Sonja De Coster & Michel Godart, de drijvende krachten achter Cape & Grapes

Op amper vier weken tijd was onze website in kannen en (wijn)kruiken! Cathy Tavernier van Optimazing was dé spilfiguur die alles in goede banen leidde.

Sonja De Coster - Cape & Grapes

Sonja De Coster en Michel Godart zijn als ambitieus koppel de drijvende kracht achter Cape & Grapes. Het prachtige verhaal achter deze naam kom je zo dadelijk te weten. De ‘grapes’ verwijzen alvast wel naar de voedingssector? Klopt!

Op hun webshop serveren Michel en Sonja jou de heerlijkste Zuid-Afrikaanse wijnen en olijfoliën. Het kleurrijke design brengt je al meteen in een relaxed mood. En er hangt een hartverwarmende, menslievende missie in de zwoele avondlucht…

Optimazing zette mee haar schouders onder deze gloednieuwe website met webshop én rolde het hele online marketing traject uit voor Cape & Grapes. Het werd een schitterende samenwerking die we hier heel graag in de kijker zetten.

Schenk jezelf een glaasje uit, lees verder en geniet!

Cape & Grapes: ontdekken, ontmoeten en genieten

Michel en Sonja zijn een ervaren ondernemerskoppel. Twintig jaar lang baatten ze een supermarkt uit in Heusden. Tot ze in de zomer van 2018 beslisten hun succesvolle winkel te verkopen en iets anders te doen.

“Het was gewoon tijd”, zegt Sonja. “We hadden zin in iets nieuws en nú konden we die pagina nog omdraaien. Binnen 5 jaar was het de moeite niet meer…”

Boeta intro Cape and Grapes

“Eerst namen we de tijd om wat te bekomen van die intensieve 20 jaar. We wilden graag iets op poten zetten in projectontwikkeling, maar die aanvraagprocedure duurt best lang. Ondertussen zochten we iets lucratiefs om ernaast te doen. Al snel kwam het idee om wijn te verkopen. Michel is namelijk wijnexpert en allebei genieten we enorm van een lekker glaasje bij het eten.”

“Wat we niet meer wilden, was een fysieke winkel uitbaten. Dus werd het een webshop. We kozen ervoor om te specialiseren in Zuid-Afrikaanse wijnen en olijfoliën. Waarom Zuid-Afrika? Da’s nog een ander mooi verhaal…”

“In ’t kort: wij zijn er als gezin ons hart verloren in 2016, toen we er voor het eerst op vakantie waren met onze twee zonen. We werden verliefd op de weidse landschappen, de wilde dieren, de warme mensen en hun onmetelijke enthousiasme, het lekkere eten en de sublieme wijnen, uiteraard!”

Op sociaal vlak valt er nog zeer veel te doen in Zuid-Afrika. Dat bleek het puzzelstukje dat perfect paste in ons nieuwe ondernemersverhaal.
Met Cape & Grapes willen wij oprecht een verschil maken.

Vzw Boeta, het puzzelstukje dat Cape & Grapes compleet maakte

Cape & Grapes werd uiteindelijk de naam van ons concept”, vertelt Sonja verder, “waarbij Cape is afgeleid van ‘The Cape’, de Westkaap. Nu, op sociaal vlak valt er nog zeer veel te doen daar. Dat bleek het puzzelstukje dat perfect paste in ons nieuwe ondernemersverhaal. Met Cape & Grapes willen wij oprecht een verschil maken in de maatschappij.”

“Zuid-Afrika staat bekend om hun vele townships of “krottenwijken”. Townshipkinderen krijgen bitter weinig kansen om zich los te trekken uit de armoede. Ocean View is zo’n township in de buurt van Simon’s Town. Hier is Pieter Delanoy (dé Mol van 2018, jawel) werkzaam met zijn vzw Boeta om jongeren degelijk onderwijs te bieden. Hun leuze luidt: ‘Education makes future’… en daar staan wij 100% achter.”

“Cape & Grapes steunt vzw Boeta door de opleiding te financieren van alvast 1 jongeman met grootse dromen, de 14-jarige Cole Simmons. En onze droom? Om zo ooit een hele klas een betere toekomst te kunnen bieden!”

Uniek webshopconcept: kies je wijn volgens gerecht en bestel per fles

Cape & Grapes is er duidelijk op gebrand om vzw Boeta groots te maken in België, dat is al een eerste uniek verkoopargument. Maar wat maakt hun webshop nog speciaal?

Sonja: “Wel, dat zijn twee zaken. Ten eerste: wij vertrekken van de alom bekende vraag: ‘Welke wijn serveer ik bij mijn eten?’ Er bestaan zoveel wijnwebshops, maar je komt er heel weinig tegen die wijnen aanbieden per gerecht én met extra duiding.”

“Serveer je bijvoorbeeld vis of zoek je een zomerse aperitiefwijn? Klik op het gerecht en wij schuiven onze beste keuzes naar voor. Wijnkeuze blijft natuurlijk altijd iets persoonlijks, maar met onze suggesties kan je alvast niets mis doen.”

“Ten tweede kan je bij ons per fles bestellen en dat gaat ook niet zomaar bij alle wijnwebshops. Wel vragen we om 6 (verschillende) flessen ineens te kiezen. Dat heeft alles te maken met de verzending. Wil je wijn én olijfolie bestellen? Dat kan perfect samen!”

“In onze webshop kan je dus mixen en matchen naar believen. En wij zorgen ervoor dat alle flessen veilig en wel aan je deur geleverd worden.”

Ik belde naar Optimazing, we maakten een afspraak en het klikte. Zo simpel ging dat. Cathy ging meteen gedreven en doelgericht aan de slag. Haar werkwijze en ingesteldheid matchen 100% met onze waarden.

Website en webshop op vier weken tijd in kannen en (wijn)kruiken

Sonja en Michel zijn enorm fier op hun website en webshop. “Omdat we geen fysieke winkel hebben, is dit echt wel ons visitekaartje. Het is alles wat we hebben en het enige waar onze klanten kunnen op voortgaan.”

“Onze website straalt helemaal uit wie we zijn. We krijgen ook complimenten van onze entourage, dat het plaatje klopt en dat onze boodschap op de juiste manier overkomt.”

“Het was best wel een huzarenstukje om alles zo snel online te krijgen. Op amper vier weken tijd was onze website in kannen en (wijn)kruiken! Cathy Tavernier van Optimazing was dé spilfiguur die alles in goede banen leidde.”

Cape & Grapes kwam Optimazing toevallig tegen… online, natuurlijk!

Hoe die samenwerking zo is gekomen? “Ik kwam Cathy toevallig tegen op LinkedIn, gewoon door rond te surfen. Zij bleek net diegene te zijn die we nodig hadden: een online marketing expert die ons van a tot z kon begeleiden en ondersteunen bij de uitwerking van ons concept.”

“Ik belde haar meteen op, we maakten een afspraak en het klikte. Zo simpel ging dat. Cathy verstond ons en ging meteen gedreven en doelgericht aan de slag. Haar werkwijze en ingesteldheid matchen 100% met onze waarden. Ze was er dus bij vanaf het prille begin.”

“Cathy bracht ons in contact met verschillende bureaus die het grafische en technische luik voor hun rekening konden nemen. We besloten in zee te gaan met Wizarts. Ook zij hebben prachtig werk geleverd.”

Cathy is een belangrijke partner voor ons met een getraind, kritisch oog. We hebben nog een hele weg af te leggen online, maar dankzij Optimazing kunnen we daar vol vertrouwen in groeien.

Begeleiding bij online marketing voor een optimale zichtbaarheid

En bij die website bleef het niet. “Onze samenwerking met Optimazing gaat nog een stapje verder. Cathy begeleidt ons nu ook bij onze social media marketing en emailmarketing. Belangrijk om optimaal zichtbaar te worden én blijven online.”

“Zowel het strategische als het praktische werkt zij uit, samen met ons. Op termijn is het wel de bedoeling om onze online marketing zelf draaiende te houden. Maar die opstart en begeleiding heb je echt wel nodig als leek. Online marketing is iets waar wij minder in thuis zijn, zie je. Cathy is echt een krak op dat vlak!”

“Per kwartaal zitten we samen om onze online marketing strategie te evalueren: wat is de volgende stap en waar kunnen we nog finetunen? Wij vinden het heel verrijkend om een experte te hebben die van buitenaf naar jouw business kijkt. Cathy is een belangrijke partner voor ons met een getraind, kritisch oog. We hebben nog een hele weg af te leggen online, maar dankzij Optimazing kunnen we daar vol vertrouwen in groeien.”

Het ultieme doel voor Cape & Grapes? Vlaanderen veroveren!

Hoe ziet de toekomst eruit voor Cape & Grapes? “Goh, moeilijk te zeggen. Het gaat echt stapje per stapje nu”, vertelt Sonja.

“Het begin van het jaar is geen ideale periode voor de wijnverkoop, weten we uit ervaring. Maar we horen wel al positieve geluiden, bijvoorbeeld dat we aan goeie marketing doen. Zeer leuk om te horen! En er zijn nu al klanten die terugkomen, dus dat bewijst ook wel dat we goed bezig zijn.”

“We willen nu zeker aan onze website blijven werken, zodat Cape & Grapes een gevestigde waarde wordt in Vlaanderen voor Zuid-Afrikaanse wijnen. Dat is wel ons ultieme doel, ja. En de puzzel begint stilaan in elkaar te vallen.”

“Ik ben zeer ongeduldig van aard, voor mij mag het altijd sneller gaan… Maar Cathy weet dat wel te kaderen: naambekendheid kweken heeft nu eenmaal tijd nodig.”

Een sterk plan + vakmensen = succesverhaal

Tot slot vroegen we aan deze doorwinterde ondernemers of zij nog een gouden tip hadden voor andere ondernemers. “Zeer zeker!”, begint Sonja.

“Wil je iets in de markt zetten, dan is het heel belangrijk dat je een sterk plan ontwikkelt. Ga dat plan daarna aftoetsen bij verschillende mensen. Mensen die ook eens durven zeggen: ‘Nee, dit is verkeerd.’ Laat je omringen door vakmensen, ook dat is cruciaal om te slagen in je opzet.”

“Durf jezelf te lanceren en bijt door. Ik vind het altijd bijzonder jammer als mensen niets durven te ondernemen met hun fantastische ideeën.”

Dat hebben Sonja en Michel absoluut wél gedaan met Cape & Grapes. Een hartverwarmend succesverhaal met een zachte afdronk… Een superfijn project van superfijne mensen, waar Optimazing heel graag blijvend haar schouders onder zet!

Bron foto’s: capeandgrapes.be

Ook samenwerken met Optimazing om van jouw idee een online succesverhaal te maken?

Ja, dat wil ik ook. Let's meet!