Skip to main content
Bloggen, moet dat nu echt?! Voordelen en mogelijkheden

Bloggen, moet dat nu echt?!

Yep! Alle voordelen en mogelijkheden op een rijtje

De Optimazing Succescirkel voor jouw online zichtbaarheid

In mijn blog “Moet ik echt een website? Ik heb toch al een Facebookpagina!”, had ik het al over het fundament van jouw bedrijf, namelijk jouw website. Toen kwam al naar boven dat de gratis weggever en bloggen twee belangrijke onderdelen zijn van je website.

Waarom?

Omdat je zo bouwt aan je KNOW-LIKE-TRUST factor, die cruciaal is om impact en rendement te halen uit jouw online marketing activiteiten.

Samen met jouw aanbod vormen ze 1/3 van de Optimazing Online Marketing Succescirkel.

The currency of blogging is
authenticity and trust

– Jason Calacanis

Met bovenstaande quote slaat Jason Calacanis de nagel op de kop. Wanneer we het over bloggen hebben, denken de meeste mensen aan verhalen van bloggers die veel geld scheppen met hun schrijven. Maar zo werkt het niet!

Door te bloggen schrijf je authentieke, waardevolle blogberichten voor jouw doelgroep.

En jouw lezers geven jou vertrouwen terug. Eénmaal je publiek je vertrouwt, beginnen ze jou te volgen, worden ze fan en dan is alles mogelijk… Jazeker, ook verkopen en dus geld verdienen.

Met jouw blog ga jij inspelen op een urgent probleem van je fan of (potentiële) klant. Iets wat hij het liefst vandaag nog ziet opgelost. Je blogt over dat probleem en natuurlijk ook over hoe het wordt opgelost. Want jij weet hoe! Jij bent de expert terzake en je hebt dé oplossing in huis. Jij kan je lezer verder helpen.

Extra voordelen en mogelijkheden van bloggen

De zoekmachines houden ervan!

Aangezien je niet 1 keer maar meerdere keren blogt, betekent dat ook dat jouw website leeft. En die wisselende content hebben de zoekmachines graag! Wat jouw online zichtbaarheid alleen maar ten goede komt.

Je krijgt reacties op je blog

Zorg er ook voor dat mensen kunnen reageren onder jouw blog. Dat ze hun reactie kunnen geven, een extra vraag kunnen stellen. Zo scoor je weer bij de zoekmachines én je bouwt verder aan je vertrouwensrelatie. Plus: je kan veel leren uit de vragen die ze stellen. Misschien komt daar wel een nieuw onderwerp voor een volgende blog uit!

Je blog verspreiden via diverse social mediakanalen

Eénmaal je klaar bent met bloggen, ga je de inhoud van jouw blog via de diverse social mediakanalen (waarop je actief bent) verspreiden. En dat levert jou ook hier de nodige expertise op! Het doet jouw vertrouwensrelatie met je fans en (potentiële) klanten groeien.

Meer verkeer genereren naar je website

Door je blog onder te verdelen in kleinere berichten met een beeld, leid je jouw fans naar je website om de ganse blog te lezen. Om alle tips, blunders of wat je ook deelt met hen verder te lezen. Want dat is uiteindelijk het doel: meer verkeer naar jouw website creëren.
Wat uiteraard terug impact heeft in de zoekmachines. Hoe meer verkeer er naar je website gaat, hoe belangrijker de zoekmachines vinden dat jouw website is en hoe hoger je dus zal scoren in de ranking.

Je blog heeft een eeuwig leven

Een blog heeft een eeuwig leven en is niet zo vluchtig als een social mediabericht. Op social media ben je ook nog eens afhankelijk van het algoritme van het platform!
Op een website blijft je blog staan en kunnen websitebezoekers zelfs jaren later nog die blog bekijken. Daarnaast stopt het niet bij de blogartikels op de website. Geef je bijvoorbeeld 7 tips, dan kan je 7 social mediaberichten opmaken die je de revue laat passeren in de komende 7 weken.
Bloggen levert je dus telkens x-aantal social mediaberichten op!

Ga nog een stapje verder...

En maak van je blog een vlog! Verspreid de video opnieuw via social media en je nieuwsbrief. Plaats hem zeker op jouw YouTube-kanaal. Een video is hot en helpt je écht online meer zichtbaar te zijn.
Wil je nog een stapje verder gaan, dan maak je van de audio van je video een podcast. Hoe cool is dat? Zo onderscheid je je weer van jouw concullega's en groeit jouw expertstatus meer en meer...

Conclusie over bloggen:

Bloggen is geen noodzakelijk kwaad, maar echt een must als je wil bouwen aan je KNOW-LIKE-TRUST factor bij jouw fans en (potentiële) klanten. Zo verhoog je echt jouw expertenstatus! Blog jij niet en jouw concullega wel, dan is dat nefast voor jouw geloofwaardigheid en expertenstatus.

Een blog schrijven vergt wel iets meer tijd, inderdaad. Maar jouw blogartikel heeft daarna ook een veel langer en waardevoller leven. En het biedt enorm veel mogelijkheden om je content te verspreiden.

Ben je zelf niet zo vlot met je pen en is schrijven echt een struikelblok voor jou? Dan kan je het schrijven van jouw blog steeds uitbesteden. Een krak in het vak hiervoor is niemand minder dan SEO-copywriter Myriam Beeckman.

Of… je kan ook eens 45 minuten gratis sparren met mij. Dan geef ik je extra tips op maat om je blog om te toveren tot een waardevolle trekpleister voor je lezers.

Wat denk je? 😎

Dit is Cathy

Jouw online sparringpartner in e-mailmarketing & social media

Cathy Tavernier is online media expert en jouw partner op wie je kan bouwen. Bij wie je terecht kan met ál je vragen over online marketing. Ze leert je alles wat ze weet. Niet alleen de wát, maar ook de hoe! Ze biedt je een stevige houvast en zorgt dat je in actie blijft.

Met Optimazing, haar online marketingbureau in hartje Gent, helpt Cathy ambitieuze ondernemers zoals jij hun identiteit online neer te zetten door aan de slag te gaan met jouw e-mailmarketing en jouw social media optimalisatie, zodat jij de juiste klanten bereikt en zo meer business genereert.

En dat steeds met oog voor jou als ondernemer en als mens. Dat vindt ze super belangrijk! Pretty optimazing, yes!

Cathy Tavernier, marketingbureau te Gent - Jouw sparringpartner op het vlak van e-mailmarketing en social media

Vergeet onze vorige posts niet!