Skip to main content
Je ideale doelgroep bepalen online? Dat doe je zo!
Tja, we doen het er maar bij, omdat het nu eenmaal moet… Onze concullega’s zitten toch ook op social media? Zij zetten toch ook in op online marketing? Dus wij gooien er ook elke dag iets op.
Newsflash! Er bestaat geen slechtere reden om aan online marketing te doen. De enige reden waarom jij aan online marketing doet en op social media zit met je business, is om je ideale doelgroep te lokken naar je website. Dus níet omdat het “nu eenmaal moet”.

Alles begint bij je ideale doelgroep bepalen online

Tweede eyeopener: Als je kiest voor social media en online marketing, dan doe je dat weldoordacht. Anders hebben al je acties en berichten niks van impact. En dan is alles wat je online doet eigenlijk a waste of your time and money.
Heb ik nu je aandacht? Dat was de bedoeling! 😉
Laat je online marketing en social media ein-de-lijk voor jou werken! De belangrijkste reden van weinig tot geen impact online is dat je je doelgroep niet goed voor ogen houdt. Heb je al eens goed stilgestaan bij die ideale klant, jouw perfect match?

Maar weinigen zijn bewust bezig met online marketing en verliezen zo geen tijd.
Velen zijn er niet bewust genóeg mee bezig en verliezen daardoor de moed.

Waarom je doelgroep bepalen online?

De allerbelangrijkste vraag die jij je moet stellen is: wie is mijn doelgroep online? Voor wiens probleem bied ik de ideale oplossing?
Met een antwoord als “Ik heb een oplossing voor iedereen!” kom je niet zover… Je krijgt net hetzelfde effect als dat je tijdens een netwerkevent vertelt dat je van alles doet binnen jouw vakgebied. Heb je de pech dat er een concullega in de buurt staat die haar diensten en doelgroep beter kan omschrijven? Dan ben je gegarandeerd de aandacht van je gesprekspartner kwijt. En sta je binnen de kortste keren alleen aan een tafeltje… te nippen van je glaasje cava of fruitsap.
Balen, right!
Zo gaat dat dus ook met je doelgroep online, in jouw online marketing en op al jouw social media kanalen. Als je jezelf presenteert aan je doelgroep, spreek hen dan eerst en vooral aan op de juiste manier. Trek hun aandacht, zodat ze beseffen dat jij wel eens dé oplossing voor hun probleem kan hebben.
Het logische gevolg? Ze zijn nieuwsgierig, beginnen jou te volgen, treden in interactie, schrijven zich in voor jouw nieuwsbrief… Kortom, je begint te bouwen aan die allesbepalende KNOW-LIKE-TRUST factor!

Bepaal je ideale klant zo gedetailleerd mogelijk

Maar zover zijn we momenteel nog niet… Want op dit moment heb je geen of weinig interactie op je posts, juist? En dat komt heel waarschijnlijk omdat je nog geen duidelijke blik hebt op jouw ideale klant.
Jouw doelgroep bepalen is iets waar je bewust genoeg tijd voor maakt. Wat dacht je van euhm… NU, bijvoorbeeld? 🙂 Yep! Jouw allerbelangrijkste taak op dit moment is je ideale doelgroep online zo gedetailleerd mogelijk bepalen. Hoe?
Stel jezelf de volgende vragen, als je voortaan enkel nog je ideale klant wil aantrekken:

Wie kan jij het best helpen met jouw expertise?

Blik terug op de klanten waarbij je het afgelopen jaar het meest plezier aan hebt beleefd tijdens de samenwerking. Waarom kreeg je energie van die mensen? Denk ook even na over de minder leuke klanten en waarom die jou net energie kostten. Vat vervolgens samen wat al die mensen typeert die jou gelukkig maakten in jouw ondernemersverhaal. Dat is de eerste stap om je doelgroep te bepalen.

Welke leeftijd hebben ze?

Zijn het enkel mannen of vrouwen waarmee je het liefst samenwerkt? Of maakt dat niet uit voor jou?

Wat zijn hun interesses?

Wonen ze in een bepaald gebied binnen en/of buiten België?

In welk register mag je hen benaderen? Spreek je hen beter aan in de u- of de je-vorm?

Wat is hun achtergrond?

Wat zijn hun problemen? Bij welke problemen kan jij hen helpen en écht het verschil maken? Stel hierbij zinnen op die beginnen met “Ze willen ...”. Je zal versteld staan hoe je via deze zinnetjes heel gericht jouw berichten kan opstellen voor jouw online marketing!

And remember: Doe vanaf nu nooit meer aan social media en online marketing “omdat het nu eenmaal moet”.

Gebruik jouw online marketing en social media om jouw online zichtbaarheid te vergroten en meer verkeer te genereren naar jouw website. Want daar gebeurt het! Jouw website is het fundament van jouw bedrijf.

Hulp nodig bij je ideale doelgroep bepalen online?

Heb je graag een online sparringpartner die samen met jou je ideale doelgroep bepaalt?

That would be me! Stuur me vandaag nog een bericht en dan plannen we een brainstorm in.

Yes, Cathy! Ik contacteer je nu!

Dit is Cathy

Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media

Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.

Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.

En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!

Cathy Tavernier, marketingbureau te Gent - Jouw sparringpartner op het vlak van e-mailmarketing en social media

Vergeet onze vorige posts niet!