Skip to main content

Dat alles snel evolueert in de wereld van de digitale marketing is een feit. Up-to-date blijven is dus steeds de boodschap. Eén van de meest opkomende trends van dit moment is Social Search of ook wel Social SEO genoemd.

Maar wat is dat nu precies en hoe kan jij het inzetten om jouw SEO-strategie te verbeteren? Ja, je leest het goed: jouw SEO-strategie. En neen, dat is dus niet alleen iets voor jouw website!

Wat is Social Search?

Je hebt vast al gehoord van SEO (Search Engine Optimization), of zoekmachineoptimalisatie. In kindertaal uitgelegd: je gebruikt specifieke zoekwoorden in o.a. jouw webteksten waardoor – als je het goed toepast – je makkelijker vindbaar wordt in de zoekmachines zoals Google, Safari etc. Het helpt om meer verkeer naar je website te krijgen, omdat je hoger gerangschikt staat.
Traditionele zoekmachines zoals Google gebruiken complexe algoritmes om zoekresultaten te rangschikken, gebaseerd op factoren zoals zoekwoorden, backlinks, inhoudskwaliteit en gebruikerservaring.

Social media platformen worden echter steeds vaker gebruikt als zoekmachines. Je kan dus zeggen dat Social Search de SEO voor social media is. Daarom dat ze soms ook spreken over Social SEO.
Betekent het feit dat men meer en meer begint te zoeken op social media dat jij je SEO-strategie voor jouw website moet verwaarlozen? Nee, zeker niet, integendeel!

Doordat steeds meer mensen zoeken via social media platformen raad ik klanten altijd aan om onmiddellijk met een YouTube-kanaal te starten als ze inzetten op videomarketing. Straks meer hierover.

Als jouw doelgroep voornamelijk uit Gen Z bestaat, moet je zeker verder lezen. Maar ook als dat niet het geval is, is het belangrijk deze kans niet te laten liggen. Je steekt al zoveel tijd en energie in je online zichtbaarheid, laten we het dan meteen maar goed doen met maximale impact, toch?

Waarom is Social Search belangrijk?

1 – Relevantie & betrouwbaarheid

Invloedrijke interacties vanuit sociale media verhogen de relevantie en betrouwbaarheid van content. Wanneer een artikel veel gedeeld of geliked wordt, beschouwen zoekmachines dit als een teken van waardevolle content.

Voorbeeld: Een video over kooktips die viraal gaat op YouTube zal door zoekmachines als waardevol worden gezien, wat kan leiden tot een hogere ranking in de zoekresultaten voor gerelateerde zoekwoorden zoals “kooktips” of “kookvideo’s”.

2 – Verhoogde zichtbaarheid

Content die populair is op sociale media heeft meer kans om hoger te ranken in zoekmachines. Dit leidt tot meer organisch verkeer naar je website.

Voorbeeld: Een Instagram-post over de nieuwste modetrends die veel likes en reacties ontvangt, kan de zichtbaarheid van je modeblog vergroten, waardoor meer mensen via zoekmachines je blog vinden.

3 – Directe interactie

Social Search biedt de mogelijkheid voor directe interactie met je publiek. Dit kan helpen bij het opbouwen van een gemeenschap rond je merk en het verbeteren van je online reputatie.

Voorbeeld: Ben je actief op LinkedIn en jij reageert regelmatig op vragen en opmerkingen van volgers, dan bouw je een sterke relatie op met jouw publiek. Dit verhoogt de kans dat gebruikers jouw content delen en aanbevelen.

Hoe optimaliseer je voor Social Search?

Een belangrijk aspect van Social Search is het gebruik van de juiste zoekwoorden. Door zoekwoorden strategisch in te zetten in je content en sociale media posts, kun je de zichtbaarheid van je content in zoekmachines aanzienlijk verhogen.

Speel jij ook nog eens in op social proof, dan ben je helemaal goed bezig! Want mensen willen bewijs of iets écht werkt. En dan is het 10 keer beter als een ander zegt dat je goed werk levert of dat jij dat zelf zegt! Daarom vind je ook op mijn website een ‘portfolio‘-gedeelte waarin klanten vertellen over hun eigen bedrijf én de samenwerking tussen ons. Een win-win, want de klant kan zijn/haar bedrijf in the picture zetten én ze delen hun ervaringen.

Wil je trouwens meer lezen over social proof, bekijk dan zeker eens deze blog ‘Wat is social proof? 6 simpele tactieken

💡PRO TIP: Start met het optimaliseren van al jouw social media profielen!

Die Social Search of Social SEO wordt door veel ondernemers nog niet efficiënt ingezet. Door relevante zoekwoorden in jouw social media profielen toe te voegen, vergroot je de kans om gevonden te worden. Denk dus goed na over welke woorden jouw doelgroep intikt om bij jou terecht te komen. Waar denken ze aan?
Hou er rekening mee dat er een verschil is tussen een traditionele zoekopdracht in één van de zoekmachines en het zoeken op social media. Want social media  platformen zijn zo ontwikkeld dat ze willen dat jouw doelgroep zo lang mogelijk op het desbetreffende social media platform blijft. Door jouw profielen én content slim te optimaliseren, werken de algoritmes in jouw voordeel. Want daar blijf je dus van afhankelijk! Optimaliseren is dus zeker een must wil je meer online impact creëren.

Een belangrijk aspect van Social Search is het gebruik van de juiste zoekwoorden. Door zoekwoorden strategisch in te zetten in je content en sociale media posts, kun je de zichtbaarheid van je content in zoekmachines aanzienlijk verhogen.

En vergeet jouw marketingstrategie niet!

Zorg ervoor dat je bij het optimaliseren van jouw social media profielen en het plaatsen van content nooit of te nimmer jouw doel uit het ogen verliest!

Denk na over wat jij wil bereiken met jouw online aanwezigheid. Waarom post je wat je post? Wat is het einddoel van de post?

En focus daarbij vooral op het bouwen aan jouw Know-Like-Trust factor en denk ook op lange termijn: zorg dat jouw doelgroep, jouw potentiële klanten op jouw mailinglijst terechtkomen.

Werk doelgericht aan jouw marketing - marketingstrategie Optimazing - Cathy Tavernier

Social Search in de praktijk

1 – Gebruik van de juiste zoekwoorden

Welke zoekwoorden moet je nu gaan inzetten om jouw online impact te vergroten? Het begint uiteraard met voldoende inzicht te hebben in de noden van jouw doelgroep. Kies vervolgens voor zoekwoorden die aansluiten bij jouw aanbod en niche.
Interessante tools om een zoekwoordenonderzoek te houden zijn Ubersuggest, Google Keyword Planner, AnswerThePublic, Hashtagify, BuzzSumo etc.

2 – Gebruik hashtags

Het gebruik van relevante hashtags kan ook een grote invloed hebben op jouw online vindbaarheid. Wil je daar meer over te weten komen, lees dan zeker ook eens deze blog ‘Waarom hashtags gebruiken en hoe zet je ze optimaal in op social media?

Opgelet: Overdrijf hier niet in! Zeker niet op LinkedIn, want gebruik je te veel zoekwoorden en hashtags in jouw bericht, dan bekijkt het platform jouw content als spam! En ben je eraan voor de moeite. Zorg steeds dat jouw content nog vlot leesbaar is.

3 – Benoem jouw afbeeldingen goed!

Waarmee ik bedoel dat je jouw afbeeldingen een goede benaming geeft, verwijzend naar jouw business en waarover het beeld gaat. En dit niet alleen voor jouw socials! En gebruik deze benaming vervolgens in de Alt-tekst! En dit niet alleen voor afbeeldingen die je op websites gebruikt. Waarom? Het bewijs vind je in onderstaande afbeelding waarbij ik gewoon even googelde op mijn naam…

Impact Alt-teksten zoekwoorden social search - Blog Cathy Tavernier - Optimazing

4 – Titels en ondertiteling voor je video’s

Het maakt jouw video’s niet alleen toegankelijker voor doven en slechthorenden, maar zorgt ook voor een groter engagement:  jouw video’s worden meer bekeken omdat men de video ook kan bekijken zonder geluid.
Nog belangrijker is dat jouw video’s beter vindbaar zijn door de zoekmachines omdat ze de tekst in de ondertitels indexeren… Waardoor jouw video’s beter gevonden worden op relevante zoekwoorden!

Opgelet: Niet alle social media platformen indexeren de ondertitels van jouw video’s. Dat is het geval op YouTube en in mindere mate op LinkedIn en Facebook. Deze laatste 2 social media platformen geven jou wel de mogelijkheid om een titel toe te voegen aan jouw video die natuurlijk de nodige impact heeft op de vindbaarheid als je hier de nodige zoekwoorden invult. Het heeft echter een beperkte directe impact op de SEO binnen het platform.

Maar zoals ik zei: indirect helpt de ondertiteling door een betere gebruikerservaring te bieden, wat kan leiden tot meer likes, shares en reacties.

5 – Meten is weten…

In wat je ook online doet, controleer op geregelde tijdstippen wat werkt en niet werkt. Dit is essentieel voor jouw online impact! Bereik jij niet jouw doelgroep of trek jij de verkeerde klanten aan: analyseer jouw online content, jouw social media profielen en stuur bij!

LinkedIn: Een onmisbaar platform voor Social Search en Seo

Wil jij echt gaan inzetten op jouw online impact? Dan is LinkedIn een superkrachtig social media platform! Neem maar eens de proef op de som: ben jij consistent online actief op LinkedIn, dan komt jouw LinkedIn profiel gegarandeerd op de 2de plaats wanneer jij jouw naam intikt in de Google zoekmachine.
Is dat niet het geval, lees dan zeker verder!

Het inzetten van Social Search op jouw LinkedIn profiel en bedrijfspagina heeft dus niet alleen binnen het social media platform een immense impact, maar dus ook nog eens een aanzienlijke impact in de zoekmachines. Door je LinkedIn-profiel en bedrijfspagina te optimaliseren met relevante zoekwoorden, verhoog je zowel op LinkedIn als in zoekmachines jouw vindbaarheid.

LinkedIn biedt unieke kansen om je expertise te tonen, waardevolle content te delen en je netwerk uit te breiden. Met een goed geoptimaliseerd profiel en actieve deelname op het platform, kun je je online zichtbaarheid en impact aanzienlijk vergroten.

Incognito zoekopdracht - LinkedIn impact - Cathy Tavernier Optimazing

Wil je leren hoe je van je LinkedIn-profiel en bedrijfspagina een pareltje maakt om meer online impact te creëren? Schrijf je dan in voor mijn 1-op-1 opleiding en ontdek hoe je jouw LinkedIn-strategie naar een hoger niveau tilt!

Vertel me meer over die 1-op-1 LinkedIn opleiding, Cathy!

Dit is Cathy

Zoveel méér dan standaard marketingadvies

Cathy Tavernier is jouw online optimalisatie marketingstrateeg en de partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je niet alleen de wát, maar ook de hoe! Als je dat wil, implementeert ze het zelfs voor jou. Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft. Ze bekijkt jouw marketing op lange termijn en gaat voor die authentieke connectie met jouw doelpubliek, maar ook tussen jullie beiden.

Haar klanten verspillen niet langer online hun tijd. Neen, ze worden voortaan als dé expert binnen hun vakgebied aanzien en doen niet aan pusherige sales.  En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze superbelangrijk!

Cathy Tavernier, marketingbureau te Gent - Jouw sparringpartner op het vlak van e-mailmarketing en social media

Vergeet onze vorige posts niet!