‘Best known beats best’
Over een hamburger en jouw online zichtbaarheid
Wat heeft dit spreekwoord, samen met een hamburger, nu te maken met jouw online zichtbaarheid en succes? Alles!
Online zichtbaarheid is key, right? En omdat ik het ook wel eens van de grote kleppers wilde leren, ging ik begin deze week naar het ‘Social Media & Business Bootcamp’ van John Lee.
Deze ondernemer met Chinese roots werd geboren in Engeland en is eigenaar van één van de grootste e-learning platformen voor ondernemers. Hij werkt samen met Jimmy Choo, Naomi Campbell en Tony Robbins… om maar enkele opvallende namen te noemen. Ik zag een optimazing staaltje van storytelling, sales (!), mindset én ambitie.
Maar wat me bovenal bijbleef, was deze uitspraak:
Best known, beats best!
John Lee stelde de volgende vraag: “Wie is er 100% zeker dat hij een betere en gezondere hamburger kan maken dan McDonald’s?”
Uiteraard gingen alle armen in de zaal de lucht in, inclusief de mijne. 🙂
En toen kwam de grote verbijstering, nadat hij fijntjes had opgemerkt: “En toch heeft McDonald’s een miljoenen business… en jij niet.” Slik! Dat was een waarheid als een koe.
Wat wilde John Lee eigenlijk zeggen? Wel, ook al ben je de beste in jouw vakgebied en ook al heb je meer kennis dan jouw concullega’s… diegene die het best zichtbaar is, zal toch het meest verkopen.
Blijf werken aan je online zichtbaarheid
Alsof het telepathie was, kreeg ik de volgende dag een telefoontje van één van mijn eerste klanten. Ook zij worstelde met haar sales. 2019 was toch niet zo’n schitterend jaar geweest en 2020 kende voor haar nu ook niet echt een denderende start. Wat was er gebeurd?
Van de enthousiaste onderneemster, die in het begin veel waardevolle content deelde met haar volgers, was er bitter weinig overgebleven. Haar online zichtbaarheid was ferm gedaald. Nu en dan zag ik eens een bericht passeren, zonder echt waardevolle content. Geen tips meer, geen stok achter de deur om haar volgers in actie te zetten. Ongelooflijk jammer, toch!
Dus vertelde ik haar het verhaal van de hamburger. En ze beaamde alles. In alle drukte die ze zelf creëerde door de omzet die maar niet binnenkwam, had ze daar totaal niet bij stilgestaan. Er moest geld binnenkomen om facturen te betalen, dus moest ze toch zeker geen tijd besteden aan gratis waardevolle content weggeven online?!
Het verhaal van de hamburger deed haar ogen wagenwijd open. Ze had zich blindgestaard op de online zichtbaarheid van haar concullega’s. Ze had medelijden gekregen met zichzelf, omdat het bij de anderen veel beter liep (#isdatzo) en ze had zich vooral gefocust op het ‘moeten verkopen’.
Focus op je eigen online zichtbaarheid
Als jij online géén actie onderneemt om jouw expertise te tonen en waarde te delen… Als jij nÃet consistent aan jouw KNOW-LIKE-TRUST factor bouwt… dan zal het nooit lukken.
Wentel je dus niet in zelfmedelijden, maar ga aan de slag met jouw kennis!
- Toon waarvoor jij staat aan de buitenwereld.
- Deel waardevolle content, zodat jouw volgers jou beter leren kennen en een eerste stap durven zetten naar een mogelijke samenwerking.
- Laat je volgers jouw gratis weggever downloaden en zorg ervoor dat jouw volgers jou dat succes gunnen!
Wil jij een bloeiend bedrijf? Dan heb je deze 4 zaken nodig:
‘The definition of hell on earth is meeting the person you could have been!’
Wil je dus écht het maximum halen uit jezelf en je bedrijf? Wil je écht gaan scoren online? Zodat jij meer zichtbaar wordt en op nummer 1 komt te staan bij je volgers? Dan moet je NU in actie schieten!
Maak werk van de 4 bovenstaande actiepunten. Werk hier consistent aan verder en stuur bij waar nodig.
Lijkt dit allemaal wat veel? No worries… 🙂
Als je niet goed weet hoe je in actie kan schieten, hoe je start met het opmaken van een plan of hoe je nu werk maakt van die online zichtbaarheid, dan heb ik precies wat JIJ nodig hebt nu.
Ik ga met jouw 1 ½ dag samen aan de slag om jouw marketingstrategieplan voor een gans jaar en jouw contentplanning voor 1 kwartaal op te maken. Daarnaast krijg je gedurende 1 jaar extra begeleiding en heb je mij als sparring partner aan jouw zijde.
Een investering in jouw zichtbaarheid die neerkomt op nog geen 3 € per dag…
So go for it, zou ik zeggen! 💪
Dit is Cathy
Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media
Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.
Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.
En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!
Vergeet onze vorige posts niet!