begrijp ik.
Je hebt nu 2 opties:
- Je laat het idee sudderen (en gaat niet in actiemodus, wat ik je persoonlijk niet zou aanraden)
- Of je gaat voor de 2de optie en klikt op de onderstaande button!
In dat geval overleggen wij 45 minuten lang 1-op-1… Ik geef jou dan een persoonlijk zetje om in actie te schieten en jouw freebie zelf te maken of te optimaliseren.
Wat je ook doet, het is super dat je alvast 1 actie onderneemt. Aan jou te beslissen of je gaat voor een grote stap vooruit of kleine stapjes vooruit. Zolang je maar vooruit gaat! 🙌
Ter info: De inhoud van dit blogartikel kreeg een update in december 2021 en is helemaal mee met de nieuwste ontwikkelingen. Yihaaa!
Dit is Cathy
Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media
Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.
Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.
En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!
Vergeet onze vorige posts niet!