Skip to main content
Stories op voorhand inplannen - Optimazing Online Marketingtip

Facebook heeft de laatste weken niet stilgezeten en voerde weer heel wat aanpassingen door. Tot ieders frustratie soms… ? (je moet maar eens een online Facebook opleiding hebben, die je constant mag aanpassen… It’s a hell of a job!) Maar dit keer is er groot feest! Want de titel van dit blogartikel is geen fabeltje, nope. Facebook en Instagram stories plannen kan vanaf nu wel degelijk!

Hoezo? Stories plannen was toch ‘against the Facebook rules’?!

Nooit gedacht, trouwens. Want met deze planningsoptie druist Facebook wel in tegen zijn eigen policy: stories zijn er net gekomen om spontáán iets te delen met jouw doelgroep.

Maar de noodkreet van de gebruikers – en dan vooral die uit zakelijke hoek – zal iets te groot geworden zijn, vermoed ik. Hoe dan ook, dat dit jou als ondernemer heel wat tijd kan besparen, is absoluut een feit. Dus moest ik deze info gewoon delen met jou!

En wat nog beter is: je kan je Facebook en Instagram stories vanaf nu zowel plannen via de desktop als via de smartphone. Yihaaa! Er is wel één vereiste: je moet Business Suite al in huis hebben. Is dat niet het geval, dan dien je nog even te wachten. Maar je hebt dus wel goede vooruitzichten.

Wat is Business Suite?

Business Suite logo

In augustus 2020 voerde Facebook al een mega-aanpassing door (lees daarover meer in mijn blog ‘Help! Facebook heeft een nieuwe lay-out?!’). En veel gebruikers werken nog steeds in deze lay-out.

Begin 2021 volgde een nieuwe aanpassing en kwam Business Suite op de proppen. Hiermee krijg je binnen Facebook 1 centrale plek, 1 dashboard, 1 centrale beheerderstool voor al jouw kanalen gelinkt aan Facebook: Facebook zelf, Instagram, Messenger en WhatsApp Business.

Business Suite is zowel toegankelijk via jouw desktop (Klik hier om te openenwerkt deze link niet, open dan eerst even jouw Facebookpagina!) als via de app. Maar deze tool staat momenteel wel nog in zijn kinderschoenen!

Facebook en Instagram stories plannen via desktop

Wie mij al een beetje kent, weet dat ik fervent voorstander ben van Facebook en Instagram posts plannen via desktop. Om te beginnen is dit al veel beter voor de ogen (een mens wordt al iets ouder…) en uiteindelijk ook stukken gebruiksvriendelijker en tijdbesparender.

Werk jij al in de vernieuwde Facebook lay-out? Dan kan je rechtstreeks naar jouw Business Suite tool gaan via de link www.business.facebook.com (werkt deze link niet, open dan eerst even jouw Facebookpagina!).

Zit je nog in de oude Facebook lay-out? Dan kan je gewoon in het linkermenu op jouw Facebookpagina klikken op Business Suite.

Business Suite in linkermenu Facebookpagina

Maar Facebook zou Facebook niet zijn, als ook hier een kleine kink in de kabel zat… Je kan zeker al berichten inplannen, maar of jij ook Facebook en Instagram stories kan inplannen, is nog zeer de vraag.

Die mogelijkheid is er op dit moment nog niet voor iedereen, maar dat komt er zeker aan. Zo is het ook nog niet altijd mogelijk om andere accounts te taggen en een sticker toe te voegen. Dat laatste is wél al mogelijk via jouw smartphone.

Dus… laten we maar vlug gaan kijken naar hoe de Business Suite app werkt! ?

Facebook en Instagram stories plannen via smartphone

Na het installeren van de app Business Suite, ga ja naar ‘Verhaal maken’ en volg je deze 5 stappen.

Doe je mee?

Business Suite app op smartphone
Verhaal maken in Business Suite

STAP 1: Overzicht FB & IG

Hier kom je terecht op het overzicht, waar je nu zowel jouw Facebookpagina als je Instagram account ziet. Is dat niet het geval? Dan moet je op jouw Facebookpagina eerst nog jouw Instagram account gaan koppelen!

STAP 2: Kies de foto voor je story

Je kiest de foto die je in je verhaal wil delen. Indien gewenst, kan je een sticker, hashtag, gif, locatie en tekst toevoegen.

Mensen en pagina’s taggen is nog niet mogelijk. Ook kan je geen filter plaatsen op de foto zelf… of andere speelse effecten die je wel kan toevoegen als je de story op het moment zelf opmaakt en deelt.

Kies een foto om je story te bewerken

STAP 3: Facebook én Instagram stories plannen?

Vink de juiste keuzevakjes aan: wil je jouw story zowel op Facebook als op Instagram plannen? Of één van de twee?

Klik vervolgens op het pijltje bij ‘Opties voor plannen – publiceren’.

I know, dat is een beetje (veel) misleidend. ?

Opties 'later plannen'

STAP 4: Stel datum en tijdstip in

In het volgende scherm klik je nu op ‘plannen voor later’. Kies daarna een datum en tijdstip waarop je jouw Facebook en Instagram story wil plannen.

Instellen van een datum voor het inplannen van je Story

STAP 5: Bevestig de ingeplande stories

Na het instellen van de datum, ga je via de terugkeerknop [< Vorige] naar de vorige pagina.

Hier krijg je nu een overzicht op welk kanaal jouw Facebook en / of Instagram stories staan ingepland én op welk tijdstip. Vervolgens klik je op de knop ‘Plannen’.

Inplannen van je Facebook of Instagram story - laatste stap

Stories plannen in Business Suite: voor- en nadelen

Gelukt? Nu ben ik wel eens benieuwd of jij tevreden bent met deze vooruitgang en of je nu meer Facebook en Instagram stories gaat delen. Persoonlijk denk ik van wel…

Hoewel ikzelf semi-tevreden ben. Pas op, ik vind het wel top dat ik vanaf nu meer tijd kan besparen, maar aan de andere kant neemt het uiteraard ook een beetje de spontaniteit weg. Right?

Plus: de planningstool hangt nog wat met haken en ogen aan elkaar nu. Da’s geen mening, maar een feit. Je kan nog geen personen of pagina’s taggen. En de mensen die graag iets grappigs doen met hun stories, blijven toch wat op hun honger zitten, vrees ik.

Tja, en uiteraard is het vervelend dat het nog niet voor iedereen beschikbaar is! Laat staan dat er nog eens diverse lay-outs circuleren…

Zeg eens, wat vind jij hier allemaal van? Laat van je horen!

  • Deel gerust jouw mening en ervaringen in de comments hieronder.
  • Of stuur me een mailtje, als je een peptalk nodig hebt.

Ik luister en help je graag. ?

De Optimazing *Twinkle* Facebook opleiding [online videotraining] 

Ben jij aan het struggelen met Facebook en loop je wat achter? Zou je eens heel je Facebookpagina willen optimaliseren? Of weet je gewoonweg niet hoe je er nu nog moet aan beginnen?

Optimazing to the rescue!

Dankzij de Optimazing *Twinkle* Facebook opleiding kan je supersnel én eenvoudig aan de slag. Deze training bestaat uit meer dan 20 stap-voor-stap video’s, overzichten en gebruikte tools. Met een extra bonusmodule over online marketing in het algemeen!

Bovendien blijf ik een stok achter de deur voor jou, want ik kan zien of jij aan de slag gaat met jouw investering of niet. ? Jaja, ook ik wil dat jouw investering loont! Dus misschien geef ik je wel eens een zachte tik onder je kont om zéker werk te maken van je Facebookpagina.

O ja, en niet onbelangrijk: Ik breng deze online videotraining steeds up-to-date, als er weer eens nieuwe zaken verschijnen in Facebook.

Dusss… waar wacht je nog op?

Time to twinkle online, my lady!

Dit is Cathy

Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media

Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.

Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.

En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!

Cathy Tavernier, marketingbureau te Gent - Jouw sparringpartner op het vlak van e-mailmarketing en social media

Vergeet onze vorige posts niet!