Je hoort jezelf het gesprek met een gelijkgestemde ondernemer eind vorig jaar nog voeren. Nee echt, jij weet wel hoe het moet. Daar hoef jij geen opleidingen meer voor te volgen. Ondertussen weet je alles over online zichtbaar zijn voor jouw ideale klant. Toch?
Jouw ideale klant aantrekken online?
Daar weet jij toch alles van!
Het draait om consistent zijn, waarde delen, inzicht hebben in jouw ideale klant, zijn noden en wensen kennen, weten hoe jij daar slim kan op inspelen, terwijl je tóch jezelf blijft. En bovenal: verbinden met elkaar. Ja hoor, natuurlijk weet jij hoe het moet!
Maar… als je heel eerlijk bent, verval je af en toe weer in oude gewoontes? Ben je online weer ad hoc bezig. En die ideale klanten? Die bijten maar niet. Damn, dat was dus niet het plan.
Eigenlijk heb je maar weinig tot geen inspiratie voor je online content. Je treft nochtans de nodige voorbereidingen, je reserveert werktijd voor je marketing in jouw agenda… Dan wil je eraan beginnen en heb je ineens een ‘writers’ block’.
Want wát moet je nu in godsnaam gaan delen met jouw ideale klant?
Focus on identifiying your target audience, communicating an authentic message that they want and need.
– Kim Garst
1. Alles begint met een doordachte contentplanning
Het probleem is dat je vooraf niet genoeg tijd hebt gemaakt voor een doordachte contentplanning. Dat je niet eerst hebt uitgezoomd en het grotere plaatje hebt bekeken. Hoe past alles wat je online publiceert precies in elkaar? Welke grotere doelen dienen al je posts en blogartikels sámen?
En de hoofdvraag: met welke content stem je precies af op jouw ideale klant?
Want marketing draait uiteindelijk altijd rond herkenning. Ons brein is van nature egocentrisch ingesteld, weet je. Bij alles wat je leest, denk jij bij jezelf: ‘Allemaal goed en wel, maar wat is hier de meerwaarde voor mij? Wat levert het mij op, als ik voor a of b kies?’ Anders gesteld: What’s in it for me?
Het is dus niet voldoende om een onweerstaanbaar aanbod en een flashy website te hebben, nope. Alles wat je eigenlijk ook maar doet online, moet gebaseerd zijn op jouw ideale klant.
2. Maar… hoe ziet jouw ideale klant eruit?
Twijfel je toch nog over jouw doelgroep, jouw ideale klant? Weet je niet zo goed hoe die te bepalen? Doe dan even de volgende oefening…
(bron: “Een zaak van fans” door Ellen de lange-Ros – Faxion)
Zo vind jij dus jouw ideale klant, uitgebreid omschreven met allerlei karakteristieken. Een smeltkroes van kenmerken, gebaseerd op de klanten waarmee jij het liefst en het best samenwerkt.
Marketeers noemen dit ook wel jouw ‘persona’. Je kan jouw ideale klant gerust een naam geven. Als dat helpt om gerichter jouw content voor te maken: go for it!
Niet overtuigd? Kijk dan naar deze motiverende video, als je durft… ?
3. Maak je ideale klant bewust van zijn probleem en hun manier van ondernemen.
Gek hé? Jouw ideale klant is zich vaak niet eens bewust van zijn probleem. Hij weet wel dat sommige zaken bij hem verkeerd lopen, maar denkt: Ach ja! Niets loopt ooit van een leien dakje…
Dus jouw taak bestaat er wel degelijk in jouw doelgroep bewust te maken van hun probleem. Speel hierop in op een toffe, speelse manier, zoals alleen jij dat kan. Zo voelen mensen zich begrepen en krijgen ze sympathie voor jou als ondernemer.
Ze worden steeds nieuwsgieriger naar wat jij doet en hoe jij het verschil kan maken in hun manier van ondernemen.
4. Varieer, hou het fun & be social!
Varieer in de content die je post online. Een verhaal, een foto, een video, een quiz… Mensen zijn nieuwsgierig van aard en willen graag geprikkeld worden. Dat doe je door verrassend uit de hoek te komen. Â
En wat je ook post, hou het altijd positief. Want online marketing moet gewoon fun zijn, toch! En dit al zeer zeker op social media: So, just be social! Onthou: mensen werken samen met mensen.
Zin in nog meer van die tips? Volg dan zeker mijn Facebookpagina, LinkedIn, Instagram en YouTube. Hou ook mijn blogs, vlogs en nieuwsbrieven in de gaten!
5. Jij hebt gewoon dé oplossing. Dus toon ze!
Uiteraard mogen we onze grotere doelen niet uit het oog verliezen, terwijl we ‘fun’ en ‘social’ bezig zijn online.
Jouw ideale klant moet zich ook bewust worden dat er een oplossing is voor zijn probleem. En hij hoeft niet eens zo ver te zoeken, want jij hebt die oplossing kant-en-klaar bij de hand!
Toon dus zeker wat je weet en kan in jouw content. Verspreid je expertise via je online marketing in de vorm van tips, inspirerende quotes, het stellen van vragen, delen van ervaringen van jezelf en andere klanten.
Gebruik hiervoor ook het juiste (bij voorkeur eigen) beeldmateriaal, video, blogs…
6. Laat zien wie je echt bent aan je ideale klant
Laat je niet overdonderen door wat concullega’s doen. Ga ze zeker niet na-apen. Doe de dingen op jouw eigen, unieke manier.
De bedoeling is nu net dat jij toont wie je echt bent via social media, blogs, vlogs, nieuwsbrieven, etc. Laat je ideale klant weten waarvoor jij staat, waar jij het verschil biedt met jouw concullega’s en waarvoor men bij jou terecht kan.
Doe je je anders voor dan je bent, dan val je uiteindelijk toch door de mand! Mensen voelen dit aan.
7. Lok voldoende interactie uit
En wil je die optimale online zichtbaarheid steeds verder ontwikkelen, dan moet je ook in interactie treden met je ideale klant.
Stel uitdagende vragen, lok reacties uit, bedank je volgers voor hun likes en berichten. Ga ook bij hen lezen en reageren.
Hoe meer interactie er is op jouw online kanalen, hoe gelukkiger de algoritmes daarvan worden. En die belonen jou met steeds meer zichtbaarheid… en zo trek je nóg meer nieuwsgierige volgers aan!
Met deze 7 tips scoor je dus wél online bij je ideale klant
Wil je al jouw online pijlen met succes richten op die ene speciale klant? Ik vat de 7 tips van hierboven graag nog even samen voor jou:
Maak eerst en vooral een doordachte contentplanning op met jouw persona in gedachten. Maak je ideale klant bewust van zijn probleem. Toon duidelijk dat jij dé oplossing hebt, hou het wel fun & social, laat zien wie je echt bent en lok interactie uit.
Het resultaat? Steeds meer mensen gaan jou spontaan beginnen te volgen. Daaruit vloeit steeds meer interactie voort, jouw pagina krijgt steeds meer likes en wordt beloond door een steeds grotere zichtbaarheid. Zo bouw jij dus op een organische en authentieke manier verder aan die KNOW-LIKE-TRUST factor.
Time for action & results?
“Implementatiedag marketingstrategie- en contentplanning”
Nog steeds een ‘pfff-gevoel’ en nood aan een vriendelijke, maar kordate hand om je in de online startblokken te krijgen? No worries!
Schrijf je vlug in voor de ultraproductieve ‘Implementatiedag marketingstrategie- en contentplanning‘.
Op deze ene dag ga jij samen met mij en max. 4 gelijkgestemde ondernemers effectief aan de slag met jouw marketingstrategie- en contentplanning. Heel concreet werk je het eerstvolgende kwartaal van a tot z uit.
Gedaan met flutjesmarketing en dat doelloze ad hoc werken! Blijf niet bij de pakken zitten, maar schiet in actie. Want voor je ’t weet nemen jouw concullega’s jouw plekje in… Remember mijn blog ‘Best know beats best!’
Wil jij wél scoren bij jouw ideale klanten met amazing online content? Zet dan nu de eerste stap en klik op de onderstaande knop voor meer info.
Dit is Cathy
Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media
Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.
Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.
En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!
Vergeet onze vorige posts niet!