Skip to main content
Social proof tactieken en tips van Optimazing Online Marketing

Social proof betekent letterlijk ‘sociale bewijskracht’ en is een concept uit de marketingwereld dat al eeuwenlang werkt. Concreet? Je schakelt de mening van anderen in om jouw eigen brand extra overtuigingskracht te geven.

En dat verkoopt, absolutely! Onderzoek toont aan dat maar liefst 90% van jouw klanten beïnvloed wordt door online getuigenissen, het meest gekende voorbeeld van social proof. Klinkt toch zalig?

En zeg nu zelf: als je twijfelt bij de aankoop van een dienst of product en iemand anders vertelt jou hoe subliem het wel niet is, dan wordt de drempel om effectief te kopen toch een pak kleiner? Plus: social proof – zoals die testimonials – streelt toch ook wel een beetje jouw ego… We zijn tenslotte ook maar mensen. ?

In dit artikel krijg je 6 voorbeelden – 6 simpele tactieken – hoe je jouw website en sociale media laat stralen door die krachtige social proof vibes. En helemaal onderaan gooi ik er nog een gratis checklist bovenop, om sublieme testimonials te vragen!

Wat is ‘social proof’ en wat schuilt erachter?

Social proof is dus een belangrijk aspect om jouw potentiële klanten ‘JA’ te laten zeggen tegen jouw dienst of product. Het is vaak de laatste ‘gentle push’ die maakt dat ze willen kopen bij jóu (en niet bij de concurrentie).

Het is trouwens ook één van de principes die Robert Cialdini in zijn boek ‘De zes geheimen van het overtuigen’ en vervolgens ook in ‘Pre-suasion: a revolutionary way to influence and persuade’ beschrijft.

Als je iets aankoopt, wil je immers de juiste keuze maken en geen verloren geld uitgeven. Nee, je wilt waarde voor je geld. Je vraagt je af of die zogenaamde expert echt wel een expert is in zijn/haar vakgebied. En of die echt wel kwaliteit levert, zoals hij/zij beweert op de website.

Hoe integreer je social proof in jouw website en social mediakanalen?
6 simpele tactieken!

Hieronder zet ik 6 voorbeelden van social proof op een rij voor jou. Deze tactieken zijn allemaal even eenvoudig om op te zetten. Toegegeven, de ene vraagt misschien wat meer tijd dan de andere… Maar de return is des te doeltreffender!

1. Testimonials

Het meest gekende en eenvoudigste voorbeeld van social proof is het inzetten van testimonials of getuigenissen. Plaats deze testimonials niet alleen op jouw website, maar deel ze ook via een post op jouw diverse social mediakanalen. Laat klanten jouw diensten en producten maar eens lekker bestoefen!

Beperk je niet tot het aantal testimonials, maar zorg er vooral voor dat iedere getuigenis een zekere herkenning oproept bij de lezer.

TIP!
Vraag de klant een foto en verwijs -indien van toepassing- naar de website van jouw klant. Dit maakt het allemaal iets meer social proof.

2. Reviews

Een tweede voorbeeld van social proof zijn reviews. Het verschil met een testimonial is dat een review beheerd wordt vanuit een externe site. Jijzelf beheert dus niets.

Gekende voorbeelden zijn hier Google Mijn Bedrijf, Booking.com, Tripadvisor etc. waar jouw klanten ratings en beoordelingen kunnen geven. Met blinkende sterren zetten ze jouw expertise nog eens extra in de verf. Zoiets valt meteen op bij de internetbezoeker!

Dit onderzoek wijst uit dat maar liefst 86% van de klanten de reviews leest vooraleer iets te kopen. En 57% van de klanten koopt enkel een dienst als het vier of meer sterren heeft.

Google Mijn Bedrijf reviews Optimazing Online Marketing Cathy Tavernier

Wist je trouwens dat je een rechtstreekse link kunt delen naar jouw Google Mijn Bedrijf-profiel om een review te schrijven? Deze link vind je bij Google Mijn Bedrijf in de tab ‘Home’ aan jouw rechterkant.

Review link Google Mijn Bedrijf - Optimazing Online marketing tip

TIP!
Integreer de rechtstreekse link voor de Google reviews in jouw e-mailhandtekening of in jouw mail waarbij je jouw factuur verstuurt.

3. Social proof notificaties

Ook het vermelden van jouw aantal abonnees, volgers en likers of het aantal mensen dat jij in jouw expertise al hebt verder geholpen, verhoogt jouw social proof gehalte.

Jouw potentiële klant denkt immers ‘Als al die mensen jou volgen of klant bij jou zijn, dan moet jij vast wel betrouwbaar zijn.’ Hoe positiever mensen zijn over een bepaald product of dienst, des te groter de overtuiging om te kopen.

When YOU say it, it’s marketing. When YOUR CUSTOMER says it, it’s social proof!
– Andy Crestodina

4. Ambassadeurs

Misschien wel de meest authentieke vorm van social proof zijn jouw ambassadeurs. Lever een topservice en jouw klant zal niet kunnen zwijgen over datgene wat jij leverde.

Dit zijn geen geforceerde verkoopspraatjes, nope! Ambassadeurs vertellen hun oprechte en onvervalste mening over jou aan personen in hun vertrouwde omgeving. What more could you ask for?!

Let dus wel: of je nu een post plaatst op social media, een nieuwsbrief verstuurt, een blog schrijft… zorg dat je altijd en overal uitermate je best doet! Dat hoort jouw standaard te zijn. Jouw klanten zullen tevreden zijn en je aanbevelen. Ze verkopen als het ware voor jou en da’s toch TOPPIE!

TIP!
Niet alleen jouw klant kan een ambassadeur zijn. Ook jouw werknemers, jouw hele team, kunnen dat zijn. Of beter: horen dat te zijn…

Het hoeft niet gezegd dat hoe objectiever, hoe krachtiger de social proof. Wanneer een niet-werknemer zegt hoe goed je wel bent, des te groter de geloofwaardigheid.

5. Portfolio

Deel foto’s van jouw projecten op social media. Toon voor-en na’s. Foto’s zeggen zoveel meer dan alleen de aandacht trekken. Ze helpen de lezer ook te herinneren. Een uiterst krachtige social proof strategie!

TIP: Voorzie een pagina op jouw website met enkel en alleen jouw portfolio. Voeg een beschrijving van het project toe en heel wat foto’s om het nodige te illustreren. En ga deze foto’s uiteraard ook delen op social media!

Portfolio - Social proof blog Optimazing online marketing

6. Klant in de kijker

Een laatste manier om jouw online zichtbaarheid een social proof boost te geven, is door jouw klanten in de bloemetjes te zetten. Geef ze het podium op jouw website en laat ze hun verhaal doen over hun business.

In datzelfde artikel laat je hen ook vertellen over jullie samenwerking. Wat was de meerwaarde voor hun bedrijf? Waarom zouden ze een samenwerking met jou aanraden? Zie je ’t al komen? Dat is een win-win, yesss… Zowel voor je klant, als voor je business!

Uiteraard voeg je hier mooie foto’s bij van jouw klant en eventueel jullie samenwerking, om het allemaal nog meer social proof te maken. De link naar de website van jouw klant – indien van toepassing – mag uiteraard ook niet ontbreken.

Ontdek hier de klanten die ik al in de kijker zette en lees hun verhaal! Wil jij dat ook? Geef me dan zeker een seintje!

Dat waren ze, de 6 simpele tactieken om jouw business kracht bij te zetten met social proof. En ik  herhaal het toch nog even voor het geval dat je het vergeten bent: al deze content integreer je niet alleen in jouw website, maar verspreid je zeker ook veelvuldig via social media, nieuwsbrief, vlogs en al je andere online kanalen. The sky is the limit!

Maar euh… hoe geraak je nu aan die sublieme testimonials?

That’s the question, uiteraard!

Eerst en vooral zal jij het moeten vragen aan jouw klant. De kans is immers héél klein dat jouw klant zomaar uit zichzelf een getuigenis of testimonial schrijft voor jou. Gewoon… omdat die daar niet echt aan denkt.

De kans is ook héél klein dat jij al veelvuldig om testimonials hebt gevraagd. Want dat voelt niet echt gemakkelijk aan…  Am I right?

Welnu, gedaan met die schroom! Laat je schrik los en durf om een sublieme getuigenis te vragen!

Eerst nog wat peptalk nodig? Klik op de knop hieronder en vraag jouw gratis 1-op-1 videobabbel aan met mij.

Dit is Cathy

Zoveel méér dan standaard marketingadvies

Cathy Tavernier is jouw online optimalisatie marketingstrateeg en de partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je niet alleen de wát, maar ook de hoe! Als je dat wil, implementeert ze het zelfs voor jou. Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft. Ze bekijkt jouw marketing op lange termijn en gaat voor die authentieke connectie met jouw doelpubliek, maar ook tussen jullie beiden.

Haar klanten verspillen niet langer online hun tijd. Neen, ze worden voortaan als dé expert binnen hun vakgebied aanzien en doen niet aan pusherige sales. En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze superbelangrijk!

Cathy Tavernier, marketingbureau te Gent - Jouw sparringpartner op het vlak van e-mailmarketing en social media

Vergeet onze vorige posts niet!