Hashtags… het is toch nog altijd een dingetje. De meeste ondernemers weten meteen waarover het gaat, anderen hebben geen benul. Eens je weet wat het is, vraag je je waarschijnlijk af: waarom zou ik die hashtags gebruiken? En hoe zet ik ze nu zo goed mogelijk in op mijn social media?
Dat alles leg ik je klaar en duidelijk uit in dit blogartikel. Maar laten we beginnen bij het begin!
Wat zijn hashtags en wat is hun functie op social media?
Wikipidia zegt het volgende: ‘Een hashtag bestaat uit een hekje als voorvoegsel, zonder spatie gevolgd door een woord of meerdere woorden zonder spaties ertussen (met eventueel underscores in plaats daarvan), om een bericht eenvoudig te vinden.’
Korter gezegd: een hashtag bestaat uit een ‘hekje + woord’, zoals #OptimazingOnlineMarketing #emailmarketing of #socialmedia .
Opgelet, zet géén spaties of leestekens tussen de letters, anders werkt de hashtag niet meer. Wel mag je hoofdletters gebruiken om het begin van elk nieuw woord duidelijk te maken. Of je kan er ook een emoji aan toevoegen (opnieuw zonder spaties).
En wat is nu hun functie? Wel, zo’n hashtag fungeert in feite als een zoekterm op social media platformen als Twitter, Instagram, Facebook, LinkedIn en YouTube.
Wil je bijvoorbeeld alle recente posts of video’s bekijken over online marketing? Tik dan in het zoekvenster gewoon in: #onlinemarketing . En hop, daar krijg je al meteen jouw selectie!
Zelf kan je dit soort hashtags gebruiken als tag-aanduiding bij elke post of video. Gebruik ze gerust midden in een zin of als aanvulling ná je tekst.
Waarom hashtags gebruiken? Wat is hun meerwaarde?
Met hashtags vertel je dus eigenlijk wat er op jouw foto staat of waarover jouw post gaat. Je geeft er extra omschrijvingen aan.
Die hashtag zorgt er dan voor dat jouw bericht niet alleen getoond wordt aan jouw volgers (afhankelijk van het algoritme uiteraard), maar het vergroot ook de kans dat nieuwe mensen jouw post opmerken. Want zij waren nu net op zoek naar dat ene populaire onderwerp en kwamen zo bij jouw post terecht.
Dus de grootste reden waarom je hashtags moet gebruiken? Ze vergroten je bereik opmerkelijk!
Gebruik je consistent dezelfde hashtags, dan draag je met jouw content waardevol bij aan een bepaald onderwerp of thema. Dat is zeker het geval op Instagram en Facebook, maar ook LinkedIn sprong ondertussen op de hashtag-kar! En uiteraard kom je ze ook tegen op Twitter, waar de hashtag voor het eerst werd geïntroduceerd.
TIP!
Geef je een webinar, workshop of een training? Of post een klant een testimonial over jou? Dan is het ideaal dat ze daar een specifieke, aan jouw business gerelateerde, hashtag voor gebruiken. Tik maar eens de hashtag #optimazingonlinemarketing in.Â
Straks meer daarover…
Waarom hashtags gebruiken en volgen op Instagram? En hoe doe je dat?
Wist je dat je op Instagram hashtags niet alleen kan gebruiken, maar ook kan volgen? Dat heeft eigenlijk dezelfde functie als dat je op Facebook je voorkeuren voor je newsfeed instelt. Daar kan je aanduiden of bepaalde berichten standaard of met enige voorkeur in jouw feed terechtkomen.
Wanneer je een hashtag op Instagram volgt, heb je dus meer kans om die berichten te zien verschijnen. Uiteraard afhankelijk van het algoritme. Door al dan niet te reageren of posts te liken, weet Instagram wat voor jou interessant is.
En ook de Instagram Stories die diezelfde hashtags gebruiken, krijg jij dan meer te zien.
Hoe kan je een hashtag volgen op Instagram?
Dat ontdek je in onderstaande video!
Vier goede redenen waarom je een hashtag zou volgen…
Waarom je hashtags moet gebruiken, is nu wel duidelijk. Niet? Vooral dan op Instagram. Dus is het ook uiterst belangrijk om de juiste hashtags te gebruiken voor je bedrijf.
Waar vind je de ideale hashtags voor jouw bedrijf?
Niet alleen op Instagram, maar op álle populaire social media platformen worden hashtags gebruikt als zoekfunctie. Maar… welke hashtags zijn dan ideaal voor jouw bedrijf? En waar vind je die?
STAP 1: Leg zelf een lijst aan van 30 hashtags
Aan mijn klanten stel ik altijd voor om eerst en vooral zelf een lijst op te maken van 30 relevante hashtags.
Moeten die hashtags in iedere post vermeld worden? Nope, enkel de termen die ertoe doen voor dat bericht, aangevuld met een paar hashtags die je altijd gebruikt. Alle hashtags die je kiest, moeten uiteraard wel te maken hebben met jouw aanbod, jouw expertise, jouw core business.
Voeg er nog enkele specifieke hashtags aan toe, zoals jouw naam, de naam van jouw bedrijf – eventueel aangevuld met een emoji -. Zo heb je ook een paar unieke, ‘branded’ hashtags die enkel naar jouw business leiden. Misschien heb je wel een tagline die je ook als hashtag kan inzetten?
Maar… Zijn dat dan wel de meest ideale hashtags? ?
STAP 2: Test de populariteit van je gekozen hashtags uit
Ga naar de website Hastagify.me waar je de populariteit van jouw hashtags kan opzoeken en vergelijken met andere termen.
Is een hashtag uitermate populair? Dan is het toch beter te kiezen voor een spellingsvariant die iets minder populair is. Why? Omdat jouw post anders meteen verloren zal gaan in de onophoudelijke stroom.
Je kan ook zien in welke talen en landen jouw gekozen hashtags het meest gebruikt worden. Handig dus om even af te stemmen of je jouw doelgroep zo wel kunt bereiken.
TIP!
Stuur regelmatig bij! Dat kan je heel eenvoudig doen door via je statistieken te bekijken hoeveel mensen er via een bepaalde hashtag naar jouw Instagramprofiel zijn gekomen. Superinteressant, right?
STAP 3: Ontdek nieuwe, populaire hashtags ‘on the go’
Ben je in the spur of the moment een post aan het schrijven en vraag je je af welke populaire hashtags hierbij zouden passen?
Surf dan snel naar All Hashtag. Da’s een handige hashtag generator die jou allerlei suggesties geeft nadat je een term hebt ingetikt. Je kan zelfs specifiek vragen om de topresultaten, random resultaten of live hashtags (die op dat eigenste moment massaal gepost worden).
GOUDEN TIP: Hoe voeg je snel je hashtag-lijst toe aan een post?
Een veelgestelde vraag, want alle hashtags telkens weer apart intikken kost je megaveel tijd!
Het antwoord ontdek je in onderstaande video. Hier laat ik zien hoe je heel eenvoudig jouw lijst met hashtags toevoegt aan je bericht met de iPhone.
Opgelet! Heb je al ergens een lijst staan, bijvoorbeeld in je notities? En ga je die copy-pasten naar jouw post? Let er dan op dat het #-teken niet verandert in een vierkantje. Dat gebeurt soms.
En dan is er nog de discussie: wáár plaats je die hashtags nu het best?
Als je weet dat iedereen op Instagram hashtags kan volgen, is het natuurlijk beter om ze in jouw post zelf te plaatsen. Toch?
Kies je daarvoor, laat dan wat witruimte tussen jouw call-to-action (remember: iedere post moet een CTA hebben! #dontyouforget ) en jouw hashtag-lijstje.
Anderen zetten hun hashtags liever in de eerste comment. Waarom? Omdat zo de focus meer ligt op de CTA in je post. Die wordt dan niet ‘besmeurd’ door een reeks hashtags, zie je.
Onderzoek wees uit dat het op jouw volgers weinig of geen impact maakt of je jouw hashtags nu in het bericht (op Instagram de caption genaamd) plaatst of in de comments…
Onthou wel dat hashtags in de comments niet worden opgenomen in het overzicht van te volgen hashtags. Dus… is het voor mij een voor de hand liggende keuze om die hashtags te plaatsen in jouw post zelf! Anders ga je gewoon voor die extra comment, waarmee je hoopt het algoritme te triggeren.
Maar dat heeft het algoritme ook wel door… Dus mijn gouden raad: zet jouw hashtags op het einde van jouw post, na de CTA en voorzie voldoende witruimte!
Een hele boterham, I know. Maar wél een die voor heel wat duidelijkheid zorgt. Wat denk jij ervan? Of wat zijn jouw ervaringen? Let me know! Of deel dit blogartikel gerust met je netwerk.
Hoe en waarom hashtags gebruiken op Facebook, LinkedIn, Twitter en YouTube? Gratis videotraining!
Wil je weten hoe en waarom je hashtags kan gebruiken op de andere sociale media platformen?
Klik dan op onderstaande knop en ontvang meteen daarna jouw GRATIS videotraining in je mailbox!
Dit is Cathy
Zoveel méér dan standaard marketingadvies
Cathy Tavernier is jouw online optimalisatie marketingstrateeg en de partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je niet alleen de wát, maar ook de hoe! Als je dat wil, implementeert ze het zelfs voor jou. Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft. Ze bekijkt jouw marketing op lange termijn en gaat voor die authentieke connectie met jouw doelpubliek, maar ook tussen jullie beiden.
Haar klanten verspillen niet langer online hun tijd. Neen, ze worden voortaan als dé expert binnen hun vakgebied aanzien en doen niet aan pusherige sales. En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze superbelangrijk!
Vergeet onze vorige posts niet!