Skip to main content
Content template Optimazing Marketingplanner

Het einde van het jaar nadert. En dat is traditioneel een goed moment om even achterom te kijken… om meteen daarna weer vooruit te plannen. Hoe? Met de Optimazing Marketingplanner, of course!

De Optimazing Marketingplanner

Aan de slag met je online marketing!

 

Dat 2020 het meest bizarre jaar ooit was, dat staat buiten kijf. Maar zo goed en zo kwaad het kon, bleven we zichtbaar met onze business. Online meer dan ooit! Geef jezelf gerust een schouderklopje, je hebt het absoluut verdiend.

Ofwel liep je agenda leeg, ofwel kreeg je het net extra druk? Sowieso kregen ieders zenuwen het hard te verduren. En misschien liet je daardoor enkele online marketing taken schieten?

 

Zeker de taken die je wat meer moeite kosten… of die in bizarre tijden geen prioriteit meer lijken. Die schoof je op je marketing to-do-lijstje naar achteren.

Hoezeer ik het ook begrijp, besef dat dit een enorme impact heeft op al het werk en de tijd die je al eerder in je online marketing hebt gestopt. En da’s o zo jammer…

Blijf consistent in je online marketing

Want met online marketing is het zo: het duurt een tijdje om interactie op te bouwen met jouw ideale klant. Juist of niet? En van zodra jij niet meer consistent bent in het plaatsen van berichten, word je afgestraft door de algoritmes van de social media platformen. Sad but true!

Gevolg? Alle energie en tijd die je daarvoor al in je online marketing hebt gestopt en alle vertrouwensrelaties die je hebt opgebouwd, zijn ineens verloren moeite.

Het is dus echt cruciaal om consistent te blijven in jouw online zichtbaarheid. Want ondertussen zijn jouw concullega’s wél gezellig online zichtbaar… Dat gaan we toch niet zomaar laten gebeuren?

Onthou: hoe meer interactie er is op jouw pagina en jouw profiel, hoe meer zichtbaarheid het social media platform jou zal gunnen.

Eureka! De Optimazing Marketingplanner

Wie mij al wat langer kent, weet dat ik mijn volgers niet zomaar in de kou laat staan. Uiteraard ben ik er om jou te helpen met je online marketing, en zéker als het wat minder gaat.

Ken je de Optimazing Marketingplanner al? Ik ontwikkelde die speciaal voor ambitieuze ondernemers zoals jij. Hiermee kan je op een zeer overzichtelijke en eenvoudige manier je online marketing plannen voor een heel jaar.

In een notendop:

  • De Optimazing Marketingplanner is een goed onderbouwde en geperfectioneerde planningstool.
  • Je plant er gedetailleerde marketing acties mee: per kwartaal, per maand tot zelfs per dag.
  • De planner is zowel digitaal invulbaar als printable op A3-formaat. Werk gerust op jouw manier!
  • De Optimazing Marketingplanner komt met maandelijkse Q&A sessies en extra videomateriaal.

 

Vertel me alles over de Optimazing Marketingplanner!

Concreet nu. Hoe werk je met deze planningstool doordacht aan je online marketing van volgend jaar?

6 stappen om je online marketing te plannen met de Optimazing Marketingplanner

1

Jaarplanning & Moodboard

De Optimazing Marketingplanner laat je eerst en vooral stilstaan bij het grotere plaatje. Dat zijn je jaardoelen. Bepaal wat je het komende jaar wenst te bereiken. Maak eventueel een moodboard en hang dit op een zichtbare plaats op in jouw bureau. Of alleszins op een plaats waar je veel passeert, zodat je constant aan je jaardoelen herinnerd wordt. Dream big! Challenge yourself! 🙂
2

Kwartaalplanning en kwartaaloverzicht

Schrijf in je kwartaalplanning neer wat je per kwartaal wenst te bereiken. Bedenk wat jouw globale doel is tijdens elk kwartaal en splits die doelen ook uit over de diverse maanden. Op het einde van elk kwartaal keer je terug naar deze pagina om je kwartaaldoelen te evalueren.
Gebruik ook het kwartaaloverzicht met de 3 maanden naast elkaar. Hier kan je gaandeweg belangrijke data toevoegen, zoals het geven/volgen van een workshop of de lancering van een product. Zo heb je per kwartaal steeds een goed overzicht van al je activiteiten. Gebruik eventueel kleuren om diverse categorieën aan te duiden.
3

Maandplanning

Schrijf nu je planning en doelen gedetailleerd uit per maand. Welk doel wil jij bereiken elke maand? Welk probleem los jij op? Hoe ga je dat triggeren bij je ideale klant? Wat zijn mogelijke titels voor je blog(s)? Wat zal de inhoud zijn van je nieuwsbrief? Anders gezegd, je schrijft in grote lijnen uit waar je bij elke maand naartoe werkt.
Je doelen uitschrijven in de Optimazing Marketingplanner helpt je jouw focus te behouden en je deadlines in het oog te houden.
4

Kalenderinplanning

Pas nu is het tijd om je social media posts, blog(s) en nieuwsbrieven daadwerkelijk te gaan inplannen op datum in de maandkalender. Pas op: ik spreek hier nog niet over het daadwerkelijk uitschrijven.
Gebruik hierbij de kalender met inspirerende data. Varieer in je berichten: geef een tip, stel een vraag, inspireer met een quote. Maar bovenal blijf social & funny!

GOUDEN TIP: Om het overzicht te behouden in de diversiteit van jouw berichten, is het zeker een aanrader te werken met post-its in verschillende kleuren. Dat geeft een mooi overzicht.
Plan wekelijks minimum 3 berichten in op elk social mediakanaal dat je gebruikt. Slechts 7 tot 15 % van jouw volgers ziet jouw berichten... wees dus optimaal zichtbaar online!

5

Je online marketing content uitschrijven

Leg je ingevulde Optimazing Marketingplanner nu naast je werkagenda. Op vaste tijdstippen ga je nu tijdsblokken reserveren, waarbij je jouw online marketing content uitschrijft. Schrijf jouw social media posts 'in bulk'. Dat wil zeggen: veel postjes ineens. Voorzie ook genoeg tijd om het bijhorende beeldmateriaal uit te werken. Tot slot zal je die berichten ook nog moeten inplannen op je social mediakanalen.

GOUDEN TIP: Zet ALLE TOETERS EN BELLEN uit in deze fase! Totale focus ligt nu op het schrijven van je posts, blog(s) en nieuwsbrieven. Door te werken in tijdsblokken, kom je in een flow terecht, waardoor het schrijven van je content veel vlotter verloopt. Probeer het eens, je zult ervan versteld staan! Bewerk ook onmiddellijk het beeldmateriaal erbij, zodat de post volledig gebruiksklaar is. Inplannen doe je via de Facebookpublicatietool, Hootsuite, Buffer, Later of eender welke andere planningstool.

6

Meten is weten!

We halen het maximum uit onze Optimazing Marketingplanner, jawel. Controleer op geregelde tijdstippen in je statistieken (Facebook, Instagram) en je Social Selling Index (LinkedIn) wat de impact van je berichten is. Zo krijg je inzicht in welke berichten zorgen voor interactie en welke niet. Stuur bij waar nodig.
Noteer deze bevindingen ook in jouw Marketingplanner. Zo heb je een mooi naslagwerk voor de volgende jaren!

Hang de kalenderplanningen op een zichtbare plaats op. Door het gebruik van gekleurde post-its, krijg je een helder overzicht in de verschillende soorten berichten die je hebt ingepland.

Nog enkele gouden tips!

Werk in tijdsblokken

Werk in tijdsblokken voor het uitschrijven van je content. Omdat je het denkwerk op voorhand hebt gedaan, verloopt het uitschrijven van jouw content veel vlotter. Je geraakt echt in een soort flow als je in een tijdsblok van 2 à 4 uren werkt. Je zal versteld staan hoeveel posts je zo kan uitschrijven en inplannen voor een bepaalde periode!
En hoe meer je dit doet, hoe vlotter het zal lopen. Oefening baart kunst. 🙂

Je wil interactie uitlokken...

Zorg er dan ook voor dat je NIET vergeet te reageren op reacties die mensen op jouw posts geven! Dit is ten eerste een vorm van beleefdheid, plus zal je ervoor beloond worden door het algoritme van het desbetreffende social media platform. Zet zelfs een stapje verder en stuur een privé-bericht om de persoon in kwestie verder te helpen.
Remember: Geven loont!

Extra berichten naast de eerder ingeplande berichten

Ideaal plaats je dagelijks een bericht op elk social mediakanaal dat je gebruikt. I know, dat is een heel karwei! Daarom houd ik vast aan een absoluut minimum van 3 berichten per week. Dat ritme laat je online zichtbaarheid zeker groeien. Dankzij de Optimazing Marketingplanner hebben we deze berichten al op voorhand bedacht, geschreven én ingepland. Dat alles zonder te moeten overwerken!
Post nu tussendoor nog eens een sfeerfoto van het moment zelf, gewoon à la minute. And remember: het hoeft echt niet perfect te zijn. De reactie op dergelijke foto's is steeds groot. Groter zelfs dan bij je ingeplande berichten. Waarom? Omdat je de persoon of het team achter het bedrijf toont. Je laat je volgers meegenieten van de werksfeer. Echt doen! En zo kom je misschien toch aan die 5 berichten per week? 😉

Het volgende kwartaal

Begin het volgende kwartaal ook ruimschoots op voorhand te plannen, of toch in grote lijnen. Laat ons zeggen: minstens 2 à 3 weken vóór het volgende kwartaal begint.
Hiermee bedoel ik niet dat je al jouw posts al moet uitschrijven. Maak gewoon jouw online marketing planning op, zoals beschreven in stap 1 t.e.m. 4.

Bijsturen waar nodig

Check regelmatig de impact van je berichten en je acties. Hoe worden ze onthaald? Krijg je veel reacties of net niet? Groeit je mailing list elke maand? Stuur bij waar nodig en neem deze inzichten zeker mee naar het volgende kwartaal.

Be social! Be funny!

Je doet aan online marketing en gebruikt je social media om te bouwen aan je KNOW-LIKE-TRUST factor. Hou het daarom licht en luchtig en vooral: wees sociaal. Zorg ervoor dat mensen interesse krijgen in jou! Dat ze jou succes gunnen en met jou in zee willen gaan vanwege je expertise, jouw persoonlijkheid, jouw manier van werken.

Blijf jezelf!

Doe alleen op social media waarbij jij jezelf goed voelt. Kijk niet te veel naar anderen. Anders kom je houterig en onnatuurlijk over. En dan val je uiteindelijk door de mand. Jij bent uniek en interessant genoeg om naar te luisteren, te volgen, te inspireren. Copycats zijn er al genoeg!

Excel Optimazing content

Bij de Optimazing Marketingplanner hoort ook een Excel template voor je content. Gebruik deze template gerust. Gedaan met allerlei losse blaadjes met ideeën op gekrabbeld. In deze template hou je al je ideeën gestructureerd bij volgens soort en thema. Je kan er zelfs je teksten in uitschrijven. Extra handig: je kan in excel ook perfect filteren op zoekwoorden als je door jouw ideeënbank gaat.

Na het lezen van deze blog, heb je nu 3 keuzes:

Je gaat vanaf nu écht aan de slag met je online zichtbaarheid, je plant hiervoor vaste tijdsblokken in en stuurt bij waar nodig;

Ofwel…

Besteed je je online marketing uit aan een creatief online marketing bureau;

Ofwel…

Stop je ermee… al lijkt me dat allerminst de beste oplossing!

 

JUST DO IT!
Nog niet overtuigd? Misschien kan deze video je wel in actie zetten… Ik kan me alleszins niet zo boos maken, not my style. Dus gebruik ik deze even, no offence! 😉

Amaze with your online visibility!

Vergeet onze vorige
posts niet!