De 7 meest gemaakte marketingblunders
waardoor jouw online marketing pure tijdsverspilling wordt!
Maar geen paniek! Je kan ze eenvoudig oplossen
Wil jij online meer zichtbaar zijn, maar slaag je hier helemaal niet in? Ondanks jouw verwoede pogingen op social media en alle kostbare tijd die je hieraan besteedt? Dan maak je hoogstwaarschijnlijk één (of misschien wel meerdere) van deze 7 online marketing blunders.
Oké, geen paniek. Het is nog niet te laat! Lees deze blog, voorkom, stuur bij en genees. 😉
Blunder 1 – Je spreekt niet de taal van je ideale klant, jouw fan
Om je ideale klant zijn aandacht te trekken, is de allereerste stap dat je jouw doelpubliek goed afbakent voor jezelf. Wie is jouw ideale klant precies? Dat is diegene die je energie geeft, die jou gelukkig maakt en die jij op jouw beurt wilt verder helpen. (***)
Ten tweede is het belangrijk dat je jouw ideale klant door en door kent. Zo kan je inspelen op die zaken waarover ze piekeren, wat hen bezighoudt, waar ze van wakker liggen. Speel je goed in op die zaken, dan trek je gegarandeerd hun aandacht.
Belangrijk hierbij is niet jouw vakjargon te gebruiken, maar de taal van jouw fan te spreken. Gewoon jezelf blijven en in een taal spreken die begrijpbaar is, zodat men zichzelf herkent en ontdekt van “Hé, ik ben niet de enige met dat probleem!”
Zo geef je hen een gevoel er niet alleen voor te staan. En wat beter is: er is een oplossing, namelijk JIJ bent er voor hen!
Hierdoor kom je binnen bij hen, in hun hoofd én in hun hart. Dat geeft hen een “geborgen” gevoel, ze voelen zich begrepen.
Door je ideale klant goed te definiëren, kan je hem op de gepaste manier stimuleren, inspireren en zaken aanleren om zijn behoeftes in te vullen. Als jouw doelgroep bv. corporate managers zijn, spreek je over methodes en strategieën. Terwijl je bij coaches eerder spreekt over tips & tricks. En zo vermijd je dus al de eerste van de 7 online marketing blunders!
Blunder 2 – Je benoemt het probleem van je klant niet correct
Deze online marketing blunder vloeit eigenlijk voort uit de eerste. Ken je je ideale klant niet, dan weet je ook niet wat zijn probleem is. Wist je dat 67% van je ideale klanten zich zelfs niet bewust zijn van hun problemen, van de achterliggende issues? Een mooi voorbeeld is dit: een dame komt langs bij de diëtiste en zegt alles al geprobeerd te hebben om te diëten. Ze voelt zich lusteloos en vermoeid door al dat overtollige gewicht dat ze meesleurt. Maar de échte oorzaak blijkt de schildklier te zijn die te traag werkt, waardoor ze al die symptomen heeft.
Als jij het échte probleem van je klant kent en hierop inspeelt, bedenk dan even wat voor een mogelijkheden er ontstaan. Hoeveel mensen kan je dan helpen, inspireren en aanzetten tot actie? Hoeveel zaken kan je aanleren en je klanten zo een beter gevoel geven? Doordat je de klant met de neus op de feiten drukt, wordt hij zich bewust van het probleem. Hij zal effectief stappen ondernemen en jou beginnen te volgen online. En hij zal je zelfs dankbaar zijn om wat je deelt en steeds grotere fan worden.
Om even terug te keren uit ons voorbeeld: de dame die bij die diëtiste komt en haar doorstuurt naar een dokter, zal achteraf langskomen bij deze diëtiste om haar verder te laten begeleiden met haar voeding. Deze dame zal niet naar een andere diëtiste gaan, neen, want ze is deze diëtiste eeuwig dankbaar voor de switch die ze bracht in haar leven.
Blunder 3 – Je bent niet aanwezig op de juiste social mediakanalen
Ga niet als een gek tekeer met het posten van berichten op alle social mediakanalen die je kent. Dit is één van de veel gemaakte online marketing blunders. Vraag je altijd eerst af of jouw ideale klant wel op dat social mediakanaal zit.
Maak een keuze uit de 3 belangrijkste social mediakanalen waarop jij je doelgroep kan bereiken en ga alvast volop aan de slag met 1 social mediakanaal. Breng dat eerst in orde en begin dan pas met berichten posten.
Een mooie richtlijn hierbij is minstens 3 berichten plaatsen per week (het absolute minimum) met een maximum van 1 per dag. Dit steeds met jouw doelgroep en hun problemen in je achterhoofd. Je wil hen raken, in actie zetten, iets aanleren of inspireren.
Blunder 4 – Je marketing is te zakelijk
Op social media zijn we ‘social’. Je zit er niet om te verkopen, nope! Wel om relaties op te bouwen, in connectie te treden met je ideale klant die jou gelukkig maakt en die jij op jouw beurt wil verder helpen. Stel je voor dat je op een receptie zit, waar je allerlei nieuwe mensen ontmoet. Dan begin je toch ook eerst gezellig te praten met deze mensen in plaats van onmiddellijk jouw producten te verkopen?! Gaat het plots over jouw business, dan geef je al eens een handige tip. Zomaar, gewoon helemaal gratis.
Wees dus bovenal sociaal en schreeuw niet van de daken wat je allemaal verkoopt. Dat is een ferme online marketing blunder. Toon je expertise en inspireer je volgers. Zet hen aan tot actie. Laat hen stappen zetten in de goede richting en geef hen een goed gevoel. Zo gaan ze jou waarderen. En de rest volgt, echt wel!
Blunder 5 – Je stopt geen call-to-action (CTA) in je berichten
We zitten op social media om te connecteren, right? Om een band op te bouwen met onze ideale klant. Anders gezegd, social media is een handig marketingmiddel om onze ideale klant te bereiken.
Maar uiteindelijk wil je wel verkopen, natuurlijk! Wel, dat doe je op je website, het fundament van jouw bedrijf. Want hier stel je al jouw producten en diensten voor, net als in die aantrekkelijke etalages in de winkelstraat. Het is dus van belang om jouw ideale klant via je social mediaberichten te leiden naar jouw website. Maak je die link niet duidelijk op je social media, dan bega je dus een grote online marketing blunder!
Want net door een gepaste call-to-action (CTA) te vermelden in jouw berichten, leid je jouw ideale klant moeiteloos naar je website, je etalage. Daar kan hij jouw klantenmagneet downloaden, je volledige blog lezen, zich kan inschrijven voor een workshop etc.
Blunder 6 – Je stopt geen afwisseling in je berichten
Je bent ondernemer, dus je wilt verkopen. Dat snap ik wel. Maar al jouw posts die je plaatst, gaan over verkopen, verkopen en nog eens verkopen. Foute boel! Misschien wel de meeste gemaakte blunder van alle online marketing blunders.
Je dient in je berichten genoeg af te wisselen qua inhoud. Stel eens een vraag aan je publiek, inspireer hen door een quote te plaatsen, zet hen in actie door een tip te geven. Deel je expertise.
Op social media is het jouw eerste doel om vriendjes te worden. Dus hou het luchtig, hou het ‘social’. Mensen doen business met mensen, remember? Toon hen dus het gezicht achter jouw bedrijf. Toon hen wie jou helpt in jouw onderneming. Daarnaast zijn mensen nieuwsgierig over hoe jij het allemaal aanpakt. Wat houdt jou bezig? Ondervind jij ook problemen? En hoe pak jij die aan?
Plaats berichten om de typerende sfeer weer te geven in jouw bedrijf. Zo scoren foto’s waarop ik mijn kat plaats, altijd goed. Omdat het herkenbaar is en geen verkooppraatje.
Blunder 7 – Je hebt geen online marketing strategie
Zelf vind ik het altijd zo jammer als ik ondernemers zomaar wat zie doen op social media. Je zit op social media, je post berichten, je schrijft een blog… allemaal omdat het nu zo ‘moet’. Maar de impact van al die stappen die je onderneemt, heeft totaal geen nut. Want je mailing list en je online zichtbaarheid groeien niet. Om nog maar te zwijgen van je verkoop. Die is nul. Jij snapt dus totaal niet waarom die online zichtbaarheid eigenlijk moet.
Maar opgeven is totaal niet aan de orde! Ja, je moet online zichtbaar zijn. Niet omdat je concullega het doet, maar omdat online marketing een eenvoudige manier is om je zichtbaar te maken. Zolang je maar weet hoe je dat efficiënt en doeltreffend doet. Key hierbij is: teken eerst een online marketing strategie uit. Heb je die niet, dan bega je één van de 7 online marketing blunders.
Zet dus eerst een duidelijk doel voorop. Wat wil je precies bereiken met de berichten die je plaatst? Wat wil je bereiken met die nieuwsbrief die je verstuurt? Het is cruciaal om je doelen in grote lijnen uit te schrijven voor het komende jaar, per kwartaal en per maand. Zo weet je waar je naartoe dient te werken. En ál jouw online marketing activiteiten moeten hierop afgestemd worden.
Wil je nu één van de belangrijkste pijnpunten aanpakken?
Dan zorg je er eerst en vooral voor dat je een goede marketingstrategie- en contentplanning hebt, die afgestemd is op jouw ideale klant en datgene wat jij wenst te bereiken.
Gedaan met ‘flutjesmarketing’ die nergens naartoe leidt. Neen, voortaan verlies jij geen tijd meer met je online zichtbaarheid, maar ga jij voor meer impact, lees: meer klanten!
En je hoeft het niet alleen te doen! Volg de 1½ hybride implementatieworkshop en ga aan de slag met jouw marketingstrategie- en contentplanning.
En wat meer is: je krijgt mij er gedurende 1 jaar als bonus bij als sparringpartner!
Gewoon doen, zou ik zeggen!
Voor meer info, data en inschrijven, klik op onderstaande knop. Ben je er vlug bij dan kan je nog genieten van de vroegboekkorting! Aantal deelnemers is beperkt.
***Moet je jouw doelgroep nog bepalen of struggle je hiermee? Lees dan mijn eerdere blog over het bepalen van je doelgroep
Dit is Cathy
Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media
Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.
Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.
En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!
Vergeet onze vorige posts niet!