De 7 meest gemaakte marketingblunders waardoor jouw onlinemarketing pure tijdsverspilling wordt!

Maar geen paniek! Je kan ze eenvoudig oplossen!

Wil jij online meer zichtbaar zijn, maar slaag je hier maar niet in, ondanks jouw verwoede pogingen op social media en de tijd die je hieraan besteedt?

Dat komt zeker en vast doordat jij één (of misschien wel meerdere) van deze 7 marketingblunders maakt.
Lees de blog, voorkom, stuur bij en genees!

Blunder 1 - Het niet spreken van de taal van je ideale klant, jouw fan

Om je ideale klant zijn aandacht te trekken, is de allereerste stap uiteraard dat je je ideale klant kent en deze goed bepaald hebt voor jezelf. Je weet wel: die klant die je energie geeft, die jou gelukkig maakt en die jij op jouw beurt verder wilt helpen. (*)
Zo kan je inspelen op die zaken waarover ze piekeren, wat hen bezighoudt, waar ze wakker van liggen. Speel je op die zaken in, dan heb je gegarandeerd hun aandacht getrokken.
Belangrijk hierbij is niet jouw vakjargon te gebruiken, maar de taal van jouw fan te spreken. Gewoon jezelf blijven en in een taal te spreken die begrijpbaar is, zodat men zichzelf herkent en ontdekt van “Hé, ik ben niet de enige met dat probleem”.
Zo geef je hen een gevoel er niet alleen voor te staan en wat beter is, er is een oplossing; nl. JIJ bent er voor hen!
Hierdoor kom je binnen bij hen; in hun hoofd, in hun hart. Het geeft hen een “geborgen” gevoel, ze voelen zich begrepen.
Door je ideale klant goed te definiëren, kan je hen op de gepaste manier stimuleren, inspireren en zaken aanleren om hun behoeftes in te vullen. Als jouw doelgroep bv. corporate managers zijn, ga je spreken over methodes en strategieën; terwijl je bij coaches gaat spreken over tips & tricks,

Blunder 2 – Het niet correct benoemen van het probleem van je klant

Deze blunder vloeit eigenlijk voort uit de 1ste blunder. Ken je je ideale klant niet, dan weet je ook niet wat hun probleem is. Wist je dat 67% van je ideale klanten zich niet bewust zijn van hun probleem, van het echte achterliggende probleem? Een mooi voorbeeld is bv. een dame die langskomt bij de diëtiste en zegt alles al geprobeerd te hebben om te diëten. Ze voelt zich lusteloos, vermoeid door al dat overtollige gewicht mee te sleuren. Echter zit de echte oorzaak bij een schildklier die te traag werkt, waardoor ze al die symptomen heeft.
Als jij het probleem van je klant kent en hierop inspeelt, bedenk dan even wat voor een mogelijkheden er ontstaan. Hoeveel mensen jij kan gaan helpen, inspireren, aanzetten tot actie, zaken kan aanleren en een beter gevoel geven. Doordat je klant met de neus op de feiten gedrukt wordt, wordt je klant zelf bewust van het probleem, zal men effectief stappen gaan ondernemen en jou gaan volgen online. Ze zullen je dankbaar zijn en verder volgen.
Om even terug te keren uit ons voorbeeld: de dame die bij die diëtiste komt en haar doorstuurt naar een dokter, zal achteraf langskomen bij deze diëtiste om haar verder te laten begeleiden met haar voeding. Deze dame zal niet naar een andere diëtiste gaan, neen, want ze is deze diëtiste eeuwig dankbaar voor de switch die ze bracht in haar leven.

Blunder 3 – Je bent niet aanwezig op de juiste social mediakanalen

Ga niet als een gek te keer met het posten van berichten op alle social mediakanalen die je kent. Vraag je af of jouw ideale klant wel op dat social mediakanaal zit.
Maak een keuze in de 3 belangrijkste social mediakanalen waar jij je doelgroep kan bereiken en ga alvast volop aan de slag met 1 social mediakanaal. Breng dat in orde en begin met het posten van berichten.
Een mooie richtlijn hierbij is het plaatsen van min. 3 berichten per week (het absolute minimum) met een max. van 1 per dag. Dit steeds met jouw doelgroep en hun probleem en hen te willen raken, in actie te willen zetten, iets aan te leren of te inspireren.

Blunder 4 – Je marketing is te zakelijk

Op social media moeten we social zijn en zit je niet om te verkopen! Neen, je zit er om relaties op te bouwen, in connectie te treden met je ideale klant, die jou gelukkig maakt en die jij op jouw beurt wenst gelukkig te maken. Je zit als het ware op een receptie waarop je allerlei nieuwe mensen ontmoet. Je begint toch ook eerst gezellig te praten met deze mensen i.p.v. onmiddellijk jouw producten te gaan verkopen?! Gaat het plots over jouw business, dan geef je al eens een handige tip. Zomaar, gewoon helemaal gratis.
Wees dus sociaal en schreeuw niet van de daken wat je allemaal verkoopt! Neen, toon je expertise en inspireer hen, zet hen aan tot actie, laat hen stappen zetten en geef hen een goed gevoel, zodat ze jou gaan waarderen. De rest volgt!

Blunder 5 – Geen CTA in je berichten

We zitten op social media om te connecteren, om een band op te bouwen met onze ideale klant. M.a.w. social media is een handig marketingmiddel om onze ideale klant te bereiken. Uiteindelijk willen we wel verkopen. En dat doen we op onze website, het fundament van jouw bedrijf. Hier worden immers al jouw producten en diensten als het ware in een etalage voorgesteld. Het is dus van belang om jouw ideale klant via je social mediaberichten te leiden naar jouw website.
En dit doe je door een gepaste call-to-action te vermelden in jouw berichten. Die call-to-action (CTA) leidt hen naar jouw website. Waar men bv. jouw klantenmagneet kan downloaden, de volledige blog kan lezen, zich kan inschrijven voor een workshop etc.

Blunder 6 – Geen afwisseling in je berichten

Je bent ondernemer, dus je wilt verkopen. Al jouw posts die je plaatst, gaan over verkopen, verkopen en nog eens verkopen. Foute boel!
Je dient in je berichten af te wisselen qua inhoud! Je stelt een vraag aan je publiek, je inspireert hen door een quote, zet hen in actie door een tip te geven. Je deelt je expertise.
Zoals ik eerder schreef, zitten we op social media om te connecteren, om vriendjes te worden. Dus hou het luchtig, hou het social. Mensen doen business met mensen. Toon hen het gezicht achter je bedrijf, toon hen wie jou helpt in jouw onderneming. Daarnaast zijn mensen nieuwsgierig over hoe jij het allemaal aanpakt, wat jou bezighoudt of jij ook problemen ondervindt en hoe jij die dan aanpakt.
Plaats berichten om een sfeer weer te geven van jouw bedrijf. Zo scoren foto’s waarop ik mijn kat plaats, altijd goed. Omdat het herkenbaar is en geen verkooppraatje.

Blunder 7 - Je hebt geen strategie

Zelf vind ik het zo jammer om ondernemers zomaar iets te zien doen op social media. Men zit op social media, post berichten, schrijft een blog, omdat het nu eenmaal moet. Maar de impact van al die stappen die je onderneemt, heeft totaal geen impact! Je mailinglist en online zichtbaarheid groeien niet. Om nog maar te zwijgen van je verkoop. Die is nul. Dus je begrijpt het totaal niet waarom die online zichtbaarheid nu moet.
Opgeven is echter niet aan de orde! Je moet online zichtbaar zijn en niet omdat je concullega het doet, maar omdat onlinemarketing een eenvoudige manier is om je zichtbaar te maken, zolang je maar weet hoe het te doen. Key hierbij is echter: je moet een strategie, een doel voor ogen hebben. Wat wil je bereiken met de berichten die je plaatst? Wat wil je bereiken met die nieuwsbrief die je verstuurt. Deze blunder kan je eenvoudig aanpakken door een strategieplanning op te stellen.
Het is cruciaal om je doelen in grote lijnen uit te schrijven voor het komende jaar, per kwartaal en per maand. Zo weet je waar je naartoe dient te werken. Al jouw onlinemarketingactiviteiten moeten hierop afgestemd worden.

Hiervoor hebben wij zelf een handige tool in huis: de Optimazing Marketingplanner. De tool biedt tal van voordelen en wordt constant verbeterd a.d.h.v. mijn eigen ervaringen en de ervaringen van de gebruikers, zodat jij meer impact krijgt met jouw onlinemarketing, jouw online zichtbaarheid vergroot, je meer fans en klanten werft en bovenal meer fun beleefd aan jouw onlinemarketingactiviteiten. Met deze tool wordt werken aan je onlinemarketing geen tijdsverspilling meer! Daarenboven zal je de impact vlug zien!

Moet je jouw doelgroep nog bepalen of heb je hiermee problemen, lees mijn eerdere blog over het bepalen van je doelgroep)

Vergeet onze vorige
posts niet!

Moet ik nu echt alles van online marketing doen? Bloggen en een nieuwsbrief schrijven?

Bloggen en ook nog eens een nieuwsbrief schrijven?

| Blog, Marketingplanner, Nieuwsbrief, Onlinemarketing, Social Media | No Comments
 Moet ik nu bloggen en ook nog een nieuwsbrief versturen? Is het 'of bloggen of een nieuwsbrief schrijven' of  is het 'bloggen én een nieuwsbrief schrijven'? Het is een feit,…
Optimazing-foutmelding-404-error-pagina-oplossing

Vergeet hem niet: de 404 error pagina

| Onlinemarketing, Zoekmachine optimalisatie | No Comments
Zo maak je de perfecte 404 error pagina voor je verdwaalde websitebezoekers. Verlies je websitebezoekers niet door een foutmelding! Herken je dat gevoel? Je wilt snel iets opzoeken op het…
Een professionele e-mailhandtekening zorgt ervoor dat je opvalt in de inbox van jouw potentiële klant

5 redenen waarom een e-mailhandtekening een meerwaarde is voor je branding

| Onlinemarketing | No Comments
5 redenen waarom een e-mailhandtekening een meerwaarde is voor je branding! Je bent waarschijnlijk stomverbaasd, maar toch is het zo! Al bij stilgestaan hoeveel keer per dag je een e-mail…
Bouw aan je Know-Like-Trust factor door waardevolle content te delen met jouw doelgroep, die inspeelt op hun problemen.

Beveiligd: Marketingplanner 04/2019 – 7 tips om de vertrouwensrelatie met je fans te doen groeien en klanten te werven

| Marketingplanner | No Comments
De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken: Wachtwoord:
Optimazing bloggen

Bloggen, moet dat nu echt?! Voordelen en mogelijkheden

| Onlinemarketing, Social Media | No Comments
Bloggen, moet dat nu echt?! De voordelen en mogelijkheden. In mijn blog "Moet ik echt een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!", had ik het al over het fundament…

Beveiligd: Marketingplanner 03/2019 – 10 tips voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines

| Marketingplanner | No Comments
De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken: Wachtwoord:

De 7 meest gemaakte marketingblunders waardoor jouw onlinemarketing pure tijdsverspilling wordt!

| Marketingplanner, Onlinemarketing, Social Media | No Comments
De 7 meest gemaakte marketingblunders waardoor jouw onlinemarketing pure tijdsverspilling wordt! Maar geen paniek! Je kan ze eenvoudig oplossen! Wil jij online meer zichtbaar zijn, maar slaag je hier maar…

Beveiligd: Marketingplanner 02/2019 – Onderneem actie, blijf consistent met je onlinemarketing

| Marketingplanner | No Comments
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Moet ik echt een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!

| Onlinemarketing | No Comments
Bovenstaande vraag is een vraag die ik wel wekelijks krijg. En iedere keer sta ik versteld van die vraag.
Doelgroep bepalen voor je onlinemarketing - Optimazing

Beveiligd: Marketingplanner 01/2019- Jouw doelgroep

| Marketingplanner | No Comments
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Optimazing Pion

Heb je je doelgroep goed voor ogen?

| Onlinemarketing | No Comments
Weinigen zijn er echt bewust mee bezig (zonder al te veel tijd aan te verliezen), velen verliezen er de moed wel eens door.

Laat een reactie achter